Tekort op de werkvloer: 7x slim scoren
7 juni 2019 11:35
De behoefte aan medewerkers is weer net zo groot als vlak voor de crisis. We spreken niet langer meer over schaarste op de arbeidsmarkt: er is sprake van een tekort. En dus is het strijden om talent. De drie arbeidsmarkt experts die wij spraken zijn van mening dat werkgevers er goed aan doen om hun blik op de ideale medewerker te verruimen. “Er zijn heus nog wel mensen te vinden, maar ben jij bereid je eisen bij de stellen?”. In deze blog lees je 7 tips die jou helpen om slimmer te scoren.
#1 Spreid je winkansen
Kijk kritisch naar jouw eisen. Heeft iemand echt drie jaar ervaring nodig? Of kan een starter het wel leren, met wat extra aandacht? Rob Groot, business development director bij YoungCapital, ziet dat bedrijven die meewegen met de arbeidsmarkt, de strijd om de kandidaat winnen. Groot: “Ze kijken breder naar het talent op de markt. Ze kiezen bewust voor iemand met minder ervaring, die wel een leergierige instelling heeft. Ze moeten het vak misschien nog leren, maar op de lange termijn zijn bedrijven goedkoper uit.”
#2 Verplaats je in jouw doelgroep
Heb jij je doelgroep verbreed? Zoek dan uit wat die extra kandidaten belangrijk vinden aan een baan. Onderzoeken met betrekking tot de doelgroep lezen is een mooie basis, maar persoonlijke gesprekken zijn ook belangrijk. “Werkgevers weten vaak onvoldoende wat jongeren beweegt. Mijn advies: verdiep je in hun leefwereld,”, aldus Marleen Schuurman, accountmanager mkb.
#3 Investeer in talent
Paul de Beer, bijzonder hoogleraar Arbeidsverhoudingen aan de UvA kaatst de bal naar werkgevers die hebben zitten slapen in de crisis. “Wat doe je zélf om een personeelstekort en uitstroom te voorkomen? Investeer altijd in mensen, in goede en juist in slechte tijden. Concurrentiekracht krijgen we in Nederland niet door lage loonkosten, wel door hoge kwaliteit van medewerkers,” aldus De Beer.
#4 ‘Ieder voordeel heb z’n nadruk’
Leg in je vacatures de nadruk op de voordelen van de baan voor je doelgroep en minder op jouw eisen. Je zal er wel eerst achter zien te komen wat de doelgroep belangrijk vindt. Zoals door Schuurman beschreven is: “verdiep je in hun leefwereld.”
#5 Geef een heldere salarisindicatie
“Jongeren gaan nu vooral voor zekerheid. Ze zagen hoe hun ouders in de crisis hun baan kwijtraakten. En ze zien nu de strengere hypotheekeisen die banken aan starters stellen. Geld is essentieel,” aldus Schuurman. Een heldere salarisindicatie geven is dus belangrijk. Zo laat je zien dat je begrijpt dat geld belangrijk is.
#6 Maak een prioriteit van je bedrijfscultuur
Zijn je mensen blij? Vraag het ze met een enquête en pak de belangrijkste pijnpunten aan. De achterdeur dicht houden scheelt weer een hoop extra werven.
#7 Werk aan je flexibiliteit
Ieder mens wil graag vrijheid. Kijk wat jij kunt doen om thuiswerken en flexibele uren mogelijk te maken. En vergeet jouw efforts niet te vermelden in je vacatures, zo staat vermeld in de YoungCapital Recruitment Guide.
Op dit moment heb je het als werkgever niet meer voor het kiezen, stelt Schuurman. “Jouw aanbod telt zwaarder dan jouw eisen. En om een steengoed aanbod te kunnen doen, moet je wel weten wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Verdiep je dus in je kandidaat en wees bereid om je flexibel op te stellen. Met deze mindshift lukt het je vast om ook in deze krappe arbeidsmarkt talenten aan te trekken. Het kost gewoon iets meer moeite.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.