Recordjaar voor Simon-Kucher: sterkste groei in ruim tien jaar
6 februari 2019 10:24
Het adviesbureau groeide in 2018 met 23% ten opzichte van vorig jaar naar een omzet van EUR 309 miljoen. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan vraag naar advies over veranderende business modellen door digitalisering.
2018 was opnieuw een recordjaar voor het internationale strategisch adviesbureau Simon-Kucher & Partners. De omzet steeg met 23 procent ten opzichte van het voorgaande jaar naar EUR 309 miljoen. Het groeitempo van Simon-Kucher ligt daarmee ver boven het branchegemiddelde en het is de sterkste groei van het bedrijf in ruim tien jaar. Bovendien is het bedrijf voor het eerst in zijn geschiedenis met zijn omzet over de drempel van 300 miljoen euro gegaan.
Ook bij de Nederlandse praktijk was de omzet 22% hoger dan een jaar eerder. Onno Oldeman, lid van de internationale board en managing partner van het kantoor in Amsterdam: “In toenemende mate zien we dat klantgerichte commerciële initiatieven gericht op omzet- en margeverbetering bijzonder in trek zijn. Onze focus en specialisatie is hierop ingespeeld. Met enige bescheidenheid denken wij ook dat dit -naast de omzetstijging- ook resulteerde in een #1 positie in strategisch advies van MT.nl op basis van klant feedback”
Digitalisering gaf opnieuw de doorslag voor deze uitzonderlijke prestaties, licht Oldeman toe. ''Meer dan 90% van de bedrijven hebben de afgelopen jaren grote bedragen geïnvesteerd in digitalisering. Maar de impact is zeer beperkt, gemiddeld ondervindt slechts 23% van de bedrijven een omzet- of winststijging. De oplossing moet daarom worden gezocht in gerichte en waardevolle digitaliseringsprojecten die een duidelijke opbrengst kunnen halen in de markt. Het is dus niet meer zo dat men nog digitalisering doet puur vanwege het belang van digitalisering. Deze ommekeer in de markt naar digitale verzilvering is precies de reden waarom bedrijven een beroep doen op onze expertise,'' aldus Oldeman.
De sterke bedrijfsactiviteiten in de VS droegen ook bij aan het topresultaat in 2018. Hier groeide de omzet van Simon-Kucher met in totaal 35 procent. De software-/internet-/mediasector was hier een belangrijke drijvende kracht. ''Dit is een sector die explosief groeit en we profiteren sterk van die ontwikkeling. We hebben recent samengewerkt met 29 unicorns (innovatieve start-ups en jonge bedrijven met een waarde van meer dan USD 1 miljard, zoals Airbnb en Uber). Voor de adviesbranche is dat waarschijnlijk uniek.'' stelt Oldeman.
In 2018 lukte het Simon-Kucher ook om zo'n 25 procent te groeien in thuismarkt Duitsland, ver boven de gemiddeld 8,4 procent die door de Duitse vereniging van managementconsultants was geraamd voor de branche. Oldeman: ''Dit bevestigt wat we altijd al zeiden: de markt is nog niet verzadigd. Er zijn nog steeds veel mogelijkheden.''
De prognose voor 2019 is eveneens optimistisch, met een omzetdoelstelling van EUR 350 miljoen is Simon-Kucher nog steeds op koers om in 2020 de doelstelling van EUR 400 miljoen te behalen. Het adviesbureau gaat ook zijn mankracht versterken: in 2019 wil Simon-Kucher ruim 400 nieuwe medewerkers aannemen. Bij het bedrijf werken wereldwijd momenteel zo'n 1.300 mensen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.