Webshop in zware producten: Hoe transporteer je een pakketje van 1500kg?
28 augustus 2020 13:36
De Nederlandse logistiek zit goed in elkaar. Met snelle lijnen lukt het veel partijen om binnen enkele uren een pakketje wat voor 23.55 nog is besteld de andere werkdag te leveren. Grote logistieke partijen en ketens zijn hiervoor dag en nacht in de weer om deze postpakketten te leveren.
Maar hoe zit dat nu voor pakketten die niet met de bekende logistieke partijen mee kunnen? Die te zwaar zijn voor zelfs de standaard pallet vervoerders. Die kunnen wellicht wel de grootte van het pakket aan, maar niet het gewicht. We praten hiervoor met Melissa Buijens, eigenaresse van Zandcompleet. Webwinkel in zand, grind en aanverwante bodemproducten.
Pakket zand vanaf 1500kg transporteren
De echte zware pakketten, in dit geval big bags wegen tussen de 1500 en 1800kg worden getransporteerd met een kraanwagen of kooiaap transport. Deze kunnen goed het gewicht tillen van een big bag. Losgestort zand wordt met een kipper vrachtwagen of trailer geleverd. Maar hoe gaat dat dan binnen 24 uur?
Melissa legt uit: “om logistiek van zware materialen snel geleverd te krijgen maken we gebruik van een groot en dicht partner netwerk. Op die manier houden we transportafstanden kort en zo efficiënt mogelijk. Je wilt natuurlijk liever niet met een vrachtwagen van Brabant naar Friesland rijden voor een enkele order.
Eigenlijk kun je bijna zeggen dat onze core business niet zand of big bags grind verkopen is, maar dat we hoofdzakelijk transport verkopen. Het transport bepaalt voor een groot deel onze prijs. Hoe minder transporthandelingen we hebben, hoe minder afstand we hoeven af te leggen, hoe aantrekkelijker uiteindelijk de prijs voor de eindklant.”
Ze vervolgt: “een groot deel van onze werkzaamheden bestaat dus ook uit transport inplannen en de juiste partners selecteren. We werken hiervoor samen met vaste partners en depots in heel Nederland. Orders worden zoveel mogelijk gecombineerd en we proberen ophalen van leveringen van depots te combineren met uitleveringen. Zodat de vrachtwagen zo min mogelijk leeg rondrijdt. Door de verschillende depots en meerdere transporteurs kunnen we snel leveren. Eigenlijk zijn we iedere dag overal wel ergens in Nederland.”
Juiste partner kiezen
De juiste partner blijkt dus een belangrijke spil te zijn in de dienstverlening. Maar hoe kies je deze partner en hoe voorkom je dat je te afhankelijk wordt van je partners?
Ja, dat is een goede vraag stelt Melissa. “Vooral dat stukje onafhankelijkheid is belangrijk. In het verleden hebben we enkele malen een goede partner verloren door externe omstandigheden. Dat schudt je business dan wel even op. Daarom hebben we sinds 1,5 jaar niet 1 maar 2 centrale partners als het gaat om ons bigbag en pallets transport. Op die manier waarborgen we dat we niet te afhankelijk worden van onze partners.
Op het gebied van losgestort zand hebben we een zeer dicht netwerk door heel Nederland. Daar is eigenlijk nooit sprake van afhankelijkheid. Al blijven het natuurlijk wel samenwerkingen.”
Samenwerking is key
Of het dus gaat om zware big bags of pakketten verkopen of transporteren. Samenwerking is het centrale woord. “Het online verkopen van producten is tegenwoordig veel meer een vak apart dan het transporteren daarvan. Waar we vroeger alles zelf deden, van inkoop van zand per schip, tot de verkoop en het transport. Focussen we ons nu heel bewust op maar 1 deel van de keten, namelijk de (online) verkoop. Voor de overige schakels houden we wel het overkoepelende beheer, maar voeren we niet alle werkzaamheden meer zelf uit. Zo kunnen onze partners doen waar zij goed in zijn, en wij focussen op ons deel. Dat werkt voor ons heel prettig”, concludeert ze.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.