Waar moet je rekening mee houden als je internationaal gaat ondernemen?
19 december 2023 16:16
Menig ondernemer droomt er al jaren van: internationaal ondernemen. Met je bedrijf de grens over gaan, is naast spannend ook een flinke uitdaging. Er komt namelijk van alles kijken bij internationaal ondernemen. Zo moet je eerst weten of het überhaupt wel gaat werken voor je merk, product en/of dienst.
Maar: zodra het eenmaal werkt en het gaat goed kan het ongekende kansen bieden voor het groeien van je bedrijf. Overweeg je de stap naar globalisering met je onderneming? Check dan eerst de tips in dit artikel. We vertellen je namelijk graag meer over succesvol internationaal ondernemen, ongeacht de branche waarin je werkzaam bent.
Marktonderzoek- en analyse om land te bepalen
Om het juiste land te selecteren waar jouw dienst of product tot zijn recht zou kunnen komen, moet je verschillende factoren onderzoeken. Het is van belang om marktonderzoek en -analyse te doen zodat je weet wat de marktpotentie van verschillende landen is. Analyseer hierbij de grootte van de markt, de koopkracht van de lokale consumenten en natuurlijk de vraag naar en het huidige aanbod van je producten of diensten.
Ook is het van belang om zogeheten concurrentieanalyse te doen om zo te begrijpen wat je mogelijke concurrentie gaat zijn in het desbetreffende land. Onderzoek in je marktonderzoek direct wat je economische vooruitzichten zijn op de lange termijn. Ga daarom altijd voor een land met economische stabiliteit en waar je bedrijf kan profiteren van groeimogelijkheden. Lees hier meer over het uitvoeren van zo’n marktonderzoek.
Naleven van juridische zaken en lokale regelgeving
Waar je je daarbij als ondernemer van bewust moet zijn, is dat men in andere landen totaal anders onderneemt. Kijken we alleen al naar de manier hoe onze oosterburen zakendoen, dan zien we een totaal andere formele manier van business. In ieder land gelden natuurlijk ook andere regels en wetten omtrent ondernemen. Zorg ervoor dat je daarvan op de hoogte bent zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Wat hierbij een must is, een juridisch expert en/of een juridische vertaler in te schakelen die je kan helpen om juridische zaken voor je bedrijf op de internationale markt te waarborgen. Hij of zij kan je helpen bij het correct vertalen van belangrijke documenten, wetten en regels zodat je goed voorbereid bent op ondernemen in het buitenland. Zo voorkom je eventuele valkuilen in het internationale ondernemerschap.
Investeer in cultureel bewustzijn en begrip van normen en waarden
Een professionele vertaler kan je sowieso helpen bij de bewustwording van de normen en waarden en natuurlijk het cultureel bewustzijn van het desbetreffende land. Het is nodig om als ondernemer die internationaal wil ondernemen te investeren in cultuurverschillen. Hoewel er landen waarbij het zakendoen overeen zal komen, verschilt ieder land van elkaar wat betreft ondernemen. Als ondernemer moet je je verdiepen in cultureel bewustzijn en het begrip van etiquettes en normen en waarden in het buitenland.
Veel Nederlandse bedrijven geloven dat ze ondanks die cultuurverschillen op dezelfde manier een deal kunnen sluiten in het buitenland zoals ze in Nederland doen. Dat is (helaas) niet altijd het geval. Pas bijvoorbeeld je communicatie aan om zo effectief te zijn in diverse culturele contexten en stap over op een manier van zakendoen die als gewoon wordt ervaren in het desbetreffende land. Op deze manier zorg je er zelf voor dat je direct goed begint, wat alleen maar voordelig kan zijn voor de toekomst van je bedrijf in het buitenland. Begin dus op tijd met het leren van de taal en de verdieping in de culturele gewoonten.
Netwerken en lokale relaties opbouwen in het buitenland
Net als in Nederland is het in het buitenland van belang om lokale relaties en netwerken op te bouwen om je bedrijf op te zetten en te laten groeien. In veel gevallen is het zelfs een must om een samenwerking met lokale bedrijven of distributeurs op te zetten om zo de lokale markt beter te begrijpen. Het kost sowieso tijd om een nieuwe markt te snappen, dus zorg ervoor dat je geduldig bent en geef het die tijd.
Daarnaast is het nodig om tijd te investeren in het opbouwen van zakelijke relaties en netwerken in het buitenland. Ook daardoor is het handiger om de lokale dynamiek te begrijpen en om waardevolle inzichten te krijgen voor je onderneming. Die kennis kun je vervolgens weer gebruiken om je bedrijf in het buitenland te boosten. Extra tip: ga eens op zoek naar Nederlanders in het desbetreffende land die je al voor gingen. Wie weet kunnen zij je wat kennis en tips meegeven.
Online zichtbaarheid is ook van groot belang bij ondernemen in ander land
Tot slot moet je weten dat je online zichtbaarheid vandaag de dag net zo belangrijk is als je fysieke zichtbaarheid als ondernemer in het buitenland. Hoewel het afhankelijk is van je doelgroep is een groot deel van de mensen namelijk vaak online te vinden. Ook daar wil je je potentiële klanten graag bereiken. Zorg er daarom voor dat je website en al je andere online communicatiekanalen professioneel worden vertaald naar de taal van het land waarin je gaat ondernemen. Schakel hiervoor een professionele vertaler in die de taal en de cultuur kent.
Zo’n iemand weet precies hoe bepaalde zinnen en woordgrapjes vertaald moeten worden om zo het juiste lokale publiek aan te spreken. Het is goed om te weten dat een sterke online aanwezigheid ook in het buitenland niet alleen de toegang tot een groter publiek vergroot, maar dat het ook een krachtig middel is om vertrouwen op te bouwen op een nieuwe markt. Het gaat hierbij verder dan alleen het vertalen van je website en andere kanalen. Investeer ook in SEO (search engine optimization) en andere lokale online marketing om zichtbaar te worden in de desbetreffende regio of het desbetreffende land.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.