Sociaal verhaal
17 oktober 2017 13:46
Social media is allang geen hype meer te noemen. Het heeft zich ontwikkeld tot een entiteit dat niet meer weg te denken is uit het medialandschap. Zoals alle kanalen heeft ook social media zijn eigen voordelen. Door het grote bereik kun je jouw naamsbekendheid snel verhogen, je kunt jouw imago versterken, direct in contact komen met (potentiële) klanten en actief inspelen op hun opmerkingen en wensen. Tegenwoordig kun je als organisatie eigenlijk niet meer om social media heen.
Een socialmediakanaal is relatief snel aangemaakt en we zijn dan ook vaak geneigd om zoveel mogelijk kanalen tegelijk in te zetten. Want wie wil nu niet profiteren van die voordelen?
Wat echter wel vaak wordt vergeten is dat het bijhouden van deze kanalen een tijdrovende klus is. Iedere vorm van social media heeft zijn eigen soort gebruikers en behoeft een andere invulling. Social media is er niet alleen om te verkondigen dat je een nieuwe klant binnen hebt gehaald, het vereist content die de lezer interesseert en overhaalt om een connectie te maken.
Voordat jouw organisatie zich op social media begeeft is het aan te raden om na te gaan waar jouw doelgroep zich bevindt - dus waar voor jou de kansen liggen - en wat je wilt bereiken. Met hagel schieten is zonde van de tijd en weinig effectief. Wil je het potentieel van social media benutten, dan vereist dit creativiteit en toewijding. Alleen door het verschaffen van waardevolle content op regelmatige basis en persoonlijke interactie met jouw volgers kun je een groep fans opbouwen. Je bereikt meer met twee kanalen die je goed kunt onderhouden dan vier die je niet voldoende bij kunt werken. Kwaliteit boven kwantiteit. «
Debbie Grijpink
Mærke - creatie en communicatie
E-mail debbie@maerke.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.