Van Boomers tot Gen Z: Circulaire Innovatie en Levenslang Leren
13 december 2023 11:07
Door de generaties heen van de ‘Greed is Good’-mentaliteit via de ‘Patat Generatie’ tot aan Generatie Z: elk tijdperk brengt zijn eigen kenmerken en uitdagingen met zich mee. Hoewel het gevaarlijk is om hele generaties te generaliseren, valt er zeker iets te leren van deze stereotyperingen, vooral nu Generatie Z, geboren tussen pakweg ‘97 en ‘12, de arbeidsmarkt betreedt.
Zelf ben ik gevormd in de jaren 90, een periode van ongekende economische groei waar ‘the sky the limit’ was. Zure regen en het voorkomen van het doodknuppelen van zeehondjes waren destijds onze grootste zorgen. De huidige generatie daarentegen, gevormd door een pandemie, oorlog in Europa en een klimaatcrisis, heeft een andere achtergrond. Voor hen is continue verandering en onzekerheid de enige constante.
Generatie Z groeide op met een hoge bewustzijn op ecologische uitdagingen en is vastbesloten deze aan te pakken. Ze kiezen hun werkgever op basis van transparante en ethische besluitvorming. De circulaire economie is voor hen geen marketingtruc maar eerder een levensfilosofie. Als ondernemers doen we er goed aan deze mentaliteit te omarmen en circulaire principes integreren in onze bedrijfsvoering.
Om Generatie Z aan boord te houden, moeten we ook hun honger naar informatie stillen. De flexibiliteit om mee te gaan in de hoge mate van dynamiek in onze economie, vereisen voortdurend nieuwe vaardigheden en al dan niet aangepaste inzichten. Dit steeds meebewegen en aanpassen; biedt een kans om juist ook andere werknemers mee te nemen in de circulaire transitie, waar Generatie Z de drijvende kracht achter kan zijn. Het investeren in opleidingsprogramma’s die werknemers in staat stellen zich aan te passen aan de voortdurende verandering en te groeien in hun loopbaan is van essentieel belang. Het samenvoegen van de circulaire denkwijze van Generatie Z met een cultuur van levenslang leren zal niet alleen onze ondernemingen toekomstbestendig maken, maar ook leiden tot een meer duurzame, circulaire, en inclusievere economie.
Laten we Generatie Z niet alleen zien als consumenten of starters, maar hen juist binden en behouden als partners in het aandrijven van een betere zakelijke toekomst waarin ze bruggen slaan tussen de generaties, van babyboomers tot aan de generatie Alpha; de kinderen van nu. «
Jeroen van den Bosch
Projectmanager Circulaire
Economie
www.kiemt.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.