Voordelen van zoekmachine marketing voor ondernemers
5 december 2017 10:06
Als ondernemer is het van belang om naar buiten te treden, zichtbaar te zijn voor potentiële klanten en ook je bestaande netwerk. Je bent niet alleen bezig met verkopen of acquisitie, je bouwt een merk op, een product of bedrijf. Een effectieve manier om jouw doelgroep te bereiken is zoekmachine adverteren. Dit heet SEA ofwel Search Engine Advertising, het is de snelste methode om bovenaan te staan in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing.
Daarnaast is zoekmachine optimalisatie ook van groot belang. Dit heet SEO ofwel Search Engine Optimization. Deze methode levert niet zo snel resultaat op als zoekmachine adverteren, toch heeft het een significante en langdurige impact. Je kunt zelf aan de slag gaan met zoekmachine marketing, je kunt ook Google AdWords uitbesteden aan een AdWords specialist. Wat kan zoekmachine marketing betekenen voor ondernemers, hoe werkt zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren, en wat zijn de voordelen van de combinatie van SEO en SEA? Dat lees je op deze pagina! Neem voor maatwerk oplossingen contact op met jouw online marketing bureau.
Wat kan zoekmachine marketing betekenen voor ondernemers?
Er zijn verschillende redenen om als ondernemer gebruik te maken van zoekmachine marketing zoals:
- Nieuwe klanten aantrekken.
- Promoties onder de aandacht brengen.
- Meer inzicht krijgen wat betreft het koopgedrag van de klant.
- Ruchtbaarheid geven aan een merk, dienst of product.
- Geld besparen door traditionele marketing te vervangen door zoekmachine adverteren.
Als ondernemer weten we dat klanten niet zomaar in de rij staan om producten of diensten af te nemen. Ze moeten je eerst weten te vinden en internet speelt hierin een belangrijke rol. De invloed van zoekmachine marketing zal in de toekomst alsmaar toenemen. Het grote voordeel van adverteren via internet is de wijze waarop je een marketing campagne op maat kunt samenstellen. De AdWords specialist bepaalt op basis van de vraagstelling van de ondernemer welke keywords het beste aansluiten op de doelstellingen. Naast relevantie wordt er ook gekeken naar de kosten, niet elke zoekterm heeft dezelfde waarde. Je kunt zelf aan de slag gaan, Google heeft uitstekende tools ter beschikking gesteld om zoekmachine optimalisatie uit te voeren. Toch kan AdWords uitbesteden veel tijd en kosten besparen, die tijd kun je beter investeren in de onderneming.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) of zoekmachine adverteren (SEA)
SEO en SEA zijn twee zijden van dezelfde munt, met ieder hun eigen unieke kenmerken:
- Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een manier om hoger te scoren in zoekmachines als Google door een website op een specifieke wijze in te richten. Denk hierbij aan populaire zoektermen gebruiken op de pagina, de indeling van pagina’s, het gebruik van Header Tags, Backtrack Links en pakweg honderd andere parameters die Google hanteert voor de website ranking.
- Zoekmachine adverteren (SEA) is een manier van adverteren in de zoekmachines op basis van criteria zoals zoekwoorden, locatie en budget. Hiermee kun je heel direct de juiste doelgroep aanspreken, denk bijvoorbeeld aan onderscheid tussen mobiele gebruikers en potentiële afnemers die via een PC browser zoeken.
In beide gevallen zal de AdWords specialist op basis van de doelstellingen een campagne op maat inrichten. Het grote voordeel van SEA is het directe resultaat; je betaalt om te adverteren en voilà, jouw bedrijf of product staat bovenaan in Google. De effecten van SEO kunnen pas naar een aantal weken of zelfs maanden meetbaar zijn, het voordeel is de potentieel lange termijn dat het resultaat aanhoudt. Daarnaast kost zoekmachine optimalisatie niet meer dan de diensten van de AdWords specialist, je betaalt niet langer per klik.
Voordelen van de combinatie van SEO en SEA
Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren zijn als Yin en Yang, ze vullen elkaar aan tot een zeer krachtig geheel. Met SEA scoor je direct, na verloop van tijd zal SEO zijn vruchten afwerpen. En wanneer je middels de organische wijze van zoekmachine marketing op een toppositie staat in Google, Bing en andere zoekmachines, is het een kwestie van voortbouwen en jouw ranking veilig stellen. Houd er rekening mee dat “short cuts” je meer schade geven dan ze voordeel opleveren. Kunstmatige intelligentie (AI) vormt bijvoorbeeld een steeds belangrijker deel van het Google algoritme, en “Blackhat SEO” wordt zwaar afgestraft. Door jouw zakelijke website nu al volgens de “spelregels” in te richten zul je ook in de toekomst blijven scoren, en niet ten prooi vallen aan updates in het algoritme.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.