Zo geef je je werknemers een veilig gevoel
23 augustus 2024 11:25
Sinds enkele jaren is er veel aandacht voor een veilig gevoel onder werknemers. Steeds maar schandalen op de werkvloer komen langzaamaan naar buiten. Wil jij als ondernemer jouw werknemers hoe dan ook een veilig gevoel geven? In dit artikel vertellen we je hoe je dat het best kunt doen!
Een veilige werkomgeving
Allereerst is het belangrijk dat aandacht besteed wordt aan een veilige werkomgeving. Biedt jouw werknemers een locker aan, bijvoorbeeld van Lockershop, waar ze hun spullen veilig kunnen opbergen. Daarnaast is het belangrijk dat aandacht besteed wordt aan een goed geventileerde ruimte, die altijd netjes op kamertemperatuur is. Zorg dat jouw magazijn altijd netjes voldoet aan de voorwaarden van de ARBO.
Transparantie
Transparantie is één van de belangrijkste kernwaarden als het gaat om een vertrouwensband opbouwen met je personeel. Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk naar jouw werknemers door te communiceren. Waarom maak je de keuzes die je maakt, welke gedachtegang zit daar achter? Wat kunnen jouw werknemers verwachten van de komende weken of maanden? Niemand houdt ervan om slecht nieuws te moeten brengen, maar de waarheid achterhouden maakt je absoluut geen populaire werkgever.
Waardering
Ook als het gaat om het functioneren van jouw personeel is het ontzettend belangrijk om transparant te blijven. Probeer je personeel daarom zo persoonlijk mogelijk te benaderen en regelmatig een gesprekje te voeren. Hoewel het belangrijk is om de verbeterpunten aan te kaarten, is het nog belangrijker om je waardering uit te spreken over de taken die wel goed uitgevoerd worden. Wanneer je werknemers namelijk regelmatig jouw waardering horen, zullen jouw werknemers zich meer op hun gemak voelen bij je en gemotiveerder aan het werk gaan. Ook is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen vragen naar het persoonlijke leven, maar niet te nosy over te komen.
Een vertrouwenspersoon
Tot slot is het aan te raden een vertrouwenspersoon aan te stellen die niets van doen heeft met jou, maar volledig onafhankelijk functioneert. Niet alleen is het belangrijk dat jouw werknemers bij iemand terecht kunnen als ze iets persoonlijks willen bespreken, ook is het een eerlijk en transparant gebaar wanneer jij duidelijk een vertrouwenspersoon aanstelt. Hiermee geef je aan dat ook jij niet perfect bent en jij niet alles op kunt lossen. Dat je de kans mogelijk acht dat mensen misschien iets op je aan te merken hebben. Dat maakt je een stuk menselijker.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.