Rutger den Haan, directeur strategie en beleid ROC Nijmegen: “Flexibiliteit en wendbaarheid inbouwen''
30 maart 2021 16:00
Hoe werken we als ROC Nijmegen toe naar onderwijs voor de arbeidsmarkt van morgen? Door het inbouwen van maatwerk en flexibiliteit. Rutger den Haan schetst de contouren van de ingeslagen weg.
“In de eerste 9 maanden van 2020 daalde landelijk het aantal vacatures op mbo niveau met 23 procent. Tegelijkertijd steeg het aantal mbo’ers in de ww van 50.000 naar meer dan 100.000. Alarmerende cijfers? Ja, want in de techniek, economie en de zorg, om de meest in het oog springende sectoren te noemen, zitten werkgevers enorm verlegen om mensen. Hier wringt iets fundamenteel. We moeten daarom over een breed front zaken anders aanpakken. Ervoor zorgen dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar aansluiten door het inbouwen van flexibiliteit en wendbaarheid in het systeem.”
BREDE SAMENWERKING
Aldus schetst Rutger de Haan in een notendop waar het om draait. Frictie tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt is van alle tijden en inherent aan veranderingen in aard en omvang van economische activiteiten. Maar het is wel mogelijk deze frictie te minimaliseren. Dit wordt beoogd door nauwe samenwerking tussen partijen die invloed hebben op delen van de arbeidsmarkt: landelijke, provinciale en lokale overheden, werkgeversverenigingen, individuele bedrijven, werknemersorganisaties en het (beroeps)onderwijs.
Den Haan: “Als deze partijen hun antenne permanent richten op actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is het mogelijk veranderingen in een vroeg stadium op te merken en gericht actie te ondernemen. Het onderling delen van inzichten en organisatorische afstemming is hierin een belangrijke eerste stap.”
IN KAART
Die beweging is al enkele jaren gaande. De ontwrichting door Covid-19 onderstreept enkel de urgentie. In de regio Nijmegen werken gemeenten, WerkBedrijf Rijk van Nijmegen, UWV, werkgevers- en werknemersclubs en onderwijsinstellingen aan een gezamenlijke strategie om het potentieel van mensen op de arbeidsmarkt beter te benutten.
Den Haan: “De cijfers en de bewegingen zijn in kaart gebracht. Uitvoeringsorganisatie UWV en het regionaal werkbedrijf brengen zo actueel mogelijk in kaart waar het op de arbeidsmarkt wringt. Over de oplossingsrichting is eveneens consensus: we moeten elkaar meer opzoeken en manieren ontwikkelen om onze flexibiliteit en wendbaarheid te vergroten. Het is een transitie die commitment en een lange adem vraagt.”
ROC Nijmegen heeft als elke mbo-organisatie directe lijnen met bedrijven en instellingen. De leerlingen lopen immers stage (wettelijk verplicht) in het kader van BOL, of werken binnen de BBL opzet in een bedrijf. De opdracht is altijd al geweest zo goed mogelijk aan te sluiten bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt. “De veranderingen op de
arbeidsmarkt gaan steeds sneller, met name in sectoren als de techniek, IT, logistiek en zorg”, benoemt Den Haan. “En niet alleen gaan de veranderingen steeds sneller, deze sectoren kampen al langer met grote tekorten aan goede vakmensen. Alle hens aan dek dus.”
STAPPEN ZETTEN
De transitie naar wendbaarheid en flexibiliteit krijgt inmiddels gefaseerd vorm. ROC Nijmegen heeft in dit kader
de ambitie geformuleerd om in 2022 een toonaangevende Human Capital-partner te zijn voor bedrijven, instellingen en overheden in de regio. Dit moet resulteren in een up-to-date-opleidingenportfolio met up-todate beroepsopleidingen. Een stevige ambitie erkent Den Haan, maar realistisch. Leidraad en kader is het programma Leven Lang Ontwikkelen (LLO), landelijk gestart in 2018 maar het komt nu op stoom.
“Leven Lang Ontwikkelen, de naam zegt het al, zet in op leren en ontwikkelen als een continu proces. Dat vraagt om flexibiliteit en wendbaarheid van werkgevers, werknemers, studenten en onderwijsinstellingen. Een student is niet ‘klaar’ met een diploma op zak en een werknemer in een bedrijf evenmin. Dat diploma is niet alleen een zeer belangrijke startkwalificatie, het is meer. Het diploma en de beroepsopleiding staan ook voor vorming in persoonlijk en sociaal opzichten plus een bepaald niveau van vaardigheden op het gebied van kritisch denken, taal en rekenen. Zodoende is het een belangrijke basis voor een leven lang ontwikkelen, want we zijn er niet alleen om studenten op te leiden voor de arbeidsmarkt hier en nu, maar ook om hun weerbaar en wendbaar te maken voor de toekomst. We zijn daarom bezig ons onderwijs nog flexibeler en uitdagend te maken zonder dat we concessies doen aan het niveau van vakkennis en vaardigheden.”
VERANDERING ALS CONSTANTE
“Het gaat erom dat studenten een realistisch beeld hebben van hun kansen en de eisen die een beroep stelt. Dat vraagt een meer skillsbased werkwijze van matchen en opleiden van studenten. Daarvoor is inzicht nodig op vragen als ‘hoe groot is de kans op werk na mijn opleiding’, ‘welke functies passen bij mijn opleiding’ en ‘welke vaardigheden heb ik nodig na mijn opleiding’? Met dat inzicht kunnen studenten straks gerichter een leerroute samenstellen om bij het door hun gewenste ‘profiel’ en vak uit te komen.” Een ondersteunend instrument binnen deze benadering is de Regiobarometer. Deze barometer biedt onze onderwijsteams inzicht in de actuele stand van de arbeidsmarkt, zodat we ons onderwijs beter kunnen laten aansluiten op de ontwikkelingen.” “Er gebeurt dus van alles om het onderwijs en de praktijk meer met elkaar te verweven. Bijvoorbeeld door ‘living labs’ waarin bedrijven en onderwijsinstellingen samenwerken, door de toenemende inzet van ‘hybride’ docenten en door middel van
bedrijfsopdrachten. Ook de practoraten dragen bij aan het bij elkaar brengen van vragen uit het werkveld en het onderwijs.”
Tot besluit zegt Den Haan: “Al bij al zitten we in een pittig traject waarbinnen verandering de enige constante is.”
ROC Nijmegen
Campusbaan 6 Nijmegen
Telefoon 024 - 890 45 00
E-mail info@roc-nijmegen.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.