Wat is innovatie in IT?
18 juli 2022 09:58
Innovatie in informatietechnologie (IT) is technologie op nieuwe manieren gebruiken om een doeltreffender bedrijf op te bouwen en de afstemming tussen technologische projecten en bedrijfsdoelstellingen te verbeteren.
Er zijn verschillende manieren om in IT te innoveren. Zo kan men bijvoorbeeld bedrijfsprocessen in de IT bedrijfsvoering integreren, apps maken die markten uitbreiden, of desktop virtualisatie gebruiken om hardware kosten te besparen en de beheersbaarheid te verbeteren.
IT innovatie in het bedrijfsleven
Door innovatieteams samen te stellen die bestaan uit leden van verschillende afdelingen binnen de onderneming, proberen veel ondernemingen, vooral start-ups, het proces van innovatie te institutionaliseren. Deze praktijk wordt innovatiemanagement genoemd.
Soorten IT innovatie
IT innovatie kan gebruikt worden om aan een hele reeks bedrijfsbehoeften te voldoen, zoals het creëren of verbeteren van producten, processen, of bedrijfsmodellen.
- Productontwikkeling is het proces van het creëren van nieuwe goederen of het verbeteren van bestaande.
- Procesverbetering is het creëren van nieuwe procedures en het verhelpen van reeds bestaande problemen.
- Innovatie van bedrijfsmodellen is het proces waarbij nieuwe bedrijfsmodellen worden gecreëerd met behulp van spitstechnologie, strategische allianties, of creatieve concepten.
Voordelen van technologische innovatie
De volgende lijst bevat een paar van de verwachte voordelen van IT innovatie.
Een concurrentievoordeel is een van de waardevolle gevolgen van IT innovatie. IT innovatie geeft bedrijven een groter concurrentievoordeel omdat ze problemen wil oplossen en oplossingen wil bouwen die nu nog niet op de markt zijn.
Lagere kosten: bovendien worden nieuwe technieken voor bedrijfsautomatisering en procesvereenvoudiging vaak door IT innovatie tot stand gebracht. Dit verlaagt de bedrijfskosten voor degenen die het gebruiken en verbetert de waarde propositie voor degenen die het leveren.
Grotere klantentevredenheid is ook een gevolg
Nieuwe kanalen voor een ICT servicedesk en een grotere betrokkenheid van de consument kunnen het gevolg zijn van IT-innovatie. Een grotere tevredenheid en loyaliteit van de consument kunnen hieruit voortvloeien.
Procesoptimalisatie voor bedrijven: bedrijven kunnen hun productiviteit en efficiëntie opvoeren door interne processen en werkstromen met behulp van IT-innovatie te optimaliseren.
Tenslotte biedt IT innovatie, via de creatie van nieuwe oplossingen die organisatorische uitdagingen overwinnen en waarde bieden, een manier voor een bedrijf om zich voortdurend te verbeteren.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.