Wat is het nut van een webshop marketing bureau?
27 maart 2025 11:47
Bij het onderhouden van een webshop komt veel kijken. Alle producten moeten op voorraad zijn, er moet mogelijk een nieuwe productmanager worden aangenomen, social media moet worden bijgehouden, de klantenservice moet geoptimaliseerd worden, enzovoort. Het is daarom niet vreemd dat veel webshops een aantal van deze taken willen uitbesteden aan bijvoorbeeld een webshop marketing bureau.
Op korte termijn kan een webshop een externe partij inschakelen om een deel van de workload te verlichten. Iemand aannemen voor een functie kost veel tijd en brengt extra verantwoordelijkheden met zich mee. Als webshopeigenaar heb je al genoeg aan je hoofd en wil je dat alles het liefst gisteren al geregeld is.
Een van de makkelijkste taken om over te dragen aan een externe partij is marketing, omdat dit op afstand en online kan worden uitgevoerd door een webshop marketing bureau. Daarom wordt vaak een marketingbureau ingeschakeld dat zich aan een afgesproken aantal uren en een vastgesteld budget houdt om de online marketing te verzorgen.
Ecommerce marketing versus online marketing
Wat veel webshopeigenaren zich niet realiseren, is dat er ook bureaus zijn die een stapje verder gaan voor webshops. Het nut van een webshop marketing bureau ligt vooral in het extra advies en het meedenken met de webshopeigenaar.
Een webshop marketing bureau begrijpt hoeveel werk een webshop met zich meebrengt en ondersteunt en ontzorgt waar nodig, zowel online als offline. Hieronder enkele voordelen:
Klantreis: online èn offline
Een ecommerce marketing bureau adviseert over de gehele klantreis, niet alleen over online kanalen. Een webshop draait om meer dan alleen de online ervaring. Daarom kijken webshop marketing bureaus bijvoorbeeld ook mee naar:
- de bezorging,
- het retourbeleid,
- de unboxing experience,
- de klantenservice,
- en meer.
Deze offline contactpunten spelen een cruciale rol in de klantbeleving. Een onbereikbare of onpersoonlijke klantenservice moet natuurlijk worden verbeterd met een live chat of chatbot, zodat klanten goed geholpen worden.
Een eenvoudige, kartonnen doos als verpakking kan worden omgetoverd tot een aantrekkelijke unboxing experience met een extra kortingscode of leuke flyer. En een logistieke partner die regelmatig fouten maakt, moet wellicht worden vervangen door een betrouwbare partij.
Jouw klanten komen op veel punten in contact met jouw webshop en een ecommerce marketing bureau loopt elk van deze punten langs. Want het succes van een webshop is niet alleen online, maar wordt ook juist offline bepaald.
Inzichten halen uit statistieken
Als webshopeigenaar heb je al amper tijd om alles te regelen wat nu moet gebeuren, laat staan wat in de toekomst moet gebeuren. Daarom zal een webshop marketing bureau ook meedenken en adviseren over de strategie gebaseerd op data. Eerst zullen de website statistieken bestudeerd worden:
- Waar bevindt zich grotendeels het publiek?
- Hoe komen jouw klanten op de webshop?
- Op welk apparaat wordt de webshop het meest bezocht?
- Wat zijn de voorkeuren van jouw publiek?
Deze gegevens vormen de basis voor belangrijke beslissingen over de strategie en groeirichting van de webshop.
- Kan ik me beter focussen op email marketing of op social media?
- Moeten we conversie verbeteren op mobiel of desktop?
- Kunnen we beter richten op Nederlandse of Belgische klanten?
Veel webshopeigenaren hebben geen tijd om diep in de data te duiken en nemen daarom beslissingen op basis van aannames. Maar de wensen van consumenten en de vraag naar producten veranderen continu.
Het maakt niet uit hoe lang je al in het vak zit; de aannames zullen niet overeenkomen met de werkelijkheid. Een ecommerce marketing bureau kan je helpen door mee te denken over toekomst beslissingen die gebaseerd zijn op uitgebreid onderzoek.
Daarnaast kan je bij een webshop marketing bureau maandelijkse rapportages verwachten die voor de webshopeigenaar behapbaar en herkenbaar zijn. Zo krijg je in korte tijd een overzicht van de status van jouw webshop en kun je inspiratie opdoen voor toekomstige stappen.
Het nut van een webshop marketing bureau
Zoals je hierboven ziet, zal een webshop marketing bureau niet dienen als een extern bureau, maar als een ware interne werknemer. Het bureau voert niet alleen de afgesproken taken uit, maar denkt ook actief mee over zowel de dagelijkse als de toekomstige gang van zaken.
Een webshop marketing bureau biedt een frisse blik van buitenaf, gecombineerd met diepgaande kennis van binnenuit. Soms moet je als webshopeigenaar uit het bos getrokken worden om weer het totale plaatje te zien.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.