Click your brain voor goede relaties en meer verkoop

21 maart 2023 10:00

Click your brain voor goede relaties en meer verkoop

Hoe krijg je een click met je klanten? De sleutel tot het maken van de click zijn vijf  belangrijke vaardigheden, die we later bespreken. Ze helpen goede klantrelaties op te bouwen en zorgen voor meer verkoop.

Vraag je je weleens af waarom een klant in eerste instantie positief reageert op je aanbod en ineens door een klein incident van gedachten verandert en afziet van de koop? Het brein reageert automatisch op acties en neemt al een beslissing voordat de klant het beseft. Een misplaatste opmerking, informatie die niet relevant is, te veel praten en te weinig aandacht kunnen er direct voor zorgen dat de klant van gedachten verandert.

90 procent van de koopbeslissingen zijn emotionele beslissingen

Emoties spelen een belangrijke rol bij kopen. Ze ontstaan in het brein en behoeften en doelen prikkelen deze emoties. Hoe beter de verkoper deze begrijpt en erop inspeelt, hoe groter de kans dat hij de click met de klant maakt. Als hij de behoeften en doelen van de klant goed achterhaalt en er invulling aan geeft, verkoopt hij des te meer. Het brein gebruikt automatisch emoties om een koopsituatie, een verkoper of een bedrijf te beoordelen en maakt onbewust onderscheid tussen prettig, niet prettig, belangrijk of niet belangrijk en wel of niet beslissen.

“Er is overtuigend bewijs dat emoties een beslissende rol spelen bij een koopbeslissing”

Click your brain

Verkopers, die de click maken met klanten, beschikken over vijf belangrijke vaardigheden,  waarmee ze inspelen op emoties, klantgesprekken effectief laten verlopen, weten hoe ze de behoeften en doelen van de klant kunnen invullen en hoe ze klanten blij maken met het gekochte aanbod. Het resultaat is loyale winstgevende klanten.

Click Your Brain in vijf belangrijke vaardigheden

1. Emotioneel afstemmen

Het vermogen om te kunnen inleven in de klant en emoties op de klant af te   stemmen. Stimuleer de klant om zelf te praten en spiegel je aan de klant, zodat hij/zij zich sneller begrepen voelt. Een klant vergeet wat je zegt en wat je doet, maar onthoudt hoe hij zich heeft gevoeld.

2. Behoeften analyseren en doelen stellen

Als je goed weet wat de behoeften en doelen van de klant zijn en je geeft daar invulling aan, dan ontstaat er vertrouwen en zekerheid dat de klant het resultaat  behaalt.

3. Waarde creëren

Doe geen aanbevelingen, maar werk probleemoplossend. Als je met je aanbod waarde creëert voor de klant , verhoog je het gevoel van tevredenheid en neemt de motivatie om te kopen toe. 

4. No Push-gedrag

Klanten vinden het super vervelend als je druk uitoefent. Dat voelt als een aanval. Wie aangevallen wordt, loopt weg of verdedigt zich.

5. Interculturele vaardigheden 

Herkennen van culturele verschillen in gedrag en je communicatie daarop afstemmen, zorgt dat je sneller de click maakt, omdat het brein van cultuur tot cultuur wisselend reageert

Auteur Ria van Tol

Gedurende 25 jaar heb ik mij verdiept in de werking van het brein om te analyseren hoe mensen zich gedragen, hoe ze communiceren, informatie opslaan en hoe ze zo effectief mogelijk verkopen. Met die kennis heb ik de Brainclick-methode ontwikkeld.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.