Zit jouw bedrijf in je dna? De verbinding tussen persoonlijkheid en bedrijfsstrategie

19 december 2024 12:54

Zit jouw bedrijf in je dna? De verbinding tussen persoonlijkheid en bedrijfsstrategie

De persoonlijkheid van een ondernemer speelt een grote rol in de ontwikkeling van een bedrijf, een grotere rol dan vaak wordt gedacht. De ondernemer heeft een grote invloed op de bedrijfscultuur, het uitdragen van kernwaarden en de langetermijnvisie. De eigenschappen van de werkgever zijn dus overal terug te vinden. Doordat ondernemers bewust worden van hun eigen persoonlijkheid kunnen ze betere keuzes maken die goed zijn afgestemd op het bedrijf.

Persoonlijkheid als basis voor bedrijfscultuur 

Persoonlijke voorkeuren, waarden en gedragsstijlen van de ondernemers hebben een belangrijke invloed op de bedrijfscultuur. Een werkgever die extravert en charismatisch is zal bijdragen aan het creëren van een fijne bedrijfscultuur waarin communicatie en innovatie centraal staan. Maar dat zijn niet het enige type werkgevers die veel te bieden hebben. Ook een introverte maar analytische werkgever kan een fijne cultuur bouwen, waarin structuur en precisie juist centraal staan. De bedrijfscultuur is dus een directe weerspiegeling van de persoonlijkheid van de ondernemer. Door een persoonlijkheidstest te doen, zoals de Big Five, ontdek je welke dominante eigenschappen je hebt en hoe je deze op de beste manier kan inzetten in de werkcultuur.

Persoonlijkheid en missie: de drijvende kracht achter het bedrijf

De persoonlijkheid van de werkgever heeft niet alleen invloed op de werkcultuur, maar ook op de missie van het bedrijf. Een ondernemer die bijvoorbeeld hoog scoort op openheid voor nieuwe ervaringen, zal zijn/haar missie waarschijnlijk focussen op innovatie en vernieuwing. Maar er zijn ook ondernemers die juist de focus hebben op zorgvuldigheid en verantwoordelijkheid. Daarbij worden de woorden duurzaamheid en de maatschappelijke impact benadrukt. Door te weten wat jouw drijfveren zijn als ondernemer - iets waar je achter kan komen met een persoonlijkheidstraining -, helpt dit om een authentieke missie te formuleren en beter aan te sluiten op het bedrijf.

Persoonlijkheid en strategie: langetermijnvisie afstemmen op sterktes 

Strategische keuzes maken voor het bedrijf, zoals de interactie met klanten of de groeiplannen, hangen vaak af van de natuurlijke neigingen van de ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan de risicobereidheid van iemand: mensen die extravert zijn en emotioneel stabiel zijn zullen eerder grote risico’s nemen dan iemand die meer terughoudend is van type. Er zijn diverse persoonlijkheidstesten die hierin inzicht kunnen geven, zoals de DISC of MBTI test. Ze identificeren de natuurlijke neigingen en helpen je zo meer inzicht te geven in strategische keuzes maken. Met dit hulpmiddel kan je dus je bedrijf naar een hoger niveau tillen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.