Grodal: een logistieke dienstverlener in de breedste zin van het woord

13 mei 2024 14:05

Grodal: een logistieke dienstverlener in de breedste zin van het woord

Grodal Expeditie B.V. is in 1993 opgericht door Peter Dallinga en Henk Groen en de bedrijfsnaam is een samenvoeging van hun achternamen. Dallinga was expediteur en Groen had een transportbedrijf. De combinatie van deze twee specialiteiten hebben ertoe geleid dat Grodal in ruim dertig jaar tijd is uitgegroeid tot de strategische partner in de logistieke dienstverlening die het tegenwoordig is, waarbij een groot deel van de klanten van het eerste uur nog steeds met het bedrijf samenwerken. Hebe Jager is in 2014 bij Grodal gekomen en sinds 2019 algemeen directeur.

Van Hooghoudt via Korean Auto Parts naar Grodal

Hebe is in 1981 geboren. Na de Mavo heeft hij vanaf zijn zestiende een vierjarige opleiding MBO Transport en Logistiek gevolgd en afgerond, waarna hij achtereenvolgens vijfenhalf jaar bij Hooghoudt Destilleerderij in Groningen en zeven jaar bij Korean Auto Parts in Leek heeft gewerkt.

Bij Hooghoudt had hij een logistieke functie en heeft hij naast zijn werk met goed gevolg een opleiding MBO+ Logistiek Management gevolgd. Hij begon er als magazijnmedewerker en werkte zichzelf in de loop der jaren op tot Beheerder Componentenmagazijn.

Bij Korean Auto Parts begon hij in een logistieke functie die steeds meer omgebogen werd naar een commerciële functie. De laatste jaren was hij daar sales manager.

In 2014 werd hij benaderd door Grodal waar hij in april van dat jaar in dienst getreden is. Hij begon als expediteur en door een aantal veranderingen binnen het bedrijf werd hij in januari 2019 algemeen directeur.

Onder zijn leiding is er intern het een en ander veranderd en heeft Grodal veel meer naamsbekendheid gekregen, doordat Hebe actief bij bedrijven op bezoek ging en allerlei netwerkbijeenkomsten bezocht. Dat heeft ertoe geleid dat de klantenkring behoorlijk uitgebreid is met mkb-bedrijven met één tot tweehonderd medewerkers die zelf vooral bezig zijn met het maken of in- en verkopen van één of meer producten en het logistieke proces liever uit handen geven.

De diensten van Grodal

Grodal beschikt voor de transporten over een wereldwijd netwerk. De diensten van het bedrijf betreffen Zeevracht, Luchtvracht, Wegvervoer, Vervoer per spoor, Multimodaal transport, Warehousing en Douanezaken. Zowel export- als importgoederen zijn bij het bedrijf in goede handen en worden op de door de klant gewenste plaats afgeleverd.

Qua containers bestaat de keuze uit Full Container Loads (FCL) en Less Container Loads (LCL). De namen zeggen het al: Bij FCL-containers zijn alle goederen in de container van dezelfde eigenaar en bij LCL-containers wordt de zending vervoerd via een groupage container en betaalt de klant enkel voor het deel van de container wat hij gebruikt.

Bij zeevracht kan de zending van de laadhaven tot aan de loshaven geleverd worden, maar is er ook de mogelijkheid voor een ‘Door to door’ levering, waarbij Grodal de goederen laadt op de door de klant aangewezen locatie en lost op het adres van de ontvanger.

Bij luchtvracht zijn de zogenaamde consolidatievluchten, waarbij verschillende zendingen van diverse afnemers met dezelfde bestemming worden gebundeld, dankzij de snelle levertijd een aantrekkelijk alternatief voor zeevracht of wegvervoer. Luchtvracht biedt sowieso uitkomst wanneer een snelle levertijd essentieel is en ook hier zijn ‘Door to door’ leveringen mogelijk.

Wegvervoer is met name geschikt voor transport over kortere afstanden. De aanpak van Grodal is gericht op snelheid en betrouwbaarheid en als onafhankelijke douane-expediteur neemt het alle benodigde douanezaken uit handen. Een zending kan geleverd worden tot aan een loshaven, maar ook weer ‘Door to door’ en de goederen zijn altijd traceerbaar via een handige inlogportal.

Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van vervoer per spoor. Vooral van- en naar China is er een groeiende vraag ontstaan. Het is dan ook een goede oplossing wanneer een luchtvrachtzending te duur is en een zeevrachtzending te lang onderweg is. Zowel volle zeecontainers als deelladingen kunnen via het spoor worden vervoerd en de tarieven liggen daarbij tussen die van lucht- en zeevervoer in.

Bij multimodaal transport worden er richting eindbestemming meerdere modaliteiten ingezet, waarbij de mensen van Grodal met hun expertise te allen tijde in staat zijn om de meest efficiënte combinatie te vinden voor het vervoeren van een zending, passend binnen het budget van de klant. Slechts één vervoerder heeft de verantwoordelijkheid, waardoor er dus ook maar één contract nodig is. Een van de vele voorbeelden hiervan is dat goederen per vrachtwagen naar Rotterdam vervoerd worden, van daaruit per zeevracht naar Amerika verscheept worden, daar per trein verder getransporteerd worden om vervolgens per vrachtwagen afgeleverd te worden op de desgewenste locatie.

Op het gebied van warehousing biedt Grodal hele goede op- en overslagdiensten. Hierdoor kan het bedrijf een complete oplossing bieden voor groupage-zendingen die mogelijk geëxporteerd moeten worden. De opslagfaciliteit is strategisch gelegen en volledig uitgerust met alle essentiële veiligheidsmaatregelen.

Als douane-expediteur kan Grodal alle vereiste douaneformaliteiten, zoals het indienen van douaneaangiftes voor in- en uitvoer, voor een zending afhandelen. Het bedrijf beschikt over een AEO-vergunning en is daardoor een betrouwbare handelspartner bij het afhandelen van douanezaken. AEO staat voor Authorised Economic Operator.

“Onze kracht zit ‘m in de kleinschalige aanpak”

De klant zit bij Grodal niet vast in bepaalde bedrijfsstructuren, maar er wordt flexibel op maat gewerkt en met de klant meegedacht. Zo zijn er klanten die via een portal willen boeken en de zending online willen volgen, maar er zijn ook klanten waarmee het contact op hun verzoek telefonisch verloopt en die wat extra hulp nodig hebben. En beide soort klanten kunnen door Grodal op een goede manier bediend worden.

Daarbij kijken Hebe en zijn medewerkers kritisch of bedrijven bij hen passen, want Grodal doet niet aan massatransporten. Als een bedrijf bijvoorbeeld dermate groot is dat er vijftienduizend containers per jaar vervoerd worden en het van de diensten van Grodal gebruik wil maken, dan geven ze aan dat ze daar niet op ingericht zijn.

“Daar ligt onze kracht niet.”, aldus Hebe, “Zulke bedrijven kunnen beter rechtstreeks samenwerken met grote wereldspelers op het logistieke toneel, zoals Ocean Network Express en Kuehne+Nagel. Onze kracht zit ‘m juist in de kleinschalige aanpak, waar we heel bewust voor gekozen hebben. We werken samen met bedrijven die per jaar zo’n vijfhonderd tot vijftienhonderd containers getransporteerd willen hebben, maar een klant kan bij ons ook terecht als hij maar één container per jaar heeft. Daardoor kunnen wij veel flexibeler werken dan die grote wereldspelers en alles ook beter regelen als het bij een transport om bijzondere voorwaarden gaat.”

Grodal is een veelzijdig bedrijf en hoewel de werkzaamheden in principe ex- en import gerelateerd zijn, doet het bedrijf qua logistieke processen veel meer.

In de klantenkring bevinden zich diverse bedrijven die al hun transportopdrachten bij Grodal neerleggen en waarvoor het bedrijf een soort van verlengde logistieke afdeling is. Voor die bedrijven verzorgt Grodal elke vorm van transport binnen Nederland, Europa en wereldwijd met alle formaliteiten die daarbij horen. Daarbij hoeft het niet persé om minimaal één container te gaan, maar spannen Hebe en zijn medewerkers zich ook in als het maar één pallet betreft. En als er voor een transport alleen maar een uitvoer- of invoerdocument nodig is, kan een bedrijf ook bij Grodal terecht. Zo is het bedrijf bijvoorbeeld voor een scheepswerf in Hoogezand het douaneagentschap en klaart het alle geïmporteerde onderdelen ten behoeve van de afbouw van de schepen in.

De kleinschalige flexibele veelzijdigheid zie je duidelijk terug in het team van Grodal, wat naast Hebe uit drie medewerkers bestaat: Mirjam Vincent, Dennis Meijer en Sander Dijkman.

Hebe is niet alleen directeur maar ook manusje van alles binnen het bedrijf, Mirjam is Allround Expediteur en organisatorisch heel goed onderlegd, Dennis is Expediteur met diverse specialismes en in die zin heel gericht inzetbaar en Sander doet de boekhouding en de financiële administratie en heeft ook zijn douanepapieren, waardoor hij ook operationeel inzetbaar is.

Met elkaar is het een team wat volledig op elkaar ingespeeld is en waarvan alle teamleden exact weten wie wat moet doen.

Op transportgebied kan Grodal alles voor haar klanten regelen

Hebe: “Om alles rondom de transporten tot in de puntjes te kunnen regelen, werken we wereldwijd samen met onder andere zogenaamde lijnagenten. Het voordeel daarvan is dat we het voor de klant goedkoper kunnen doen, omdat zo’n lijnagent tegen bepaalde prijsafspraken contracten heeft met de rederijen en luchtvaartmaatschappijen voor grote volumes aan containers. Dan praat je echt over duizenden containers per jaar. En omdat er bij die grote volumes altijd wel een x-aantal containers ontbreken, kunnen wij met onze kleine aantallen voor ongeveer dezelfde tarieven meeliften op de contracten van de lijnagenten. Zo zijn er wereldwijd agentschappen en wij weten exact via welk agentschap we een bepaalde zending moeten boeken. Dat is een netwerk wat we in ruim dertig jaar opgebouwd hebben.”

Op transportgebied kan Grodal alles voor haar klanten regelen, tot en met verzekeringen aan toe. Want hoewel de meeste klanten zelf een doorlopende transportverzekering hebben, kan dat desgewenst ook in orde gemaakt worden als een bedrijf bijvoorbeeld eenmalig een container met goederen exporteert.

Verder heeft het bedrijf vaak een adviserende rol. Hebe noemt een voorbeeld: “Stel dat een bedrijf goederen van buiten Europa importeert en aan een eindproduct toevoegt wat vervolgens weer buiten Europa verkocht wordt, dan is het logisch dat de ondernemer ervan uitgaat dat daar invoerrechten op zitten. Maar met de douanekennis die wij in huis hebben, weten wij dat je voor zo’n specifiek geval een vergunning kunt aanvragen waarmee je vrijgesteld wordt van die invoerrechten, omdat het product de Europese Unie wel binnenkomt, maar met dezelfde vaart er ook weer uitgaat. En zo kunnen wij voor mkb-bedrijven die met export en/of import te maken hebben, vrij snel beoordelen op welke specifieke terreinen wij extra van dienst kunnen zijn. In tegenstelling tot veel concullega-expediteurs die de douaneformaliteiten uitbesteden, maken wij zelf de douaneaangiften, waardoor we de klant in één keer en op maat met alles rondom het transport kunnen helpen en douane-technisch eventuele struikelblokken eruit kunnen halen. Onze douanekennis is een duidelijke toegevoegde waarde, omdat de douanewet- en regelgeving vanuit de Europese Unie steeds verder aangescherpt wordt. Daardoor worden alle douaneafhandelingen ook steeds ingewikkelder.”

Grodal onderscheidt zich niet alleen door de knowhow van het gehele logistieke proces en de deskundigheid met betrekking tot de douaneformaliteiten, maar ook door het feit dat het een logistieke dienstverlener is in de breedste zin van het woord. Als Hebe ergens een presentatie geeft over het bedrijf, hoort hij dan ook vaak na afloop dat men er geen idee van had dat het dienstenpakket zo uitgebreid is.

De allround logistieke specialist van de regio

Bij Grodal hanteert men korte lijnen en staat het persoonlijk contact met de klant hoog in het vaandel. Hebe en zijn medewerkers vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij hun klanten en staan naast hen in plaats van tegenover hen. Daarbij hanteren ze de stelregel ‘Afspraak is afspraak’, speelt de Groningse nuchterheid een duidelijke rol en staan alle teamleden ‘met de poten in de klei’. En omdat het om internationale logistiek gaat, zijn ze letterlijk dag en nacht bereikbaar.

Grodal is nu nog gevestigd in Veendam, maar gaat na de zomer verhuizen naar Zuidbroek waar momenteel op Bedrijvenpark De Gouden Driehoek een bedrijvencomplex gebouwd wordt en waar het bedrijf een deel van gekocht heeft. Daar komt ook een eigen op- en overslagruimte voor warehousing, iets wat nu nog elders gerealiseerd wordt.

Het bedrijvenpark ligt vlak naast de A7 en is logistiek gezien een heel mooi punt voor het bedrijf, omdat het heel goed bereikbaar is. Om die reden is het vanuit duurzame overwegingen de bedoeling dat Grodal daar ook een hub-locatie wordt. Dat is een centraal punt waar producten en goederen vanuit het hele land, die bestemd zijn voor de regio, door transportbedrijven afgeleverd en tijdelijk opgeslagen kunnen worden en die dan vervolgens door Grodal zelf of door derden her en der in de regio afgeleverd worden of opgehaald worden door degenen voor wie het bestemd is. Op die manier besparen transportbedrijven kosten, doordat ze niet langs allerlei verschillende afleveradressen hoeven te gaan en is er in de regio zelf minder vrachtverkeer.

De hub-locatie is een onderdeel van de strategie van Grodal, want het doel is om de allround logistieke specialist van de regio te worden en te blijven en met die toevoeging heeft het bedrijf alle elementen van de logistiek in haar bedrijfsvoering zitten.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.