Relatiebeheer. Hoe belangrijk is dat eigenlijk?
6 december 2022 09:10
Je wilt met jouw onderneming een duurzame relatie met jouw klanten opbouwen. Zonder jouw klanten, is jouw onderneming namelijk vrij weinig waard. Een goede (zakelijke) relatie is erg belangrijk omdat bestaande en terugkerende klanten, een hoog rendement opleveren. Ook klanten die jouw product of diensten aanbevelen aan andere (potentiële) klanten, zijn ontzettend veel waard. Wat kun jij doen om jouw relatiebeheer te optimaliseren?
Wat is relatiebeheer?
Relatiebeheer, relatiemanagement, klantenbeheer of Customer Relationship Management (CRM) is het onderhouden van relaties met onder andere jouw (zakelijke) klanten, waarbij je doel is om ze zo tevreden mogelijk te houden. Ook het contact met zakelijke partners wordt gezien als relatiebeheer. Goed relatiebeheer leidt tot meer klantenbinding en hogere klanttevredenheid, wat er voor zorgt dat de loyaliteit en positiviteit van je klanten richting jouw merk groeit. Vaak focussen veel ondernemers zich op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar terugkerende klanten zijn nog veel meer waard. Als jij jouw bestaande klanten aan jouw merk weet te binden, zullen deze klanten terugkomen, je aanbevelen en zelfs wel mee willen werken aan het binnenhalen van nieuwe klanten door bijvoorbeeld ambassadeur te worden. Ook zijn loyale klanten wat meer vergevingsgezind als er iets niet helemaal goed gaat.
Hoe moet je relatiebeheer toepassen?
Een relatie opbouwen met jouw klanten kost veel tijd en energie, maar dit zal zich uiteindelijk ook uitbetalen. Voordat je kunt beginnen met een relatie beheerstrategie, moet je eerst je klantgroepen goed in kaart brengen. Door dit te doen, kun je je beter inleven in jouw klanten en zul je ze beter kunnen begrijpen. Klanten die zich gehoord en begrepen voelen, zullen eerder een relatie met jouw merk opbouwen, dan wanneer zij zich ongehoord en onbegrepen voelen.
De grote vraag is: hoe doe je aan klantenbinding? Tegenwoordig hoef je niet alles meer met de hand te doen! Voor ondernemers is er een Customer Relationship Management (CRM) systeem die je helpt bij het beheren van je klantgegevens. Een CRM-systeem zorgt ervoor dat de vragen, serviceaanvragen, contactmomenten, gegevens en voorkeuren van elke klant onmiddellijk beschikbaar zijn, door het op één centrale locatie op te slaan. Dit is niet alleen handig wanneer je trouwe klanten op hun verjaardag wilt feliciteren, maar ook kun je deze belangrijke klantdata gebruiken voor je marketing en sales. Deze klantdata is onmisbaar als jij met jouw onderneming goede leads wilt binnenhalen, ze om te zetten in klanten en deze klanten weer verder wilt begeleiden tijdens hun klantreis.
HubSpot kan jou helpen!
In de ideale wereld benader je op het juiste moment jouw (potentiële) klanten met de juiste content en service. Hier kan HubSpot je bij helpen! HubSpot is een online platform met allerlei tools voor een optimale klantbeleving. Met dit online platform heb je alle tools in handen om een goede relatie met jouw klanten op te bouwen en om je conversies en waardevolle leads te verhogen. Bij HubSpot kun je naast CRM-software ook gebruikmaken van een compleet pakket, inclusief marketing, sales en customer service voor de optimale klantbeleving. Nieuwsgierig? Zoek dan of online naar meer weten Hubspot of klik hier.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.