CORONA EN DE WERELD VALT STIL.... WAT NU ONDERNEMER?
20 april 2020 15:38
Dit is zonder twijfel de grootste wereldwijde crisis sinds de tweede wereldoorlog. Het slechte nieuws is, dat het een enorme impact op ieders leven en ondernemingen heeft. Goed nieuws is dat het ook weer overgaat en dat we allen in hetzelfde schuitje zitten. Nu onmiddellijk en ook op een integrale wijze aanpakken is de enige manier om te overleven. Vooral ook nadenken over hoe weer op te starten en door te gaan nadat het leven zich heeft herpakt helpt. De Clercq Advocaten Notariaat, al 170 jaar actief in Leiden en Den Haag, geeft vijf tips hoe dat te doen met een koel hoofd en een warm hart.
Tips:
1. Allereerst focus nu gericht op het houden van voldoende geldmiddelen. Eerst bekijken welke verplichtingen kunnen worden uitgesteld (belastingen, huur, leveranciers, bonussen etcetera). Een juist geformuleerde mail of brief helpt daarbij.
2. Zorg voor medewerkers en uw compagnons. Rust in de tent, goede communicatie en het betrekken van de medewerkers bij wat er speelt is essentieel. Als goed personeel, dat met moeite is aangetrokken, moet worden ontslagen, komt het bedrijf in de problemen als de crisis dadelijk voorbij is. Als er geen afstemming is met de compagnons ontstaan er spanningen. Dat mag nu niet gebeuren. Een diagnose van het personeelsbestand (wie zijn er nu nodig en voor wie is er geen werk) en het vinden van het goede loket bij de overheid en het UWV, waar het gaat om de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid is essentieel om nu te overleven.
3. Goede afspraken met alle relaties, of het nu leveranciers of afnemers zijn, zijn essentieel. Soms gaat het om gebrek aan halffabrikaat en kunt u niet leveren. Soms wilt u afspraken niet meer naleven. Wat is overmacht en wat zijn onvoorziene omstandigheden? Hoe zit het met buitenlandse relaties? Hoe zit het met u als franchise gever of nemer als er geen publiek meer komt? Breng dat in kaart en communiceer op de juiste wijze.
4. Doe wat nog wel kan en wees creatief. Denk in oplossingen en niet in problemen. Veel goede restaurants hebben het nu heel druk met wegbreng maaltijden, trainingen en cursussen gaan digitaal. Denk wel na over de juridische gevolgen, aansprakelijkheden en vooral de privacy aspecten. Een boete van inspecties als de autoriteit persoonsgegevens is zo gegeven en dat wilt u nu juist niet. En hoe staat het met uw internet veiligheid?
5. Houd u nu al bezig met de wereld na de crisis. Waar richt u zich op, bijvoorbeeld als reisorganisatie of horeca ondernemer: duurzame reizen en een verantwoorde horeca exploitatie voor nog lange tijd ongeruste klanten? Wat moet u veranderen in de inrichting van uw organisatie om dat te bereiken? Vraag het vooral ook uw betrokken medewerkers en relaties. Dan staat u niet alleen.
De Juridische Corona Helpdesk van De Clercq verzamelt al vanaf het begin van de crisis alle informatie en de teams en professionals zitten thuis klaar om al uw vragen met overzicht en inzicht in uw situatie te beantwoorden.
Neem contact op via onze helpdesk, onze specialisten staan voor u klaar!
De Clercq wenst u een goede en vooral gezonde toekomst...
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.