Tertiaire arbeidsvoorwaarden: wat zijn het en waarom zijn ze onmisbaar?

26 juli 2024 14:49

Tertiaire arbeidsvoorwaarden: wat zijn het en waarom zijn ze onmisbaar?

Het binnenhalen en behouden van nieuw talent is een belangrijke factor voor het succes van je onderneming, zeker in de krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig. Veel ondernemers richten zich voornamelijk op primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals het salaris en het aantal vakantiedagen. Maar gelukkig ontdekken ook steeds meer bedrijven de kracht van tertiaire arbeidsvoorwaarden. Wat zijn dit precies en hoe kunnen ze helpen om je bedrijf aantrekkelijker te maken voor nieuw talent? In dit artikel lees je er meer over.

Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?

Arbeidsvoorwaarden kun je in vier categorieën verdelen, namelijk: primaire, secundaire, tertiaire en quartaire arbeidsvoorwaarden.

  • Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de belangrijkste voorwaarden, zoals bijvoorbeeld het salaris en de arbeidsduur.
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn extra’s zoals een auto van de zaak, pensioenregeling en een dertiende maand.
  • Quartaire arbeidsvoorwaarden hebben invloed op immateriële zaken zoals cursussen en opleidingen.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden bevinden zich tussen secundaire en quartaire voorwaarden in. Het zijn voordelen die niet direct in geld uit te drukken zijn, maar wel een impact kunnen hebben op de tevredenheid en het welzijn van je medewerkers. Voorbeelden hiervan zijn flexibele uren, thuiswerkopties, een bedrijfsrestaurant, fitnessruimtes, bedrijfsuitjes en een kerstpakket.

Voordelen van tertiaire arbeidsvoorwaarden

Tertiaire arbeidsvoorwaarden bieden niet alleen voordelen voor medewerkers, maar ook voor jou als ondernemer. Hieronder zetten we enkele voordelen voor je op een rij:

  1. Flexibele werkuren en thuiswerken: de mogelijkheid om werkuren aan te passen aan persoonlijke behoeftes van medewerkers is erg populair. Het kan namelijk de werk-privébalans verbeteren en het draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers.
  2. Gezondheids- en welzijnsprogramma’s: het aanbieden van bedrijfsfitness, ergonomische werkplekken, vers fruit en meditatieruimtes dragen bij aan een betere fysieke en mentale gezondheid van medewerkers. Wat ook weer direct effect heeft op de productiviteit en mogelijk ook op het ziekteverzuim.
  3. Teambuilding en bedrijfscultuur: het organiseren van bedrijfsuitjes en het versturen van leuke attenties bevordert de teamgeest en versterkt de bedrijfscultuur. Dit kan effect hebben op teams en de productiviteit hiervan.

Door slim gebruik te maken van deze voordelen, kun je niet alleen een prettige werkomgeving creëren, maar ook de groei en het succes van jouw bedrijf bevorderen.

Het vastleggen van tertiaire arbeidsvoorwaarden

Overweeg jij om tertiaire arbeidsvoorwaarden aan te gaan bieden? Dan is het belangrijk eerst de behoeften en wensen van je medewerkers in kaart te brengen. Dit kun je doen door middel van enquêtes, feedbacksessies of gesprekken. Het is belangrijk om te begrijpen welke voordelen het meest gewaardeerd worden binnen je team.

Zodra je een duidelijk beeld hebt van de gewenste arbeidsvoorwaarden, is het van belang deze duidelijk vast te leggen. Dit kun je doen in het arbeidscontract, een personeelshandboek of bedrijfsreglement. Kies je ervoor om het vast te leggen in een personeelshandboek of bedrijfsreglement? Verwijs hier dan naar in het arbeidscontract, zodat er geen miscommunicatie ontstaat.

Daarnaast is het natuurlijk extra belangrijk om de tertiaire voorwaarden te benoemen in vacatureteksten en sollicitatiegesprekken zodat je nieuw talent aantrekt en je onderscheid maakt ten opzichte van andere organisaties.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.