Klaslokaal is niet langer binnen vier muren van een school
11 december 2019 12:05
“De arbeidsmarkt staat te springen om goed geschoold technisch personeel. Daarom heeft het kabinet in het regeerakkoord structureel € 100 miljoen uitgetrokken voor dekkend en kwalitatief hoogstaand techniekonderwijs op het vmbo. Een sterk vmbo draagt namelijk bij aan de doorstroom via het middelbaar beroepsonderwijs naar de arbeidsmarkt.” Deze letterlijke tekst schreef Minister Arie Slob in juni 2018 in een brief aan de Tweede Kamer. Bij Quadraam, de onderwijsgroep van veertien middelbare scholen in onze regio, is voortvarend van start gegaan. Jan Meurkes van Koenders Totaalbouw, Tim Rietbergen van het Liemers College en Harald Wiggers programmamanager Sterk Techniekonderwijs, lichten toe.
De essentie van het programma is dat niet langer het onderwijs of de expertise van de docent centraal staat, maar de leerdoelen van de vmbo’ers. “Het onderwijs organiseert het doceren van docenten op basis van de expertise die docenten hebben”, legt Harald Wiggers uit. “We steken nu in op het faciliteren van het leren van de kinderen. Dat is een zinnetje maar daar zet je de hele organisatie op zijn kop. We denken niet alleen vanuit het rooster en de koppeling van vak, docent, leergroep en klaslokaal. We gaan meer kijken wat het curriculum is en wat het betekent voor de leerdoelen van de kinderen. Hoe kun je hen de ruimte geven om op hun eigen manier die leerdoelen te gaan invullen.” Dat betekent dat expertise en ‘klaslokalen’ ook buiten de muren van de school gevonden gaat worden. Om dit voor elkaar te krijgen is samenwerking met het bedrijfsleven essentieel.
Leeractiviteiten in het bedrijfsleven
Veertig procent van de vmbo’ers maakt een verkeerde beroepskeuze en switcht later. Juist daarom is het van belang dat ze in de praktijk zien wat een vak behelst. “Bij een snuffelstage laat ik ze zien hoe wij tegenwoordig alles digitaal voorbereiden en hoe op de bouw de communicatie op de tablet werkt”, vertelt Jan Meurkes. “Dat is natuurlijk ondersteunend aan het vak, maar ze vinden het fantastisch.” Dat doen ze gedurende de opleiding meerdere malen bij verschillende bedrijfstakken. Op die manier lopen ze zigzaggend door de opleiding en kunnen ze aan het einde verantwoord een vervolgopleiding aan het mbo kiezen, die dan ook nog eens beter aansluit. “Het organiseren van leeractiviteiten in het bedrijfsleven is nieuw, maar ook weer niet onbekend. Bij het mbo gebeurt het volop. Het verschil is dat we nu twee tot drie jaar verder van de arbeidsmarkt af investeren”, schetst Harald Wiggers.
Bedrijfsleven denkt mee over curriculum
“Maar het gaat verder dan alleen snuffelstages en bedrijfsbezoeken. We gaan onderdelen van het curriculum onderbrengen bij het bedrijfsleven. Dus het bedrijfsleven gaat mede het curriculum bepalen”, gaat hij verder. Het bedrijfsleven ziet gelukkig de noodzaak om daaraan mee te werken. “Wat fascinerend is aan het faciliteren van de leerlingen, is dat wij dat al langer doen met onze werknemers. Hoe kunnen we ze helpen om hun werkdoelen te behalen”, zegt Jan Meurkes. “Een term die daar mooi bij past is eigenaarschap. Het personeel, dat eigenaar is van de eigen ontwikkeling en carrière. Bij ons zijn de leerlingen eigenaar van hun leerdoelen, zodat zij beter de regie kunnen voeren over wat de toekomst gaat brengen”, vult Tim Rietbergen aan. Begin dit jaar organiseerde het Liemers College, Candea en Symbion een grote bijeenkomst bij Alliander met vertegenwoordigers van de overheid en maar liefst tachtig ondernemers. “Wij hebben die dag het curriculum wat betreft techniekonderwijs voorgelegd aan de ondernemers. Dat gaan we vaker doen, want dan kunnen we de kwaliteit van het onderwijs en de samenwerking met het bedrijfsleven borgen”, aldus Harald Wiggers.
Stichting Quadraam
Saturnus 5, 6922 LX Duiven
Telefoon: 026 – 320 88 00
E-mail: bestuur@quadraam.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.