Hoe kun je internationale expansie stimuleren met culturele afstemming?

11 november 2024 13:32

Hoe kun je internationale expansie stimuleren met culturele afstemming?

Nederland is van oudsher een handelsland doordat veel ondernemers kansen zien en investeren in internationale expansie. Uit onderzoek blijkt dat handelsmissies zowel grote bedrijven als MKB-ers op weg helpen om nieuwe markten te verkennen en te ontwikkelen. Vervolgens is het internationale succes sterk afhankelijk van hun vermogen om lokale cultuurverschillen te respecteren en daarop te anticiperen met culturele afstemming.

Bedrijven krijgen bij internationale expansie altijd te maken met cultuuraspecten en deze moeten ze respecteren. Zelfs als de producten en diensten extra aantrekkelijk zijn voor kopers in die markten, zal het negeren van cultuurverschillen de business belemmeren, of zelfs tot een mislukking leiden. Door te proberen lokale gebruiken te begrijpen, kunnen bedrijven culturele nuances en non-verbale communicatiebarrières overwinnen, om sterke relaties op te bouwen en goed voorbereid te starten.

Cultuurconflicten vermijden

Door de lokale cultuur echt te leren begrijpen, kunnen organisaties hun expansie versnellen dankzij een grotere betrokkenheid van de werknemers. Of dit nu is door het respecteren van lokale tradities als de Fika momenten in Zweden, of door het tegemoet te komen aan de behoefte van werknemers om deel te nemen aan MVO- initiatieven .

Als het effectief wordt gepland, kan internationale expansie veel voordelen opleveren, als aanvulling op directe omzet- en winstverhoging. Bedrijven bouwen er ook een diverser kennisbestand mee op. Dat helpt hen op een innovatieve wijze problemen op te lossen, besluitvorming te verbeteren en de betrokkenheid van werknemers en klanten te vergroten. Met een breder begrip van lokale gebruiken kunnen organisaties beter geïnformeerde beslissingen nemen om risico's te beperken en effectief te concurreren op een wereldwijde markt.

Drie stappen naar internationaal succes

Met veel aspecten om over na te denken, moeten managers effectieve plannen maken om ervoor te zorgen dat ze de lokale cultuur begrijpen, respecteren en zich hieraan aanpassen. Een cruciale eerste stap is het begrijpen van de lagen van culturele verschillen tussen de bestaande en nieuwe markten.

Wat typisch is voor een professional uit het ene land, kan heel anders zijn voor een collega uit een ander land. Zo heeft Israël bijvoorbeeld een werkweek van zondag tot donderdag om de culturele gebruiken te accommoderen. De VAE heeft daarentegen een werkschema van maandag tot vrijdag, waarbij werknemers gebedstijd in hun normale werkdag inpassen.

Als men weet hoe gewoonten en werkwijzen de communicatie, organisatiestructuren en etiquette beïnvloeden, zijn culturele problemen te voorkomen en verloopt de businessontwikkeling in een nieuwe regio aanzienlijk soepeler. Door het proces op te splitsen in beheersbare stappen, voelt de expansie naar een nieuwe regio minder overweldigend aan en wordt de kans op succes groter.

Hieronder volgen drie stappen die belangrijk zijn voor internationaal succes:

  1. Strategie en processen ontwikkelen

Ten eerste moeten organisaties een grondige verkenning en analyse van de regio uitvoeren voordat ze een expansiestrategie ontwikkelen. Dit is te doen via onderzoek naar concurrerende markten, talent mapping, of door 'be there'-ervaring op te doen door middel van walking interviews. Verder is het verstandig om proactief diversiteit en inclusie in de lokale beroepsbevolking te stimuleren via Employee Resource Groups (ERG's). Deze initiatieven kunnen bedrijven en hun werknemers helpen meer vertrouwen te krijgen in hun begrip van de culturele nuances die kunnen bestaan tussen en over markten heen en te zien hoe die verschillen van hun huidige ervaringen.

  1. Personeel uit een diverse kandidatenpool werven

Organisaties moeten een gelaagde aanpak hanteren voor hun personeelswerving. Bij het werven van medewerkers in een nieuwe regio moeten managers echt moeite doen om ervoor te zorgen dat ze niet alleen naar vaardigheden kijken, maar ook op zoek gaan naar een mix van mensen die de cultuur begrijpen, op alle niveaus in de organisatie.

Bovendien kunnen bedrijven die een langetermijnvisie hanteren, technische en zachte vaardigheden ontwikkelen bij lokale werknemers. Bijvoorbeeld door samen te werken met scholen en universiteiten voor STEM-programma's (Science, Technology, Engineering and Maths) om innovatie te stimuleren bij de toekomstige generatie talent op weg naar hun werkplek. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle werknemers op één lijn zitten met de lokale cultuur, bedrijfsdoelen begrijpen en zich aanpassen om succes te boeken in de nieuwe markt.

  1. Educatie aanbieden

Het is lastig om veranderingen te realiseren in een wereldwijde organisatie met honderden of zelfs duizenden werknemers, die allemaal omgaan met collega's en klanten uit verschillende landen. Een belangrijke enabler is werknemers educatie aan te bieden om zichzelf te kunnen onderwijzen over culturele aspecten en verschillen, waarbij men het beste toegang kan bieden tot een combinatie van ervaringsgericht leren en externe informatiebronnen. Zo leren ze de beste aanpak voor elke situatie.

Een mondiale cultuur omarmen

Naarmate we dichter bij een wereldwijde cultuur komen, moeten organisaties een bewuste poging doen om diversiteit op elk niveau te omarmen, vooral als ze de activiteiten naar een nieuw land of een nieuwe regio uitbreiden. Een organisatie als 'globaal' bestempelen is niet genoeg. Het is cruciaal dat managers zich committeren aan diversiteitsinitiatieven en deze doorzetten, waardoor ze echt impact kunnen hebben op de manier waarop de organisatie opereert.

Natuurlijk komt men ook complexe barrières tegen, zoals individualisme en onzekerheidsvermijding. In veel landen zijn er namelijk grote verschillen in de omgangsvormen en maatschappelijke normen. Door deze drie stappen als uitgangspunt te gebruiken, beginnen bedrijven beter voorbereid aan hun internationale expansie.

Cultuur verandert continu, dus bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun interne cultuur aanpasbaar is en maatschappelijke veranderingen in bestaande markten en nieuwe internationale gebieden kan omarmen. Bedrijven die geen cultureel begrip kunnen ontwikkelen en behouden, gaan verliezen van degenen die dat wel doen en internationaal succesvol hun business ontwikkelen.

Auteur: Nita Nambiar, Chief People Officer bij Hexaware Technologies

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.