Zo kun jij je als ondernemer zo goed mogelijk wapenen tegen wanbetalers

5 juli 2024 09:34

Zo kun jij je als ondernemer zo goed mogelijk wapenen tegen wanbetalers

Het is de schrik van vrijwel elke ondernemer: wanbetalers. Je werkt er hard voor om een product of dienst van topkwaliteit te leveren en je wilt vervolgens graag op korte termijn over de verdiende centen kunnen beschikken. Helaas krijg je daarbij regelmatig te maken met afnemers die het niet zo nauw nemen met de betalingstermijn. Of erger nog: ze betalen helemaal niet. Dat kan je eigen liquiditeit ernstig in gevaar brengen. Het is dus zaak om vooraf al de nodige maatregelen te nemen.

Risico afdekken

Je kunt als ondernemer het risico op wanbetalers afdekken. Dit doe je door een zogenoemde kredietverzekering af te sluiten. Een dergelijke polis wordt ook wel debiteurenverzekering genoemd omdat het hier gaat om de betalingen die door debiteuren moeten worden gedaan. In sommige gevallen spreken ondernemers af dat een betaling altijd vooraf dient plaats te vinden. In dat geval weet je namelijk bij voorbaat zeker dat je het geld binnenkrijgt en kun je vervolgens gaan leveren op basis van die betaling. Niet elke klant zal daar echter mee akkoord willen gaan. De relatie tussen een klant en een leverancier is uiteindelijk gebaseerd op een vertrouwensrelatie, maar de vraag blijft natuurlijk wie daarin de eerste stap behoort te zetten.

Onderzoek doen

Of je nu wel of niet twijfelt aan het betalingsgedrag van een klant, het kan geen kwaad om alvast wat zaken te checken middels eigen onderzoek. Door een kredietwaardigheidscheck uit te voeren, krijg je direct inzicht in deze materie. Ook wanneer je ervanuit gaat dat jouw klanten allemaal goed van betalen zijn, kan het toch geen kwaad om dit  geregeld te checken. Sterker nog, het wordt aanbevolen als onderdeel van en gedegen debiteurenbeheer om dit te doen. Zo ontdek je bijvoorbeeld of zich recent belangrijke wijzigingen binnen bedrijven hebben voorgedaan, die van invloed zouden kunnen zijn op de kredietwaardigheid.

Niet mailen maar bellen

Een veelgemaakte fout is dat bedrijven wanbetalers in eerste instantie per e-mail aan hun betalingsverplichting helpen herinneren. Mogelijk heeft zo’n mailtje effect, maar er is ook een redelijke kans dat het mailtje of het hoofd gezien of zelfs bewust genegeerd wordt. Pak liever de telefoon en vraag concreet of de factuur in goede orde ontvangen is. Je hebt dan meteen de mogelijkheid om door te vragen over de reden van het niet betalen. Zo’n contactmoment is ook vanuit commercieel oogpunt waardevol.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.