De tachograaf in vrachtwagens moet ongelukken helpen voorkomen
3 februari 2025 11:01
In elke vrachtwagen zit een tachograaf. Dit is een apparaat dat registreert hoe er met de wagen wordt gereden. Hoelang achter elkaar heeft de chauffeur gereden? Hoe hard reed hij? Dit soort informatie wordt onder andere door de politie gebruikt bij de reconstructie van een ongeval. Maar ook het bedrijf waar de chauffeur voor rijdt gebruikt de informatie om het aantal gereden kilometers en de tijd die de chauffeur daarvoor nodig had. Deze gegevens zijn belangrijk voor de administratie en bedrijfsvoering.
De Rijtijdenwet
Een chauffeur van een vrachtwagen, maar ook van een bus, touringcar, taxi of bestelbus mag niet zomaar onbeperkt uren achter het stuur zitten. Zo moet worden voorkomen dat een chauffeur oververmoeid raakt en op die manier betrokken raakt bij een ongeval. Er gelden regels voor het rijden, die zijn vastgelegd in de Rijtijdenwet. Die geldt niet alleen in Nederland maar ook in andere Europese landen. Als een beroepschauffeur de weg op gaat dan moet de tachograaf altijd zijn ingeschakeld. Op die manier kunnen de rijtijden worden gecontroleerd. Met speciale tachograaf software kan de werkgever de gegevens van de tachograaf uitlezen. Vroeger ging dat via een ponskaart, daarna via een geheugenkaart en tegenwoordig kan het ook op afstand.
Politieonderzoek
De politie maakt ook graag gebruik van de gegevens van de tachograaf. Niet alleen bij een ongeval, maar ook bij een mogelijke overtreding kan de tachograaf uitlezen onderdeel uitmaken van het onderzoek. Daarnaast moet een chauffeur bij een controle ook altijd de gegevens beschikbaar stellen om te kunnen vaststellen of hij zich aan de wettelijke rijtijden heeft gehouden. Soms rijden met name buitenlandse chauffeurs te lang door omdat ze niet goed op de hoogte zijn van de regels. Soms wordt een chauffeur onder druk gezet door zijn werkgever om langer door te rijden dan is toegestaan. Daarom krijgt soms ook een werkgever een proces-verbaal als er een overtreding wordt geconstateerd.
Controle achteraf
Soms kan de tachograaf een chauffeur ook vrijpleiten. Deze registreert namelijk ook de snelheid waarmee de vrachtwagen rijdt. Als een chauffeur bij een aanrijding betrokken raakt en er wordt beweerd dat hij veel te hard reed dan kan via de tachograaf de snelheid worden nagegaan. Als de chauffeur zich wel degelijk aan de snelheid heeft gehouden dan had de aanrijding mogelijk een andere oorzaak. Omdat aanrijdingen waarbij een vrachtwagen betrokken is vaak een grote impact hebben is grondig onderzoek noodzakelijk, zeker als er niet alleen schade is aan voertuigen maar er ook gewonden zijn gevallen.
De werkgever haalt ook veel informatie uit de tachograaf. Zo kan hij via de tachograaf zien waar een chauffeur zich bevindt. Vooral bij servicemonteurs en pakketbezorgers kan op die manier worden bijgestuurd als dat nodig is. Als er een spoedgeval tussendoor komt, kan snel worden gecheckt welke monteur in de buurt zit om die naar de klant te sturen. Van een pakketbezorger kan worden nagegaan of hij zijn pakketten op tijd heeft afgeleverd als een klant een klacht indient.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.