Vier tips waarmee retailmerken en kledingzaken hun winst vergroten
23 oktober 2018 14:55
Retailmerken en kledingzaken laten nog vaak kansen liggen om hun winst en omzet te maximaliseren. Daarom deelt Annelie Snijder, oprichter van online administratiekantoor SFAA, vier tips voor retail-merken en kledingzaken, zodat ze met innovatieve oplossingen hun bedrijf nog slimmer kunnen organiseren.
Snijders bureau werkt niet alleen voor The Avocado Show, maar SFAA mag ook de administratie verzorgen voor Colourful Rebel. Oscar Kemps, CEO van het kledingmerk: “Het prettige aan de samenwerking met SFAA is dat ze een echte sparringpartner is en ons van concreet, bruikbaar en helder advies voorziet. Doordat ze ons ontlast, kunnen we doen wat we het liefste doen, namelijk: ondernemen. Zo behouden we onze focus en halen we alles uit onze business.”
“Met deze tips hoop ik retailers voor veelgemaakte fouten te behoeden. Net als veel van onze opdrachtgevers, is SFAA een uitdager: een bedrijf dat het net ietsje anders doet. Dankzij onze cloud-oplossing zijn we concurrerend, maar we delen ook de best- en worst practices van onze opdrachtgevers. Zo hoeft niemand het wiel opnieuw uit te vinden en geniet je altijd van de expertise die in de markt aanwezig is”, aldus Annelie Snijder.
1: Gebruik de juiste software
“Er zijn een aantal software-oplossingen die de moeite meer dan waard zijn. Denk aan Magento en Shopify, die het mogelijk maken om alle sales naar de boekhouding ‘te schieten’. In andere woorden: ze automatiseren een behoorlijk deel van de administratie. Dat scheelt jouw werknemers weer tijd, en jou dus geld. Vaak besparen retailers hier zo’n twee tot drie fte’s mee. Daarbij: als je informatie automatiseert, valt het beter te controleren. Door meer inzicht in je cijfers, kan je beter sturen op bepaalde producten en worden marges per artikel inzichtelijk.”
2: Durf af te stappen van cash
“Een van de dingen die The Avocado Show heel slim doet, is het niet accepteren van cash in hun winkels. Het kost niet alleen veel tijd om geld te tellen, er bestaat ook een risico op kasverschillen – er gaat in de praktijk namelijk altijd wel iets mis. Met cash is het lastig om een precies overzicht van de omzet en winst te krijgen en maak je onnodige kosten, omdat het tijdrovend is om een overzicht van alle aanwezige cash te maken. Durf dus af te stappen van cash betalingen en kies alleen voor pin.”
3: Zorg voor goede inrichting koppelingen
“Beschikken over de juiste software is belangrijk. Maar het niet goed inrichten van de juiste software, is als het kopen van een auto zonder dat je een rijbewijs bezit. Zorg er dus voor dat alle koppelingen goed zijn ingericht. Hierdoor is het mogelijk om in een oogopslag te zien wat je marges zijn en op welke onderdelen je omzet of winst laat liggen. Moet je meer hemden of juist meer broeken verkopen? Blijkt er een bepaald merk bijzonder populair? Zonder de juiste koppelingen, beschik je niet over deze inzichten. Terwijl dit soort cijfers je juist in staat stellen om alles uit je (digitale) winkel te halen.”
4: Let op je cash-management
“Het is belangrijk om inzicht te hebben in je cash-management. Als retailer koop je een voorraad om die te verkopen met winst. Daarom is het nodig om deze voorraad voor te financieren. Zonder inzicht in je cash-flow, loop je het risico dat je niet kan voldoen aan de afspraken die hebt met derden. Dat kost je kortingen, dus marge en omzet. Hoe mooi ook een bepaalde collectie ook is, zonder cash-management kan een modebedrijf al snel in de problemen komen.”
Over SFAA
SFAA is een online administratiekantoor dat ondernemers en bedrijven laat groeien door met ze te sparren en te ontlasten. Het kantoor lost administratie en belasting-‘gedoe’ op en legt bedrijven uit wat het beter, makkelijker en zuiniger kan doen. SFAA is in 2013 opgericht en bestaat uit een jong team, dat onder meer werkt voor The Avocado Show, 5miles, Boatsters, Colourful Rebel en GreenHome. Zie voor meer info: www.sfaa.nl.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.