Zo komt jouw verhaal goed in de media en houd je de pers te vriend
22 februari 2023 11:29
Het contact met woordvoerders van bedrijven is een grote ergernis van journalisten, zo bleek uit een onderzoek van CornerStone en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (2018). Woordvoerders die niet bereikbaar zijn, de media aan het lijntje houden, nietszeggende antwoorden geven en slecht geïnformeerd zijn werden door journalisten aangemerkt als de grootste pijnpunten. Toch kunnen journalisten en woordvoerders niet zonder elkaar: de pers wil de onderste steen boven hebben, en jij als woordvoerder wil met je verhaal goed uit de verf komen. Maar hoe pak je dat aan? Hoe krijg je jouw verhaal goed in de media? En hoe ga je om met volhardende journalisten, zonder een flater te slaan? In De woordvoerder is Lukas Burgering je persoonlijke mentor.
Als iemand weet hoe je de pers te woord staat, dan is het Lukas Burgering. Lukas werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS waarna hij overstapte naar het bedrijfsleven om zich bezig te houden met vraagstukken rondom (crisis)communicatie, reputatie en mediastrategie. ‘Er bestaat een hardnekkig beeld dat mensen die een mediatraining hebben gevolgd niet meer ‘natuurlijk’ of ‘spontaan’ zijn. Ik ben het daar niet mee eens. Na een goede mediatraining heb je geleerd hoe je jouw verhaal het beste voor het voetlicht kan brengen. Daar heb jij wat aan en daar heeft de journalist wat aan’, aldus Lukas.
Hoe dan wel?
Hoe zorg je er als woordvoerder na een gedegen mediatraining dan voor dat journalisten wél graag met je in gesprek gaan en je niet op hun ergernissenlijstje komt te staan? Lukas tipt: ‘Luister goed naar de gestelde vragen en probeer die te gebruiken om informatie te geven die voor de journalist en diens publiek waardevol is. Alleen maar zenden is voor niemand fijn om naar te kijken en de luisteren.’ Jezelf eindeloos blijven herhalen is ook geen vruchtbare strategie. Dat is niet alleen behoorlijk vervelend, het helpt ook niemand. ‘’Ah, jij bent woordvoerder? Dan moet je veel liegen zeker?’’ is er ook een die ik vaak hoor’, aldus Lukas. ‘Nee dus. Een woordvoerder heeft niets aan liegen. Door leugens komt de verkeerde informatie in de media en leugens komen vaak uit. Het enige wat een woordvoerder te koop heeft, is zijn eigen geloofwaardigheid. Zet je die op het spel, dan heb je dus niks meer.’
Oefening baart kunst
Om als woordvoerder op een goede manier met de pers om te gaan, moet je dus over een aardige set aan skills bezitten. Leren waarom journalisten doen wat ze is daarbij de basis. Hoe je hiermee omgaat vergt een goede voorbereiding, maar vooral heel veel oefenen. De woordvoerder is het begin van die voorbereiding voor iedereen die wel eens namens een organisatie met de pers moet spreken. De rest moet je zelf doen.
Ben je benieuwd naar De woordvoerder? Lees dan hier alvast het eerste hoofdstuk. Voor het aanvragen van een interview met Lukas Burgering of een gastartikel van Lukas kun je contact opnemen met uitgeverij Van Duuren Management op info@vanduurenmanagement.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.