Papier blijft overleven, ondanks digitalisering
21 juli 2021 09:27
“De wereld digitaliseert, papier wordt overbodig”. Een uitspraak, die zomaar bijna vijftig jaar geleden gedaan zou kunnen zijn. Het Amerikaanse magazine Business Week schreef namelijk in 1975 al over het 'papierloze kantoor'. Opvallend is dat, ondanks de doodverklaring van papier, dit toch nog steeds een sterke positie heeft naast digitale media. Zo steeg bijvoorbeeld vorig jaar nog het aantal verkochte aantal gedrukte boeken, terwijl het aantal verkochte e-books daalde. Hoe zit het eigenlijk met de rol die papier speelt binnen ondernemingen?
Minder printen, en meer oog voor duurzaamheid
De afgelopen decennia is het gebruik van papier binnen ondernemingen aanzienlijk afgenomen. Dit komt bijvoorbeeld door de komst van e-mail als vervanging van papieren post. Daarnaast is elektronische facturatie en boekhouding binnen haast alle bedrijven nu de standaard geworden. Het lijkt er echter wel op dat het einde van de traditionele printmedia toch wat vroeg werd voorspeld. Vooral zaken die om een diepe concentratie en aandacht vragen, worden nog veelvuldig afgedrukt. Hierbij is overigens wel qua duurzaamheid een grote slag geslagen. Papier heeft bij voorkeur een FSC (recycled) label. Daarnaast laat je in plaats van nieuwe te kopen, de toner bijvullen voor de printer.
Duurzaamheid, daar kun je als ondernemer allang niet meer omheen. Niet alleen omdat je zelf je onderneming graag inzet voor een betere toekomst. Maar ook omdat je klanten dat verlangen. Het is wel belangrijk dit bij zoveel mogelijk aspecten van de onderneming toe te passen. Met wat zonnepanelen op het dak en zogenaamd ‘groen’ transport ben je er nog niet. Duurzaamheid kun je doorvoeren tot in de kleinste details. Denk hierbij maar aan de al genoemde voorbeelden hierboven, de keuze voor een bepaald papiersoort en het laten bijvullen van een toner in plaats van nieuwe te kopen. Wil je meer weten over het laten bijvullen van een toner? Yourinkstation geeft handige tips.
De voordelen van het lezen van gedrukte informatie
Tot slot is het interessant nog wat dieper in te gaan op de voordelen van geprinte media. Ten eerste is het nog steeds in belangrijke mate verantwoordelijk voor de respons op marketingacties. Mensen blijken meer geconcentreerd te zijn als ze informatie op papier lezen, ten opzichte van dezelfde tekst of informatie op een scherm. Bij digitale teksten worden sneller zinnen of zelfs hele paragrafen overgeslagen. Bovendien concurreert een tekst op een smartphone, tablet of computer altijd met afleidingen zoals andere e-mails of social media. Ook onthouden mensen beter informatie die gelezen wordt op papier. Een gedrukte tekst heeft een veel zichtbaardere en duidelijker structuur, dat helpt bij het opslaan van de informatie.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.