Waarom gebruiken mensen zo vaak moeilijke taal in juridische documenten?
8 april 2024 09:29
Het komt regelmatig voor dat cliënten ons vragen wat er nou eigenlijk staat in een eerder door hen gesloten overeenkomst. Wanneer wij dat uitleggen, kan dit tot grote verassingen geven. Niet altijd positief. Dat is jammer en geheel onnodig.
Waarom gebeurt dit? De volgende redenen worden het vaakst genoemd. Cliënten vertellen dat ze aannamen aan dat het wel goed zou zijn. Ook durven zij niet altijd om een andere tekst te vragen. Soms was dit omdat ze zich schaamden om toe te geven dat ze het niet begrepen.
Duidelijke taal
Contracten kunnen vaak duidelijker. Wij vinden dat de partijen deze zonder woordenboek moeten kunnen begrijpen. Bij een duidelijk contract weten partijen welke rechten en plichten zij hebben. Dat maakt de kans op conflicten meteen een stuk kleiner.
Drie tips
Hierna volgen drie basisregels voor het schrijven van zo begrijpelijk mogelijke teksten.
- Gebruik alleen woorden die u kent. Ook wanneer de tekst is geschreven door een andere partij of een advocaat. Vraag dan gewoon om een aanpassing. U moet een contract zonder woordenboek kunnen lezen. Tip! Ieder woord heeft een definitie. Gebruik die zo nodig in plaats van een onbekend woord.
- Maak zo kort mogelijke zinnen. Probeer steeds maximaal 20 woorden te gebruiken. Lange zinnen kunnen vaak in meerdere zinnen worden opgedeeld. Tip! Bij twijfel: woorden tellen!
- Maak alles zo meetbaar mogelijk. Bijvoorbeeld:
Optie 1: Het bedrag moet uiterlijk op 1 december 2023 zijn bijgeschreven op de bankrekening met IBAN [...]
Optie 2: Uiterlijk op 1 december 2023 moet opdracht worden gegeven om het bedrag over te maken naar de bankrekening met IBAN [...]
Is de ontvangst van het bedrag het belangrijkst? Dan kies je optie 1. De ontvanger kan heel precies vertellen of het bedrag wel of niet is ontvangen. Gaat het erom dat het bedrag wordt overgemaakt (en is de ontvangst daarvan minder belangrijk)? Dan kies je optie 2. Als de betaler kan bewijzen dat het bedrag is overgemaakt, is het goed. Ook indien dit (nog) niet is ontvangen.
Ons advies
Teken pas een overeenkomst indien u de inhoud hiervan echt begrijpt. Vraag net zo lang om aanpassingen en uitleg totdat er een tekst staat waarmee u zelf uit de voeten kunt. U bent uiteindelijk degene die met de overeenkomst aan de slag moet. Vragen om uitleg en/of aanpassingen, is dan ook alleen maar slim en verstandig.
Wie zijn wij?
Wij zijn Michelle van Oort en Cathelijne Elassaiss van Advocatenkantoor Elassaiss. Wij zijn advocaat omdat wij graag helpen. Ons werk geeft ons de kans om dat vanuit onze expertises te doen. En dat doen wij met enthousiasme. Wij lossen bestaande problemen op en proberen toekomstige problemen te voorkomen. Samen met onze cliënten gaan wij op zoek naar de voor hen meest bruikbare oplossing. Die is overigens regelmatig niet juridisch!
Advocatenkantoor Elassaiss is gespecialiseerd in het helpen van ondernemers. Met name met vragen over ondernemen, contracten, arbeidsrecht en privacy. «
Heeft u vragen? Wij beantwoorden ze graag.
Advocatenkantoor Elassaiss
Lingedijk 58
4002 XL Tiel
0344 - 22 70 30
info@elassaiss.nl
www.elassaiss.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.