Wat heb je nodig voor het verkrijgen van een fraai eindproduct?

16 december 2024 11:00

Wat heb je nodig voor het verkrijgen van een fraai eindproduct?

Als ontwikkelaar van nieuwe producten wil je natuurlijk een mooi eindproduct kunnen presenteren. Zodra het prototype doet wat het moet doen moet dit worden verfraaid zodat het aantrekkelijk is voor klanten. Pas dan kan het in productie worden genomen. Hier gaat vaak een lang proces van doorontwikkeling aan vooraf. Eerst moet het product de meest optimale prestaties leveren. Vervolgens moet het gebruiksvriendelijk worden gemaakt zodat klanten het graag willen kopen. En dan komt het laatste aspect, namelijk de uitstraling. Want het oog wil ook wat. Hoe goed een product ook is, als het er niet aantrekkelijk uitziet zullen de klanten het links laten liggen.

Een aantrekkelijk product

Met de speciale machines en gereedschappen van Leering kun je je product aantrekkelijk maken voor de verkoop. Ook als het is gemaakt van gerecycled plastic, iets dat steeds vaker wordt gedaan. In veel gemeenten wordt plastic apart ingezameld of bij een milieustraat gescheiden. Op die manier kan een groot deel ervan worden gerecycled en opnieuw gebruikt. Dit proces zorgt ervoor dat de afvalberg kleiner wordt en er dus minder afval moet worden verbrand. Het verbranden van afval geeft CO2 uitstoot en dat is zoals we inmiddels allemaal weten, slecht voor het milieu. Daarom doen afvalverwerkers steeds meer hun best om materialen zo veel mogelijk te hergebruiken.

De afwerking van kunststof

Bij de productie van kunststof artikelen wordt vaak eerst een ‘ruw model’ gemaakt. Dat moet nog worden bijgewerkt. Dit wordt verspaningstechniek genoemd. Er moeten randjes en kleine deeltjes worden verwijderd om het product zijn uiteindelijke uiterlijk te geven. Vroeger was dit handwerk, nu wordt het door machines gedaan om het productieproces aanzienlijk te versnellen. Vaak kan het weggesneden materiaal ook weer opnieuw worden gebruikt om de verspilling tot een minimum te beperken.

De wensen van de klant

Veel bedrijven maken producten op bestelling. Die zijn vaak net een beetje anders dan standaard producten. De formaten zijn anders, of de kleur, of de afwerking. Als het om grote orders gaat dan wil een bedrijf daar natuurlijk maar wat graag aan voldoen. Een klant die 10.000 stuks van een product wil afnemen, op voorwaarde dat er aanpassingen worden gedaan, is een klant die je als bedrijf niet zomaar negeert. Zeker niet als de klant aangeeft dat er bij een goed product wellicht vervolg orders zullen komen. Voor dit soort opdrachten wil een bedrijf maar wat graag het productieproces aanpassen. Gelukkig kan dit vandaag de dag een stuk eenvoudiger dan dat dit vroeger ging. Nu veel handelingen zijn geautomatiseerd is het vaak alleen een kwestie van het opnieuw instellen van machines. Voor de opdrachtgever is het van belang om het proefexemplaar dat meestal eerst wordt gepresenteerd, goed te beoordelen. Als er na levering van 10.000 stuks nog een fout in zit dan is dat natuurlijk een enorme financiële strop. Bij een hernieuwde opdracht kunnen eerdere instellingen worden gebruikt en kan een zending dus vaak sneller worden uitgeleverd.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.