ROC’s zetten deuren wagenwijd open
20 juni 2018 10:25
De ROC’s van Nijmegen en Rivierenland zetten hun deuren wijd open voor het bedrijfsleven, leerlingen en elkaar. Het doel: voldoende en goed gekwalificeerde werknemers in de techniek leveren op de arbeidsmarkt. De directeuren techniek Folkert Potze (ROC Nijmegen) en Frans van Woesik (ROC Rivor) vertellen er over.
Allereerst richten beide directeuren hun aandacht op het bedrijfsleven. De ROC leerlingen gaan immers aan de slag bij bedrijven in de technische sector. Toch is het volgens Frans van Woesik geen kwestie van u, bedrijfsleven, vraagt en wij, de ROC’s, draaien. Hij spreekt van mede-eigenaarschap. “Om de opleidingen goed aan te laten sluiten bij de wensen uit het bedrijfsleven is het belangrijk dat we partners vinden. Ik neem bedrijven graag mee naar de voorkant van het onderwijsproces; dat betekent meedenken over de inhoud van het onderwijsprogramma. Welke ontwikkelingen zijn er in de markt en hoe spelen we daar als ROC’s op in? Ik snap dat het bedrijfsleven geen onderwijs expertise heeft. Maar we hebben elkaar wel nodig om gezamenlijk goede vakmensen op te leiden”, vindt Van Woesik.
Concrete projecten
“Die samenwerking gaat verder dan dat bedrijven leerlingen een stageplaats bieden”, vult Potze aan. “Want we bieden het liefst onderwijs aan op basis van concrete vragen uit het bedrijfsleven. Daar geven we overigens al ver gaand invulling aan. Ik kan je vertellen dat mbo-studenten al actief bijdragen leveren aan de Research & Development afdelingen van bedrijven.” Potze denkt dat het onderwijs aantrekkelijker wordt voor leerlingen als dat gegeven wordt op grond van concrete projecten.
Overigens weten onderwijs en bedrijfsleven elkaar al goed te vinden. Zo werken beide ROC’s graag met praktijkdocenten uit het bedrijfsleven. Ook zijn er klankbord- en werkveldcommissies die het onderwijs van ideeën voorzien. “Ja, er is al veel betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven”, zegt Van Woesik. “Maar het zijn wel vaak dezelfde gezichten. Die betrokkenheid mag van mij wel wat breder worden.”
Opleidingsbedrijven
Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven krijgt ook vorm in de zogenaamde opleidingsbedrijven. Dat gaat om aanvullende praktijkscholing. Leerlingen worden er tegen vergoeding uitgeplaatst om werkervaring op te doen. Het doel is om ze zo snel mogelijk te kunnen inzetten op de werkvloer. Praktijk en theorie gaan hier hand in hand. Want de leerling komt in de praktijk problemen tegen die hij alleen met theoretische kennis het hoofd kan bieden. Van Woesik noemt als voorbeeld het lezen van een bouwtekening en het begrijpen van de symbolen.
Potze signaleert hier wel een spanningsveld. De vraag naar werknemers in de techniek is namelijk zo groot dat bedrijven soms al bij vmbo’s op de stoep staan om leerlingen een baan aan te bieden. In de sector alternatieve energie komt het voor dat ongekwalificeerd personeel zonnepanelen op daken legt. “Willen we gekwalificeerd personeel dat duurzaam inzetbaar is of plukt het bedrijfsleven het groen voor de korte termijn? Dat is een vraag die nu sterk speelt”, zegt hij.
Nu er veel vraag is naar technici, zijn leerroutes voor mensen die in de Participatiewet vallen ook actueel. Een aantal van hen zal het diploma niet halen, maar kan wel aan de slag met deelcertificaten.
Leerlingaanbod
De technieksector van het ROC Nijmegen telt 2500 leerlingen. Ze zijn verdeeld over de sectoren bouw, ICT, media en vormgeving, mobiliteit en logistiek. Bij ROC Rivor gaat het om 700 leerlingen die opgeleid worden voor een baan in de metaal, mechatronica, bouw en mobiliteit. Grote aantallen leerlingen dus, maar het aanbod is momenteel niet groot genoeg om aan de vraag uit het bedrijfsleven te kunnen voldoen. Met een deel van het leerling aanbod zit het in het Rivierengebied wel goed, vertelt Van Woesik. Dat zijn leerlingen die de techniek kennen omdat hun vader er ook in werkt. Ze zijn met de techniek van huis uit vertrouwd en die komen wel. Anders ligt het voor de leerlingen met niveau mavo/havo. Die zijn niet gewend om op hun zestiende al voor een vak te kiezen. Ze zijn kritisch en betrekken bijvoorbeeld ook de locatie van de school bij hun keuze. Leerlingen uit de regio verlangen naar de grote stad, naar Den Bosch of Nijmegen. “Die moet je dus op een andere manier verleiden”, weet Van Woesik. “Al op het Voortgezet Onderwijs moet je ze kennis laten maken met de techniek. Hoe eerder hoe beter.” Potze: “We organiseren meeloop- en techniekdagen en workshops voor ze. Het is mijn overtuiging dat sommige leerlingen zich op de mavo en de havo onvoldoende thuis voelen omdat ze een praktische aanleg hebben waar ze mee aan de slag willen. Ook in de steden is een heel potentieel aan techniekleerlingen. Maar vaak zie je dat techniek buiten het blikveld van de ouders valt. Dan maken die leerlingen er ook geen kennis mee. Dat proberen we te ondervangen met ons kennismakingsaanbod.”
Snelle ontwikkelingen
De beide directeuren zien dat de ontwikkelingen in de techniek steeds sneller gaan. Ze proberen er met hun onderwijsaanbod zo goed mogelijk op in te spelen. Daarbij staan de deuren ook bínnen de schoolmuren open. Potze noemt als voorbeeld een pilot waarbij leerlingen uit maar liefst zeven disciplines samen werkten. Het ging om leerlingen uit de ICT, mediavormgeving, werktuigbouw, elektrotechniek, infratechniek, mobiliteit en engineering. Het resulteerde onder andere in een oplossing waarbij koffiebekertjes door een shredder gingen en geschikt werden gemaakt als materiaal voor de 3D-printer.
Het uitnodigende betoog van beide directeuren is volgens Van Woesik niet compleet zonder de samenwerking tussen de ROC’s te noemen. Niet alleen zoeken ze elkaar op om vakleerkrachten uit te wisselen als dat bijvoorbeeld door tijdelijk personeelsgebrek wenselijk is. Ook werken ze samen aan onderwijsprogramma’s. Op die manier houden ze gelijke pas met de snelle ontwikkelingen in de techniek.
ROC Nijmegen Campusbaan 6 6512 BT Nijmegen Telefoon 024 – 890 45 00 www.roc.nl ROC Rivor Bachstraat 14003 KZ Tiel Telefoon 0344 – 65 62 00 www.rocrivor.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.