Uw handleiding voor het succesvol aantrekken van Duitse professionals

2 november 2023 15:51

Uw handleiding voor het succesvol aantrekken van Duitse professionals

Met het opzetten van een onderneming in Duitsland is het belangrijk om lokaal personeel te vinden. Maar wie op de Nederlandse manier op zoek gaat naar Duitse professionals, komt bedrogen uit. De Duitse markt is niet met de Nederlandse markt te vergelijken. Er zijn grote verschillen tussen beide arbeidsmarkten. Waar de arbeidsmarkt in Nederland al krap is, is deze in Duitsland nog veel krapper. Bovendien hebben Duitsers een andere manier van zakendoen dan Nederlanders. Het is belangrijk om deze verschillen te kennen, om Duitse professionals aan te kunnen trekken.

Verschillen tussen Nederlanders en Duitsers

Duitse professionals aantrekken betekent zelf aanpassingen doen aan de manier waarop personeel wordt geworven. De arbeidsmarkt is anders en Duitsers mailen liever. Er zijn andere manieren om in contact te komen. Alleen het gebruik van LinkedIn is niet voldoende. En wanneer een kandidaat is uitgenodigd voor een sollicitatie, zijn er andere verwachtingen. Niet alleen op gebied van salaris en een auto van de zaak, maar ook op vlak van persoonlijke groei en feedback. Het werven en selecteren van Duitse professionals kan erg lastig zijn. Een bedrijf als Gateway to Germany kan helpen om geschikte kandidaten te vinden.

Ken de arbeidsmarkt

Het is belangrijk om de Duitse arbeidsmarkt te kennen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een directeur in Duitsland, dan moet de onderneming in Duitsland gevestigd zijn, want de meeste Duitsers emigreren niet graag naar het buitenland. Werken in de grensregio is daarentegen geen probleem. De arbeidsmarkt is bovendien erg krap; er is maar weinig goed personeel te vinden. De werkgevers in Duitsland staan te springen om personeel en de kandidaten hebben de werkgevers dan ook voor het uitkiezen.

Manieren om in contact te komen

Duitse kandidaten zijn ook minder actief op zoek naar een nieuwe baan. De meeste kandidaten willen een goed salaris, maar ook zeker weten dat ze niet volgend jaar al ontslagen worden. Meteen een vast contract is belangrijk. Bovendien moet de werkdruk acceptabel zijn. De manieren om in contact te komen zijn ook anders. Zo maken Duitse werkzoekenden meer gebruik van sites als Xing, Monster en Stepstone. Alleen een advertentie op LinkedIn zetten, is dus niet voldoende. Wanneer er eenmaal contact is gelegd, is er vooral een voorkeur voor contact via e-mail. Slechts een klein deel heeft liever telefonisch contact.

Verschillen in arbeidsvoorwaarden

Wie op zoek is naar professionals voor zijn GmbH, moet voorbereid zijn op het verschil in arbeidsvoorwaarden. Duitsers willen graag compensatie voor overwerk, zoals bijvoorbeeld bij onregelmatige werktijden het geval is. Daarnaast willen vertegenwoordigers graag een auto van de zaak. En onderhandelen over het salaris tijdens de sollicitatie wordt niet gewaardeerd. Doordat er krapte op de arbeidsmarkt is, kunnen kandidaten meer verwachtingen stellen aan werkgevers. Een extra reden om een recruitmentbureau in de arm te nemen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.