Vier tips van PayPal om je online-groei vast te houden*

23 oktober 2023 15:30

Vier tips van PayPal om je online-groei vast te houden*

Tijdens COVID beleefden veel online retailers een gouden tijd. Nu - met de inflatie en de afgenomen koopkracht – lijkt het een uitdaging die groei door te zetten. Achter de wolken schijnt echter de zon: de recessie lijkt mee te vallen en de hand gaat weer van de knip. Genoeg kansen dus om online te groeien, zolang je maar tegemoetkomt aan de verwachtingen van de consument.

Door: Rik Goslinga, Sr. Director Enterprise Customer Success Europe and Australia van PayPal.

Ik kan de krant bijna niet openslaan of ik zie dat het over inflatie gaat. Er zijn echter voorzichtige, positieve tekenen: het besteedbaar vermogen van mensen neemt toe1 en de Nederlandse online detailhandel zal in 2025 naar verwachting zelfs $54 miljard omzetten2. Dat lijkt mij genoeg reden om gematigd positief te zijn en genoeg reden om aandacht te besteden aan het online-component van  je onderneming. Hoe zorg je dat je online blijft groeien en dat je klanten terug blijven komen? Ons Enterprise Customer Success-team helpt internationale klanten om waarde te creëren en wij constateren dat de volgende vier stappen essentieel zijn voor online succes.

1. Zorg voor een frictieloze klantervaring

Zeven van de tien consumenten die een online winkel bezoeken, gaan uiteindelijk niet over tot een aankoop. Bijna een kwart verlaat de website tijdens het afrekenen omdat ze een account aan moeten maken en bijna 20% noemt tijd en veiligheid als belangrijke obstakels.3 De focus moet volgens mij daarom liggen op het wegnemen van frictie in het klantproces. Elke klik die je weet te elimineren, betekent conversiewinst. Neem bijvoorbeeld de noodzaak weg om een account aan te maken tijdens het afrekenen. Of verberg het veld met de kortingscode, om te voorkomen dat mensen de site te verlaten om de code te zoeken. En waarom is het nog zo normaal dat je naar een aparte pagina moet om af te rekenen? Zorg gewoon voor een betaalknop op de productpagina.

2. Bedien je klanten op alle kanalen

Consumenten willen op al hun apparaten en zowel online als in de fysieke winkel kunnen shoppen. Door via meer dan één kanaal te verkopen, krijg je toegang tot een breder publiek. Er zijn momenteel twee belangrijke trends in omnichannel: BOPIS (buy online, pick-up in store) en mobiel bestellen en betalen in de fysieke winkel. Ik denk dat het slim is om die trends zo goed mogelijk te faciliteren. Je zult zien dat je nieuwe doelgroepen aanboort.

3. Bied een veilige betaalomgeving

Nu we steeds meer online shoppen, neemt ook de behoefte van consumenten aan bescherming toe. Zeker bij internationale transacties, omdat het vaak ingewikkelder is om buitenlandse webshops ter verantwoording te roepen. In Nederland winkelt 73% (bijna driekwart!) van de consumenten internationaal en 39% van de Nederlanders geeft aan dat beveiligings- of vertrouwensproblemen bij het afrekenen een obstakel vormen voor het doen van aankopen.4 Tip: zorg voor een betaalprovider die de consumentbescherming biedt voor bepaalde aankopen, zoals PayPal. (Beschikbaar voor in aanmerking komende aankopen. Er zijn beperkingen van toepassing).

4. Zorg voor flexibiliteit bij het betalen

Bied meerdere betaalopties tegelijkertijd aan en toon die ook zo vroeg mogelijk in het winkelproces, om je klanten duidelijk te maken dat ze kunnen betalen zoals zij dat willen. Zorg ook voor mogelijkheden als achteraf betalen of gespreid betalen om goed aan te sluiten bij de winkelgewoonten van de huidige generatie consumenten. Met PayPal Checkout integreer je het afrekenproces op je website én bied je klanten de mogelijkheid om te betalen met een betaalpas of creditcard naar keuze. Hebben ze een PayPal-account? Dan kunnen ze zelfs het invullen van hun factuur- en verzendgegevens overslaan. Weer een stap minder!

* De verstrekte informatie is uitsluitend van algemene aard en laat uw doelstellingen, financiële situatie of behoeften buiten beschouwing.

Referenties

1 De economy will grow by 0.6 percent in the fourth quarter of 2022
2 Opportunities for online stores: provide a personalized shopping experience
3 49 Cart Abandonment Rate Statistics 2023
4 PayPal eCommerce Index 2022 EU

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.