Kilometerheffing? - Sleurhutbelasting!
10 oktober 2017 09:10
Logistiek is bij uitstek een branche waarin alles moet blijven rollen. Door en door gaan is belangrijk, tijd is geld en stilstand is achteruitgang. In de logistiek merk je misschien wel het meest van die paradoxale ontwikkeling van de verkeersdrukte: gaat het goed met de economie dan neemt de verkeersdruk exponentieel toe. Logisch: meer economische activiteit is meer werkgelegenheid is beide meer verkeer. Paradoxaal omdat je blij bent met groei maar niet met files.
Ik zit zelf ook veel op de weg; van afspraak naar afspraak, kriskras door het land. Het fileprobleem speelt al decennialang en een adequate oplossing is niet gevonden. Ondanks alle pogingen met thuiswerken, flexwerken, staan we toch vooral tussen 7:00 en 9:00 en 16:00 en 18:00 uur vast.
Bronnen rond de kabinetsformatie (die bij het verschijnen van deze editie dan toch eindelijk wel eens klaar zal zijn..) melden dat er een kilometerheffing voor vrachtverkeer in de pijplijn zit. Een wonderlijke keuze. Zonder transport staat alles toch stil?
Waarom niet een kilometerheffing in de spits voor personenauto’s? Uiteraard in ruil voor afschaffing van MRB en flink lagere brandstofaccijnzen. In iedere file staat immers ook een aanzienlijk aantal fietsenrekjes met (e-)bikes, caravans en ander recreatieverkeer. Als al die bestuurders nou eens voor 9:00 uur en tussen 15:00 en 17:00 van de weg bleven. Leve de sleurhutbelasting!
Jan Steven Eilander
Ambachtsplein
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.