Wil jij als transport- en logistieke onderneming een financieel gezond bedrijf worden én blijven? Dan zijn deze 15 tips geschikt voor jouw!
4 april 2018 16:11
Het kan voor een transport- en logistiek onderneming soms lastig om het hoofd boven water te houden en het is niet altijd even makkelijk te achterhalen waar het aan ligt in de organisatie. Met dit artikel geven wij jou 15 tips om met jouw onderneming financieel gezond te worden én te blijven.
Er worden tips gegeven vanuit verschillende vakgebieden, omdat er meerdere mogelijkheden zijn om financiële gezondheid te realiseren. Dit artikel is geschreven met behulp van vakdeskundigen op gebied van bedrijfsadministratie, HR en management.
De tips zijn bedoeld voor startende ondernemers, maar ook voor ervaren ondernemers zitten er nuttige tips bij binnen de transport- en logistiek sector. Met onze 15 tips om financieel gezond te worden én te blijven bieden wij (startende) ondernemers graag een helpende hand. Hopelijk zit er een goede tip tussen voor jou!
Tip 1: Wees betrouwbaar als transport- en logistiek onderneming
Zorg, zeker in het begin, voor een snelle levering aan jouw klanten. “Je maakt daarmee een betrouwbare indruk en dat zal zeker in jouw voordeel werken als een snelle levering incidenteel niet mogelijk is”.
Tip 2: Wees assertief met de leveringen aan jouw klant
Schroom niet jouw klant op te voeden en stuur hen maandelijks herinneringen van openstaande facturen. Zodra jouw klant weet dat je regelmatig herinneringen verstuurt, zal hij/zij ook geneigd zijn eerder te betalen. Bovendien maak je daarmee ook een professionele indruk. De gedachte dat de klant geïrriteerd raakt door jouw herinnering, is onjuist. Wees je ervan bewust dat jouw klant in gebreke blijft, niet jij.
Tip 3: Herken het verschil tussen goed vakmanschap en goed ondernemerschap binnen de transport- en logstiek sector
Besef dat het zijn van een goede vakman/vrouw, niet hetzelfde is als het zijn van een goede ondernemer. Er komt meer kijken bij het ondernemerschap dan het uitvoeren van werkzaamheden binnen de transport- en logistiek sector. Veel kun je inhuren, maar het goed kunnen interpreteren van jouw financiële cijfers is van levensbelang. Een overzicht eens per jaar is onvoldoende. Minimaal moet je een kwartaaloverzicht hebben. Maandelijks is nog beter.
Tip 4: Let op dat jouw inkomen binnen de transport- en logistiek sector wordt vastgesteld op basis van jouw jaarcijfers
Indien je een vast bedrag vanaf jouw zakelijke rekening naar jouw privérekening overboekt, besef dan dat dit een voorschot is. Dit houdt in dat een opgenomen voorschot in feite “ geleend” is van de onderneming. Er kan dus een restschuld aan de onderneming overblijven bij te hoge voorschotten. Zeker als je voor de onderneming vreemd geld gebruikt, is het verstandig de privé opnames in evenwicht te houden met de te verwachten winst.
Tip 5: Houd het werk en privé gescheiden
Zorg voor een aparte zakelijke bankrekening. De privérekening ook voor het zakelijk verkeer gebruiken, geeft geen enkel inzicht in de financiën van jouw bedrijf. De stand van de zakelijke rekening geeft al wat inzicht in de inkomsten en uitgaven, zonder dat je de boekhouding raadpleegt.
Tip 6: Lenen en leasen kost absoluut geld!
Zeker indien je wat privévermogen hebt, is het goedkoper daaruit wat aan de zaak uit te lenen voor aanschaf van duurzame middelen, zoals machines. Lenen en leasen is altijd duurder. Beperk daarom wat je leent!
Tip 7: Let goed op jouw eigen secundaire arbeidsvoorwaarden
Zorg dat je jouw arbeidsongeschiktheid op orde hebt. Mocht je enige tijd uit de running zijn, dan lijdt jouw transport- en logistiek bedrijf hier niet onder. Zo blijft jouw bedrijf financieel gezond.
Tip 8: Zorg voor je eigen ontwikkeling in (verkoop/financiële) vaardigheden binnen de transport- en logistiek sector of koop ze in
Uiteraard kunt je zelf voor uw acquisitie zorgen. Maar je kunt ook gebruik maken van gespecialiseerde bedrijven die voor je op maat bellen. Zij kunnen je vaak ook coachen om betere verkoopgesprekken te voeren, waarbij jij je focus meer kan leggen op de doorloop van de transport.
Tip 9: Heb je personeel binnen de transport- en logistieksector? Wees er dan zuinig op!
Het behouden van goed personeel is een vak. Het eerlijk en efficiënt omgaan met verzuim is dat ook. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden (zoals goede vervoersmiddelen van goederen), voorwaarden en hulp van arbeidsrecht. Laat u desgewenst adviseren door een HR deskundige. Wim Rietveld noemt als voorbeeld: “Bij 100 medewerkers is één procent minder verzuim op jaarbasis een netto bedrag van minstens € 50.000, wees daarom zuinig op je personeel”.
Tip 10: Kies het juiste moment en neem niet meteen mensen in dienst
“Tijdelijke medewerkers via een uitzendbureau of een payrollbedrijf in dienst nemen is een slimme keuze”, aldus Sylvia ter Wal. En wanneer je uiteindelijk een medewerker (zoals bijvoorbeeld een chauffeur) hebt gevonden die je bij je wilt houden, zorg dan dat je de arbeidsovereenkomst en -voorwaarden laat samenstellen door iemand die daar verstand van heeft.
Tip 11: Ga af en toe met een P&O expert om de tafel
Een P&O expert helpt je de basis neerzetten voor je personeelsbeleid en behoedt je voor de veelgemaakte fouten. Zo houd je grip op de groei en de risico’s die ondernemen (met personeel) met zich mee brengen. En, je betaalt niet meteen de hoofdprijs, want je besteedt er geen 20 uur per week aan.
Tip 12: Herzie jaarlijks langlopende contracten
Ga altijd in de eerst maand van het nieuwe jaar langs wat je kwijt bent aan vaste lasten. Denk bijvoorbeeld aan vervoerskosten, opslag, telefonie, energie, abonnementen, accountant en dergelijke. Vaak valt er een voordeel te behalen door nieuwe contracten af te sluiten of door over te stappen.
Tip 13: Flexibiliteit in onderscheidende factoren
Jeroen Paul Nijmeijer van Rijnconsult stelt het volgende: “Om je te blijven onderscheiden als organisatie draait het om realisatiekracht en wendbaarheid in de organisatie.” Deze flexibiliteit kun je jouw mensen aanleren. Maar ze zijn gewend om in patronen te werken, begeleid je mensen dan ook intensief om een nieuwe werkwijze te implementeren, wanneer er bijvoorbeeld wijzigingen zijn binnen bepaalde aanleverdatums . De omloopsnelheid binnen de transport van goederen kan omhoog door steeds meer met de klant behoeftes af te stemmen. Betrek je klant in je organisatie. Hierdoor werk je doelgerichter en levert jouw werk meer op.
Tip 14: Denk na over risico’s en onderneem acties
Wees eerlijk over wat er mis kan gaan bij je onderneming en neem maatregelen. Wees niet overoptimistisch. Debiteurenbeurs stelt dat veel risico’s te beperken zijn door ze te verzekeren. Laat dat dan niet na! De premie staat vaak niet in verhouding tot een mogelijk verlies.
Tip 15: Werk je prognoses bij en wees reëel
De toekomst staat niet vast. Daarom is het belangrijk aan het eind van elke maand je korte termijn prognose bij te werken. Dan weet je waar je saldo naar toe gaat en kun je tijdig ingrijpen indien nodig. Maar heb je wel echt een reële prognose gemaakt? Weet je zeker dat je dat gaat halen? Trek dan eens 20% of 30% af van de omzet. Wat blijft er dan over? Niet pessimistisch bedoeld, maar 9 van de 10 prognoses komt nu eenmaal niet uit.
We bedanken de experts voor hun bijdrage aan deze 15 tips. Met de tips willen we aangeven dat het financieel gezond maken en houden van je transport- en logistiek bedrijf niet alleen te maken heeft met financiën. Ook andere factoren hebben daar (in)direct effect op. Hopelijk zat er een goede tip tussen voor jou.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.