Raak het hart van je doelgroep
5 oktober 2018 15:20
Een website gebruiken als visitekaartje? Dan mis je waardevolle kansen. Jouw websitebezoeker is in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, maar alleen in de oplossing die jullie kunnen bieden. Pas als je interesse hebt gewekt, wordt de bedrijfspresentatie relevant. Voor veel ondernemers is dit al een ontdekking op zich, want het bedrijf waar jij al je tijd en energie in steekt, blijkt voor de ander gewoon niet boeiend te zijn ... Jouw bezoeker is alleen gericht op wat hij (of zij) zelf belangrijk vindt. Dus wil je online overleven, weet dan wat de informatiebehoeften van jouw belangrijkste doelgroepen zijn en schik je naar wat zij belangrijk vinden.
Heldere doelstellingen
Elke website - groot of klein - moet een doel hebben. Zonder doelstellingen geen resultaat. Zoals in de introductie omschreven, wil een websitebezoeker alleen iets vinden voor eigen gewin. Klinkt lekker egoïstisch, maar zo zijn we in de afgelopen jaren nu eenmaal gevormd. Online is er zoveel aanbod en verleiding, dat een goede website precies de gevoelige snaar moet weten te raken. Een goede website is gericht op ideale doelgroepen van het bedrijf en dat betekent keuzes maken. Hoe algemener je blijft, des te minder succes. Schiet met scherp en niet met hagel. Als jouw bedrijf tien kleine klanten bedient, maar de meeste omzet uit drie grote klant haalt, dan is het logisch waar de meeste aandacht naar verschuift. Kruip in het hoofd van jouw belangrijkste doelgroepen, bedenk waar zij gevoelig voor zijn en welke unieke oplossingen jullie kunnen bieden om hun uitdagingen op te lossen.
Persona’s
De beste manier om jouw belangrijkste doelgroepen écht te leren kennen, is om persona’s uit te werken. Ieder bedrijf heeft wel bepaalde kenmerkende type klanten met eigenaardige trekken en bijzondere hobby's. Een persona is een hulpmiddel om een doelgroep heel persoonlijk te maken. Je noemt een doelgroep bouwvakkers bijvoorbeeld André. André is timmerman, ZZP-er, 37 jaar, getrouwd, vader van drie kinderen, houdt van voetbal en schopt de biertjes niet om. Een ander voorbeeld is Petra. Petra is 54 jaar, eigenaresse van een internationaal transportbedrijf, opgegroeid op een boerderij, woont in Den Haag, single en houdt van shoppen en reizen. Als je beide personen naast elkaar zet, proef je er meteen uit dat je ze niet op dezelfde manier kunt aanspreken en overtuigen. Daarom is het maken van keuzes heel belangrijk, omdat je nooit iedereen kunt bedienen. Dit geldt niet alleen voor de website maar ook op de manier waarop je online marketing inzet.
Resultaatgericht
Breng doelstellingen en person’s met elkaar in verbinding en kijk vervolgens eens kritisch naar jouw website. Als jij in het hoofd van Petra of André (of Leo of Mohamed) zou stappen, beeld je dan eens in of je dan wel zaken zou willen doen met jouw bedrijf op basis van de website? Wees kritisch, want daarmee behaal je resultaat. Iemand als André heeft weinig tijd en is onhandig met computers, dus jouw website moet hem heel snel kunnen overtuigen. Zorg voor snelle laadtijden, een heldere en logische navigatiestructuur en beknopte inhoud gericht op deze specifieke bezoeker. Ken de stappen in het aankoopproces en verschaf voldoende informatie; niet teveel, maar stimuleer juist om in contact te komen. Vertaal jouw doelstellingen en maak ze inzichtelijk via statistieken. Op die manier kun je de voortgang en prestaties beter volgen en online marketing-acties meer op waarde schatten.
Weet hoeveel bezoekers uiteindelijk contact opnemen en/of een order plaatsen via de website. Verzamel data, leer jouw doelgroep steeds beter kennen en blijf kritisch. De tijd van de website als visitekaartje is al jaren voorbij. Pak die kansen en als je hier geen tijd (of zin) voor hebt, laat WHYCE het werk voor je doen. Neem contact op met Jaap van Duijn, directeur van WHYCE, voor een gratis websitescan.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.