Raak het hart van je doelgroep

5 oktober 2018 15:20

Raak het hart van je doelgroep

Een website gebruiken als visitekaartje? Dan mis je waardevolle kansen. Jouw websitebezoeker is in eerste  instantie helemaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, maar alleen in de oplossing die jullie kunnen bieden.  Pas als je interesse hebt gewekt, wordt de bedrijfspresentatie relevant. Voor veel ondernemers is dit al een  ontdekking op zich, want het bedrijf waar jij al je tijd en energie in steekt, blijkt voor de ander gewoon niet  boeiend te zijn ... Jouw bezoeker is alleen gericht op wat hij (of zij) zelf belangrijk vindt. Dus wil je online  overleven, weet dan wat de informatiebehoeften van jouw belangrijkste doelgroepen zijn en schik je naar  wat zij belangrijk vinden.

Heldere doelstellingen 

Elke website - groot of klein - moet een doel hebben. Zonder doelstellingen geen resultaat. Zoals in de  introductie omschreven, wil een websitebezoeker alleen iets vinden voor eigen gewin. Klinkt lekker  egoïstisch, maar zo zijn we in de afgelopen jaren nu eenmaal gevormd. Online is er zoveel aanbod en  verleiding, dat een goede website precies de gevoelige snaar moet weten te raken. Een goede website is  gericht op ideale doelgroepen van het bedrijf en dat betekent keuzes maken. Hoe algemener je blijft, des te  minder succes. Schiet met scherp en niet met hagel. Als jouw bedrijf tien kleine klanten bedient, maar de  meeste omzet uit drie grote klant haalt, dan is het logisch waar de meeste aandacht naar verschuift. Kruip  in het hoofd van jouw belangrijkste doelgroepen, bedenk waar zij gevoelig voor zijn en welke unieke  oplossingen jullie kunnen bieden om hun uitdagingen op te lossen.

Persona’s

De beste manier om jouw belangrijkste doelgroepen écht te leren kennen, is om persona’s uit te werken.  Ieder bedrijf heeft wel bepaalde kenmerkende type klanten met eigenaardige trekken en bijzondere  hobby's. Een persona is een hulpmiddel om een doelgroep heel persoonlijk te maken. Je noemt een  doelgroep bouwvakkers bijvoorbeeld André. André is timmerman, ZZP-er, 37 jaar, getrouwd, vader van drie  kinderen, houdt van voetbal en schopt de biertjes niet om. Een ander voorbeeld is Petra. Petra is 54 jaar,  eigenaresse van een internationaal transportbedrijf, opgegroeid op een boerderij, woont in Den Haag,  single en houdt van shoppen en reizen. Als je beide personen naast elkaar zet, proef je er meteen uit dat je  ze niet op dezelfde manier kunt aanspreken en overtuigen. Daarom is het maken van keuzes heel  belangrijk, omdat je nooit iedereen kunt bedienen. Dit geldt niet alleen voor de website maar ook op de  manier waarop je online marketing inzet.

Resultaatgericht

Breng doelstellingen en person’s met elkaar in verbinding en kijk vervolgens eens kritisch naar jouw  website. Als jij in het hoofd van Petra of André (of Leo of Mohamed) zou stappen, beeld je dan eens in of je  dan wel zaken zou willen doen met jouw bedrijf op basis van de website? Wees kritisch, want daarmee  behaal je resultaat. Iemand als André heeft weinig tijd en is onhandig met computers, dus jouw website moet hem heel snel kunnen overtuigen. Zorg voor snelle laadtijden, een heldere en logische  navigatiestructuur en beknopte inhoud gericht op deze specifieke bezoeker. Ken de stappen in het  aankoopproces en verschaf voldoende informatie; niet teveel, maar stimuleer juist om in contact te komen.  Vertaal jouw doelstellingen en maak ze inzichtelijk via statistieken. Op die manier kun je de voortgang en  prestaties beter volgen en online marketing-acties meer op waarde schatten.

Weet hoeveel bezoekers uiteindelijk contact opnemen en/of een order plaatsen via de website.  Verzamel data, leer jouw doelgroep steeds beter kennen en blijf kritisch. De tijd van de website als  visitekaartje is al jaren voorbij. Pak die kansen en als je hier geen tijd (of zin) voor hebt, laat WHYCE  het werk voor je doen. Neem contact op met Jaap van Duijn, directeur van WHYCE, voor een gratis  websitescan.

www.whyce.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.