Zelfreflectie
30 november 2016 15:38
Ik hoorde op de radio dat er een instelling voor ouderen is waar een maximum gesteld is aan toiletbezoek. Hoe kan zoiets gebeuren? Het personeel staat onder druk; zeker in de zorg is dat overduidelijk. Maar dit kan toch geen oplossing zijn?
Het gaat over de bedoeling van een organisatie. Waar stuur je op? Op welzijn van de bewoners, op goed functioneren van het personeel? Ik vraag mij vaak af of leidinggevenden wel voldoende bezig zijn met waarvoor ze zijn aangenomen. Of hoe bestuurders omgaan met wat de bedoeling is van de organisatie waarvoor ze werken.
Ik heb een aantal bestuurders geïnterviewd over leiderschap: zijn er eigenschappen die iedere leider moet bezitten? Vaak wordt genoemd het vermogen tot zelfreflectie. Regelmatig peilen bij jezelf of je nog wel de goede dingen doet en of je nog wel op de goede plek zit. Met andere woorden: of je nog wel past bij de bedoeling van je functie. En dat is precies wat er mist als ik kijk naar een aantal organisaties. Het leidt bijvoorbeeld tot alleen op korte termijn succes sturen. Heel strelend voor het ego, maar niet in het belang van de continuïteit van de organisatie.
Ikzelf check ook regelmatig of ik nog wel met de goede dingen bezig ben. Dat zou wat mij betreft een verplichting moeten zijn voor iedereen die een organisatie stuurt. En dan bedoel ik niet door middel van regelgeving, maar omdat wij met elkaar vinden dat dat behoorlijk bestuur is.
Het is de natuurlijke tijd voor zelfreflectie, ik wens u fijne donkere dagen. «
www.latrattorina.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.