ABN-AMRO MEESPIERSON “UW PERSOONLIJKE PRIVATE BANK IN EEN DIGITALE TIJD”

14 december 2021 08:38

ABN-AMRO MEESPIERSON “UW PERSOONLIJKE PRIVATE BANK IN EEN DIGITALE TIJD”

IN GESPREK MET HENK SIMON, DIRECTEUR ABN-AMRO MEESPIERSON ARNHEM EN ACHTERHOEK

Bij ABN-AMRO MeesPierson ondersteunen gespecialiseerde Private Bankers ondernemers en vermogende particulieren in elke levensfase. De bank is de grootste Private Bank van Nederland. De rijke historie die drie eeuwen teruggaat, is veelzeggend, maar men kijkt uitdrukkelijk ook vooruit.

Henk is verantwoordelijk voor de dienstverlening van Private Banking ABN-AMRO MeesPierson in Arnhem. Het werkgebied ‘Arnhem’ omvat tevens de Achterhoek. “Het voelde als thuiskomen”, aldus Henk. “Ik ben geboren in Arnhem, studeerde er aan de HEAO en woon nu in Duiven. Eenentwintig jaar geleden begon ik bij ABN-AMRO in Arnhem. Al snel koos ik voor de richting beleggen, in eerste instantie binnen de Retailbank, daarna binnen de Private Banking.” Na een korte uitstap op het Hoofdkantoor, werd Henk in 2006 benoemd tot Hoofd Beleggen in Apeldoorn en vervolgens tot Directeur Beleggen op de kantoren Zeist en Amsterdam. De afgelopen vierenhalf jaar bekleedde hij de functie van Hoofd Special Mandates in Amsterdam. Henk is heel trots om voor deze Private Bank te mogen werken. ABN-AMRO MeesPierson voelt als een tweede familie, waar sfeer, beleving, ondernemerschap, klantbeleving, betrokkenheid en samenwerking bij elkaar komen. “Daarnaast voelt het goed om weer dichter bij de klanten te staan. Ons bestaansrecht danken wij per slot van rekening toch wel aan het bedienen van klanten.”

Strategie: persoonlijk in een digitale tijd

Henk neemt ons mee in zijn visie: “De wereld om ons heen verandert snel, zo ook de bancaire wereld. We willen een persoonlijke bank zijn in een digitale tijd. Dat vraagt om een aanpak die gestoeld is op drie strategische pijlers. Allereerst willen we het persoonlijke contact met klanten versterken door in onze dienstverlening dichter bij hen te staan. Vanuit ons Klant Service Model regisseert de Private Banker de dienstverlening.” Bijgestaan door vele specialisten zorgt dit voor professionele, persoonlijke en maatwerk advisering en aandacht. Resultaat: meer tijd is er voor klantcontact en men mag een uniforme en geïntegreerde ervaring verwachten, of het nu om hun privé of zakelijke aangelegenheden gaat. Dat betekent dat ABN-AMRO MeesPierson de dienstverlening rondom de wensen van de klant organiseert. “Dit zien we ook terug in ons marktgebied”, aldus Henk. “Retail, Commercial Banking en Private Banking trekken gezamenlijk op. Samenwerken is de sleutel tot succes. De relatie ziet ons als 1 Bank en aan ons om dat ook zo veel als mogelijk waar te maken en zeker uit te stralen.”

Pionier in circulaire economie

De tweede pijler draagt het thema duurzaamheid. ABN-AMRO MeesPierson wil dé partner zijn op dit gebied. Henk: “We maken de bank simpeler en efficiënter, brengen focus aan en zullen samenwerken als één bank. De klant ervaart ons als vertrouwenspartner. Al onze klanten krijgen de komende jaren met de transitie naar duurzaamheid te maken. Daarom bieden we hen specifieke expertise op het gebied van duurzaamheid en verwerken deze in onze producten en diensten. Ook steunen we klanten die hun vastgoed willen vergroenen, breiden we de financiering van duurzame energie uit en beleggen onze klanten steeds vaker duurzaam. We pionieren in de circulaire economie, delen onze expertise op dit gebied en steunen ondernemingen die circulair willen worden. Daarbij brengen we innovatieve partijen in contact met klanten en leveranciers met inkopers.”

De sociale impact-activiteiten van ABN-AMRO MeesPierson zijn gericht op financiële veerkracht, het voorkómen van uitsluiting en het creëren van gelijke kansen voor de kwetsbaren in onze samenleving. Met deze activiteiten wil men de transitie naar duurzaamheid versnellen. “Uiteraard kijken wij ook naar onze eigen organisatie: practice what you preach. Voldoet onze huidige huisvesting aan de door onszelf opgelegde normen?”

Bank van de toekomst

De derde pijler staat voor bouwen aan de bank van de toekomst. “Onze organisatie is de ruggengraat van ons bedrijf. We hebben een wendbare organisatie nodig die als één bank opereert. Onze businesslines hebben daarom één gezamenlijk doel: er voor onze klanten zíjn en hen een persoonlijke en naadloze bankervaring bieden.” Door alle activiteiten beter op elkaar af te stemmen, met uniforme processen en IT-tools, werkt men effectiever samen. Zo ontstaat een gestroomlijnde organisatie, met meer tijd voor onze klanten en beter in staat om risico’s te beheersen. Het principe ‘ken je klant en zijn bedrijf’ en het belang ervan zijn verankerd in onze organisatie en in onze processen. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om financiële criminaliteit te kunnen opsporen en bestrijden, en het waarborgt onze licence-to-operate. “Onze kracht als bank hangt af van de kwaliteit en betrokkenheid van onze mensen, allemaal ambitieuze professionals die hun talenten en deskundigheid verder willen ontwikkelen. Ze gaan voor hun klanten door het vuur, tonen moed, omarmen verandering en zoeken naar innovatieve oplossingen. Onze mensen staan pal achter onze purpose en cultuur en ze begrijpen onze rol in de samenleving.”

“Samenwonen en samen werken”

De uitkomst van een aantal hierboven beschreven zaken, heeft geresulteerd in onze aanstaande verhuizing naar Velp. Na alle mooie woorden over onze duurzame uitstraling is het dan ook tijd om na 14 jaar afscheid te nemen van de “villa” aan de Velperweg 101b te Arnhem. In alles vertegenwoordigt dit onze ‘oude’ bank en ik ben dan ook blij dat we na een grondige verbouwing samen met onze collega’s van Corporate Banking hier gaan werken.

Onderscheidende dienstverlening

Met overtuiging neemt Henk mij mee in de onderscheidende dienstverlening. Naast alle zaken die zijn benoemd door de Private Bankers wil hij het volgende niet onvermeld laten. “Een Private Banker is een regisseur. Vandaag, morgen en in de verre toekomst. We zíjn er voor onze klanten.” Vanuit deze regisserende rol heeft de Banker de beschikking over vele specialisten die, afhankelijk van de specifieke klantwens, kunnen worden ingeroepen. Veelal heeft de klant naast zijn vaste Private Banker en assistent een ‘eigen’ beleggingsspecialist. Juist in deze tijd is het van belang een goede assetallocatie te hebben. “Waar in het verleden sparen de boventoon voerde, zien we nu dat er veel vragen komen over alternatieven. Begeleiding en spreiding is essentieel om hier de juiste keuzes en balans in te vinden.”

ABN-AMRO MeesPierson verhuist op 01-02-2022 naar het volledig vernieuwde kantoor aan de Hoofdstraat 30 te Velp. Onder de noemer “SAMENWONEN EN SAMEN WERKEN” werken we aan 1 bank en zijn wij een persoonlijke bank in een digitale tijd. Ons kantoorpand in Velp wordt verbouwd volgens onze GREENE filosofie. GREENE is ons nieuwe uniforme huisvestingsconcept, waarin persoonlijke aandacht en digitaal gemak centraal staan en waar alle expertise onder één dak zit. En dat in een zo duurzaam en circulair mogelijke omgeving.

GREENE wil inspireren. Aanzetten tot duurzaam denken, én doen. Met GREENE maakt ABN-AMRO een statement. Namelijk dat we voor duurzaam gaan. Voor duurzame relaties met onze klant en voor een duurzame toekomst.

Alle expertise onder één dak: GREENE maakt het verder mogelijk dat businesslines samen gaan wonen. Doordat zij in dezelfde omgeving hun klanten kunnen ontvangen, samen van de spreekkamers gebruik zullen maken en samen kunnen werken, kunnen zij ook meer en beter kennis delen en inspelen op kansen. Een ontwikkeling waar zowel de bank, adviseur, als de klant beter van wordt. Overigens mogen wij vertrouwelijke informatie van onze klanten tussen de businesslines zakelijk en privé alleen delen met toestemming van de klant en hiervoor zijn dan ook protocollen ingericht.

GREENE is zo duurzaam en circulair mogelijk: we gebruiken zoveel mogelijk bestaande structuren en materialen. Het interieur zelf is modulair opgezet en bestaat uit diverse building blocks: allen zodanig geïnstalleerd, dat ze ook weer eenvoudig weg te halen, uit elkaar te halen en te vervangen zijn, zonder dat de gebruikte materialen hun waarde verliezen. De building blocks zelf zijn gemaakt van materialen die een verhaal vertellen. Over herkomst, over ontwerp- en productieprocessen en/of over de circulaire afspraken die we met de leverancier zijn overeengekomen.

Fotografie: Jacques Kok​

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.