“Met Motopp is het succes van anderen mooier dan je eigen succes”
14 november 2024 08:59
Tekst: Jelle van Es
De krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt is een uitdaging. Zeker op het gebied van IT. In plaats van te werken met talenten uit het buitenland kiest Motopp voor een andere route. Digitaal talent uit eigen land: nieuwkomers met een vluchtelingenachtergrond.
Motopp werd in 2020 opgericht door Jan Princen en Merijn Biesterveld. Motopp is de afkorting van ‘Motivation Opportunity’ en het bedrijf helpt nieuwkomers met een vluchtelingeachtergrond, vaak statushouders, om te scholen en zo mee te doen op de arbeidsmarkt. Princen was voordat bij Biesterveld ontmoette al bezig nieuwkomers aan het werk te krijgen. Maar nadat hij met Biesterveld Motopp startte, ging het echt lopen. Het team is gegroeid en er zijn inmiddels meer dan vijftig tevreden klanten, waaronder PWC, ASR, Vattenfall en Friesland Campina, en meer dan 200 nieuwkomers die een vaste baan hebben bemachtigd.
Van jongs af aan ondernemer
Jan rolde vanuit zijn studie het ondernemerschap in en is inmiddels twintig jaar werkzaam in de IT. Hij heeft veel gedaan met de softwarekwaliteit en offshore outsourcing. Hij heeft vooral vanuit de Aziatische markt mensen succesvol laten werken in de Verenigde Staten en Europa. ,,Ik zie deze achtergrond als aanloop voor wat we nu met Motopp doen. Want wat ik leerde toen ik in China zat en veel in Amerika kwam: slimme mensen zitten overal en techniek is te leren. Maar wat lastig is, is om dat binnen een bepaalde context toe te passen, samen te werken en te begrijpen wat nodig is. Daardoor ben ik ook persoonlijk een paar keer in de fout gegaan. Ik heb in Amerika te veel zelf willen plannen, en in China met mijn kop boven het maaiveld uit willen steken.”
Na deze ervaringen wilde hij zich binnen Europa vestigen. Op een dag kwam hij op straat een klasgenoot van de middelbare school tegen. Die vertelde hem over de nieuwkomers binnen Amsterdam, die op zoek waren naar banen. Hij was nieuwsgierig naar deze mensen en organiseerde een soort speeddate met vier nieuwkomers die langskwamen om kennis te maken. ,,Ik maakte kennis met een vrouw uit Syrië, die in dat land 400 mensen aanstuurde. Maar nu kon ze niks anders dan haar kinderen naar school brengen. Dat beeld klopte voor mij niet. Ik ben toen in die materie gedoken.”
Wat is nu een goede school in het buitenland?
Het is lastig voor recruiters om nieuwkomers op de juiste waarde te schatten. Volgens Princen hebben ze vaak maar een paar minuten om een cv te scannen. En hoe weet je dan wat de achtergrond van iemand is? Als we al niet eens weten wat de beste universiteit van België of Duitsland is, hoe zouden we dan moeten weten wat een goede school is in Syrië, Turkije of Iran? En als je dan iemand vindt, dan heb je nog de culturele verschillen. ,,Ik krijg cv’s en dan zie ik een man in pak. Volgens mij hebben ze dat alleen nog maar bij de banken en de overheid aan. Maar in de IT lopen ze rond in T-shirts, korte broeken, et cetera. Dan kom je er gewoon niet door. Ook ligt de nadruk heel erg op taal. Ikvind brieven van de overheid en gemeente ook lastig te lezen. Ik denk dat, als je wil werken binnen de overheid, taal belangrijk is, maar in de IT speelt taal een andere rol.”
,,Uiteindelijk heb ik een aantal mensen succesvol naar werk begeleid. Maar het proces kwam pas echt in een stroomversnelling toen ik 4,5 jaar geleden Merijn tegenkwam. Een gesjeesde student die werkte in een restaurant. Via een gezamenlijk contact zijn we koffie gaan drinken. Er bleek een klik en gedeelde intrinsieke motivatie te zijn. Met die overeenkomst zijn we uiteindelijk Motopp begonnen.”
Meedoen en stabiliteit
Zijn motivatie voor Motopp is persoonlijk. ,,Ook ik ben ouder geworden en ik vind het fijn om bij te kunnen dragen. Op het moment dat je kinderen krijgt, leer je dat het succes van anderen mooier is dan je eigen succes. Bij Motopp komen mensen binnen die veel kunnen en gedaan hebben. Meer dan ik. Het stukje kennis, hoe het hier gaat, ontbreekt alleen. Ik vind het fijn dat ik dat dan bij hen kan aanvullen, waarna ik ze kan helpen om succesvol te zijn. Als mensen op dag één binnenkomen zijn ze schuchter en verlegen. Maar ze willen zo graag meedoen. Wanneer het dan lukt, geeft me dat veel voldoening.” De nieuwkomers zelf zijn ook blij. Blij om mee te doen en belasting te betalen.
En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Inmiddels heeft Motopp meer dan 250 nieuwkomers opgeleid en op meer dan 200 plekken succesvol gedetacheerd. Ze werken ook samen met meer dan 150 gemeenten. En het bedrijf groeit jaarlijks met dubbele cijfers. De belangrijkste reclame? De alumni die via Motopp goed zijn geplaatst. En met een missie om per jaar meer dan 1000 nieuwkomers een toekomstperspectief te bieden, moet dat nog verder doorgroeien.
De Motoppers zijn ook trouw. Vaak hebben ze er al honderden sollicitatiemails uitgestuurd en een aantal gesprekken gehad. Dat ze nu ook echt iets hebben, zorgt er voor dat ze blijven. ,,95 procent van de nieuwkomers die zijn gestart, blijven bij de opdrachtgever. Ze zijn op zoek naar stabiliteit.”
Cultuurverschillen
Toch zijn er ook echt wel uitdagingen. Neem de cultuurverschillen. Ook in de manier van werken. ,,In de Nederlandse werkcultuur verwacht de werkgever initiatief van de werknemer. Maar een nieuwkomer verwacht juist een opdracht. Zo wachten beide partijen op elkaar en gebeurt er niks.”
Ook merkte Princen dat niet elk bedrijf even goed past bij Motoppers. ,,Bij een klein bedrijf moet iedereen echt goed in het team passen. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat er werd gezegd dat de persoon niet paste. En dat lag dan niet aan de kwaliteiten. In een groter bedrijf is er meer ruimte en past het beter. Ook is het voor de nieuwkomers fijner om te vertellen dat je bij een groot internationaal bedrijf werkt.”
Talenten benutten
Princen wil een kwalitatief hoogstaand bedrijf zijn. "Welke mensen melden zich aan om heropgeleid te worden? Mensen die geen baan kunnen vinden. Dat is dan hun motivatie. De mensen die bij ons zitten, hebben een andere motivatie. Ze willen er iets van maken. Natuurlijk zal het aan het begin iets lastiger zijn om ze in te passen. Maar als ze er eenmaal zitten, zie je dat ze met hun talenten voor verdere groei binnen het bedrijf zorgen. Als je de doelgroep niet kent, dan heb je wellicht vooroordelen dat ze zielig en hulpbehoevend zijn. Maar dat is niet zo. Er lopen echt veel mensen die veel kunnen en talent hebben. Het is onze uitdaging om dat uit te dragen."
Steeds meer bedrijven zien Motopp als het aan Princen ligt als een strategische pijplijn van digitaal talent. Dat wil zeggen: bij het aannemen van nieuw personeel komt een bepaald percentage bij Motopp vandaan. Een fundament waarop ze kunnen bouwen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.