‘We ontwerpen niet alleen, maar bouwen ook in eigen atelier’
14 januari 2025 10:57
Ontwerpers van interior-design bureau + over ambacht, ‘thinking hands’ en kunst
Creneau International ontwerpt veel en vaak voor opdrachtgevers in Nederland. Zo leverde het bureau voor interieurontwerp onlangs het meest duurzame ING-kantoor van Nederland op. Over de komende maanden richt Creneau het Carlton Beach Hotel in Scheveningen opnieuw in. Bij deze, maar ook andere projecten speelt Creneau’s eigen en unieke atelier (waar complete kantoor-, horeca- of winkelinterieurs worden gebouwd) een voorname rol. Het atelier is ook een plek waar Creneau-designers als Yannic Alidarso en Davy Grosemans zelf graag komen om te experimenteren. Een interview met twee bevlogen vakmensen.
Yannic Alidarso hanteert regelmatig het thinking hands-principe. ‘Idealiter ga ik van start zonder al te veel ideeën in mijn hoofd. Ik heb iets van een denkrichting, een eerste concept en experimenteer vervolgens met verschillende materialen & technieken, en laat me verrassen.’ Het is een manier van werken - autonoom en kunstzinnig - die hij aanleerde op de Design Academy in Eindhoven, maar ook iets dat door de ontwerpafdeling van Creneau omarmt wordt. ‘We komen graag achter ons scherm vandaan om in het atelier dingen uit te proberen.’ Zo ontwikkelde Alidarso voor de koffiebranderij van Ahold een fraaie bar met terrazzo-front waar koffiebonen in zijn verwerkt. Boven de tafels van het bedrijfsrestaurant hangen Albert Heijn-blauwe lampen gemaakt van afgedankte - door Creneau hergebruikte - boodschappenmandjes.
In de huid van
Alidarso probeert elke keer weer in de huid van zijn opdrachtgever te kruipen en dat gevoel te vertalen in het interieur. ‘Toen Le Perron ons een rondleiding in hun bakkerij gaf, proefde ik het ambacht en de liefde voor brood bereiden. Daarnaast zag ik dat het proces van brood maken, lijkt op dat van keramiek. Daarop ben ik in mijn eigen keuken met zoutdeeg aan de slag gegaan, dat min of meer dezelfde eigenschappen heeft als brooddeeg. Ik wilde de ambacht en liefde voor broodbakken vangen in een ontwerp. De vormen en patronen die uit dat keukenexperiment voortkwamen, heb ik later uitgewerkt in ons atelier en verwerkt in de lampen die nu in de Le Perron-winkels hangen. Daartoe hebben we de mallen voor de lampen eerst 3D geprint en vervolgens uit zoutdeeg de vormen gemaakt. Een ontmoeting tussen high-tech en ambacht.’
Mastenbroek
Creneau laat graag het proces zien - hoe komt iets tot stand, wat is het skelet achter de façade - in haar ontwerpen en soms ook middels fotografie. ‘We houden niet van stockfoto’s of andere generieke producten, maar van kunst die het blikveld opent, die aanspreekt, inspireert, met een knipoog soms ook.’ Neem het interactieve kunstwerk Money Symphony dat Creneau voor ING liet ontwerpen door Jelle Mastenbroek, toen nog een net afgestudeerde ontwerper. Die vervaardigde een doorzichtige geld-terug-automaat die een melodietje afspeelt wanneer je er een munt ingooit die over glasplaten rolt en vervolgens weer terug in je hand valt. Inmiddels staat er een Money Symphony-machine in vijftien ING-kantoren. Alidarso: ‘Die passen ook bij het voornemen van ING om transparanter te werken.’
Internationaal
Waar Alidarso jong en relatief nieuw is bij Creneau - hij werkt zo’n acht jaar voor Creneau - en vanuit de Eindhovense vestiging werkt, zit Davy Grosemans op het hoofdkantoor in Hasselt en is nu zo’n 25 jaar in dienst bij het bedrijf. Hij heeft Creneau zien ontwikkelen van een nering die spectaculaire stands bedacht en bouwde voor retail-klanten als Levi’s en Lee Jeans tot het interieurbureau plus wat het nu is; een internationale speler die concepten en ideeën ontwerpt en bedenkt die het karakter & gedachtengoed van een bedrijf of organisatie reflecteren, meestal in interieur en branding. Of het nu een kantoor, een winkel of een restaurant is. Daarbij steunt Creneau ook op de ervaring die het bedrijf heeft in de uitbating van eigen restaurants zoals Cho Gao en Maison Mathis.
Huiselijk
Grosemans deed onlangs de inrichting van het hoofdkantoor van verzekeraar Ageas. ‘Een enorm bedrijf met veel thuiswerkers, dat haar werknemers ook graag af en toe op kantoor ziet en bovendien de wens had om de medewerkers van de verschillende afdelingen vaker samen te brengen. Dan moet je een plek met een fijne sfeer creëren waarin mensen zich thuis voelen. Dat is de lobby geworden, een plek waar de hele dag reuring is en op niveau gegeten, gedronken, gewerkt en vergaderd kan worden. Het kantoor is onder andere verfraaid met het kunstwerk Wolf is a Wolf van Niels Vaes. Via een traditionele kunstuitleen en eentje voor jonge avant-garde kunstenaars speelt kunst ook anderszins een grote rol in dit ontwerp. Veel werken van Copper & Light bijvoorbeeld.’ Voor café-restaurant Flor op Schiphol ontwierp Grosemans zelf een kunstzinnig plafond in de vorm van een 3d-bloemtapijt dat de bar overspant.
Ambacht
Grosemans zette onlangs met zijn eigen Aether Mass een nieuwe stap naast zijn inspanningen voor Creneau, net zoals veel van zijn design-collega’s iets creatiefs buiten Creneau doen. ‘Na al die jaren van werken voor klanten was ik mijn eigen stem een beetje kwijt. Wat vind ik zelf mooi, goed en belangrijk? In Aether Mass staan het vraagteken en proces centraal in plaats van het antwoord en resultaat. Zonder enige beperking bedenk ik objecten vanuit een concept, materiaal of techniek en vervolgens werk ik samen met de beste ambachtslieden zoals het Nederlands Studio Stelt (stoffering), Alton (metaal), Casimir (hout) of Dujardyn (een smid) om het te maken. In dat proces ontwikkel ik me. Fijn ook om al die materialen en technieken te leren kennen. Ik geloof heilig in samenwerking om verder te komen. Die hulp heb ik echt nodig. Mentale gymnastiek die me ook weer helpt in mijn Creneau-werk.’
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.