“Iedereen kan uitblinken”

6 april 2023 09:55

“Iedereen  kan uitblinken”

Excelleren. Uitblinken. De trots op de stad uitdragen. Gemeente Nijmegen doet dit vooral samen met ondernemers. Wethouder Economie, John Brom: “Bij excelleren gaat het om je te onderscheiden en uit te stijgen boven de rest. Of dit nu met een goed idee voor een product of dienst is of door je praktische kennis. Eén ding wil ik benadrukken: om uit te blinken, gaat het niet om hoe geleerd je bent. Iedereen kan uitblinken met zijn of haar talent..”

Excelleren is één van de actielijnen uit de Economische Visie die is ontstaan in samenwerking met onder andere ondernemers en kennisinstellingen. Het was ook het thema van de Netwerk- en Inspiratiesessie van maart. Via een liveverbinding vanuit Parijs gaf Constantijn van Oranje tips om te excelleren en als startup succes te worden. Hij is special envoy, een speciale afgevaardigde, van Techleap.nl. De missie van Techleap is startups in de tech-sector te helpen groeien en de organisatie helpt ondernemers onder andere met financiering vinden, talent aannemen en internationaliseren.

Talenten benutten en aan de stad binden is ook één van de manieren waarop de gemeente investeert in excelleren, naast blijven inzetten op de sterkte sectoren Health & High Tech en het MKB-potentieel benutten.

Over uitblinken en talent inzetten – inclusief studenten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt –weet Jorg Rijkschroeff van Sit & Heat alles. 

Duurzaam opwarmen: een interview met Jorg Rijkschroeff van het nijmeegse bedrijf Sit & Heat

Van de terrasstoelen bij Café de Blonde Pater tot aan de dug-outs van de Parijse voetbalclub Paris SaintGermain: de producten van het Nijmeegse bedrijf Sit & Heat zijn in trek. Hoewel de kassa van deze start-up niet vanaf het begin in 2012 meteen oorverdovend rinkelde, maakt nu zelfs Lionel Messi gebruik van de verwarmde stoelkussens van Sit & Heat.

Het idee komt van ondernemer Jorg Rijkschroeff (34). Tijdens zijn studie Industrieel Product Ontwerpen aan de HAN in 2008 vindt de geboren en getogen Nijmegenaar dat terrassen niet op de juiste manier worden verwarmd. De traditionele gas heaters verbruiken enorm veel energie, en hij vraagt zich af of mensen er echt warm van worden. Hij in ieder geval niet. Dat moet toch een stuk duurzamer en goedkoper kunnen?

OPKOMST VAN DUURZAAMHEID

“Via de studie mocht ik mijn oplossing presenteren aan toenmalig minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.” Vanuit Den Haag zijn er op dat moment wel plannen om de gas heaters af te schaffen, maar wordt duurzaamheid volgens Rijkschroeff nog gezien als een hype, met een ‘geitenwollensokkenimago’. Wellicht waait die hype na een paar jaar weer over. “Dat liep toch net even anders.” Voordat Rijkschroeff zijn bedrijf in 2012 pas echt het levenslicht laat zien, volgt hij nog een minor in ondernemen in de Verenigde Staten. “De Amerikaanse manier van denken is heel anders dan hier. Daar word je niet gek aangekeken als je groots praat over je idee of onderneming.” The American Dream wordt in Nederland al snel gezien als grootheidswaanzin. “Uiteraard moet je realistisch blijven, maar durf wel een beetje te dromen.”

GROEIEND BEDRIJF

Met alle opgedane kennis in de VS en een goed idee start Rijkschroeff in 2012 met de onderneming Sit & Heat. Het concept: verwarmde kussens ontwerpen voor terrasstoelen in de horeca. En dat heeft zeker de laatste jaren door de energiecrisis een enorme toevlucht genomen. “Voorheen moest ik horecaondernemers nog overtuigen waarom onze producten ze een hoop geld bespaart, tegenwoordig doen de gasprijzen al het werk.” Het scheelt namelijk zo’n 95 procent van de energiekosten.

Café de Blonde Pater is het eerste café met de verwarmde stoelkussens van Rijkschroeff en zijn collega’s, maar zeker niet het laatste. Inmiddels zijn er al zo’n vijftig terrassen in Nijmegen voorzien van de producten en 1.400 terrassen wereldwijd. Met rooftopbars in New York en Londen als klanten mag je wel stellen dat Sit & Heat letterlijk en figuurlijk als een raket de lucht in is geschoten.

Excelleren is dagelijkse koek voor het bedrijf. Het levert ze in januari van dit jaar zelfs een Horeca Innovation Award op, voor hun verwarmde terrasstoel die ze in samenwerking met Satelliet hospitality furniture hebben gemaakt. Hoe krijgt Rijkschroeff dit allemaal voor elkaar? Tijd voor een kijkje achter de schermen.

VERSCHILLENDE CULTUREN

“Het is belangrijk om de juiste mensen in huis te hebben. We selecteren zorgvuldig hierin, zodat iedereen vooral ook lol heeft in het werk.” Hij spreekt niet van een familiecultuur, maar een zogeheten ‘vriendengroepcultuur’: “We hebben alles onder één dak, zowel productie als kantoor. Samen lunchen, bedrijfsuitjes en een open sfeer helpen om die gemoedelijke cultuur in stand te houden.”

Over culturen gesproken: bij Sit & Heat leren ze een hoop over andere culturen dan de Nederlandse. Want ook Werkbedrijf Nijmegen helpt mee in de productie van warme kussens en stoelen. “Mijn zus werkt in de organisatie van Werkbedrijf Nijmegen. Ze vertelde me dat ze mensen kende die ervaring hebben met naaimachines en stoffering.” Deze mensen — met een afstand tot de arbeidsmarkt — wilde Rijkschroeff een kans geven. Zo heeft hij nu twee Syrische mensen in dienst en binnenkort begint iemand van Iraanse afkomst met werken bij zijn bedrijf. “Het is heel waardevol om als ondernemer nieuwe perspectieven binnen te halen. Zo kun je doorgroeien en multidisciplinair te werk gaan.” Echter, hoe meer groei, hoe lastiger het is om de samenhang te behouden, vindt Rijkschroeff. “Zorgvuldigheid is daarin een belangrijke, maar het is zeker mogelijk.”

Ook met plezier behoudt hij de samenhang in het bedrijf. Want wanneer de Syrische medewerker Ibrahim hem vertelt dat hij in zijn thuisland op hoog niveau heeft getafeltennist, organiseert Rijkschroeff een toernooi op kantoor met alle collega’s. “Hij was inderdaad echt goed. Zelf ben ik ook fanatiek, maar het werd alsnog vrij snel duidelijk wie kampioen ging worden.”

HULP VAN STUDENTEN

Wat samenwerkingen betreft blijft het voor Sit & Heat niet alleen bij Werkbedrijf Nijmegen en Satelliet hospitality furniture. Ook studenten van de HAN werken mee. “Mijn compagnon Jeroen Diks en ik hebben allebei nog goede banden met onze opleidingen. Ik bij Industrieel Product Ontwerpen, hij bij Commerciële Economie. Op die manier zorgen we er elk halfjaar voor dat er vier nieuwe stagiaires of afstudeerders starten, gelijk verdeeld over de productiekant en de economische kant van het bedrijf. De studenten mogen van Rijkschroeff alles vragen, als ze maar proactief zijn. “Dan kunnen ze zoveel leren.” De plannen om met MBO-studenten van het ROC te werken zijn in de maak: “Ook voor deze studenten is het leerzaam om ons bedrijf van dichtbij mee te maken.”

STIP AAN DE HORIZON

Wat kan men — en met name beginnende start-ups — dan zoal leren van Sit & Heat en zijn werkwijze? “Doorzettingsvermogen is altijd belangrijk, maar ik denk vooral dat uithoudingsvermogen zwaar weegt.” Een idee hoeft niet direct aan te slaan, als je maar de stip aan de horizon blijft zien. “In het onvermijdelijke, moeizame begin zeiden mensen vaak tegen me dat ze in mijn positie al lang de handdoek in de ring hadden gegooid.” Gelukkig heeft zijn harde werk geloond, en zit Rijkschroeff nu comfortabel op de (verwarmde) troon als succesvol ondernemer met unieke producten.

Fotografie: Tao Heslenfeld van Tao.Co Studio

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.