Public affairs: wat is het en hoe zorg je voor een succesvolle strategie?
7 december 2021 11:40
Public affairs is voor veel mensen (en bedrijven) een redelijk onbekend terrein, maar het kan absoluut relevant zijn voor je bedrijf. In dit artikel leggen we uit wat het precies en geven je een aantal tips voor een succesvolle public affairs-strategie.
Wat is public affairs?
Voordat we dieper ingaan op tips rondom een goede public affairs-strategie, is het handig om te weten wat het nu eigenlijk precies omvat. Voor veel mensen is public affairs is nog een onbekend of vaag concept en het wordt ook nog wel eens verward met public relations (PR).
De Beroepsvereniging voor Public Affairs omschrijft het als volgt: “Het strategische proces van inspelen op politieke besluitvorming en op veranderingen in de maatschappij en publieke opinie die van invloed zijn op het functioneren van de eigen organisatie.”
Public affairs en PR hebben veel overeenkomsten. Zo staat bij beide een relatie opbouwen met het publiek centraal. Waar PR echter meer gericht is op mediarelaties, ligt de focus bij public affairs op (gemeentelijke/provinciale) overheden. Het heeft daarom minder een commercieel doel en meer een maatschappelijk doel. Daarnaast is PR meer gericht op de korte termijn, terwijl public affairs meer voor de lange termijn is.
Public affairs kan voor een behoorlijk aantal bedrijven relevant zijn, groot of klein. Uiteraard moet er wel een maatschappelijke link te vinden zijn. Door public affairs in te zetten, kun je aandacht genereren voor onderwerpen die voor het bedrijf belangrijk zijn of kunnen zijn.
Tips voor een succesvolle public affairs-strategie
Nu je weet wat public affairs is, kun je er mee aan de slag. Hierbij een aantal tips voor een effectieve public affairs strategie:
- Een goede voorbereiding is het halve werk. Stel vooraf vast wat je wenst te bereiken met je strategie en hoe je dit denkt voor elkaar te krijgen. Hoe beter je nadenkt over de te ondernemen stappen, hoe groter de kans op een succesvol resultaat.
- Weet wat er speelt. Als je wilt inhaken op maatschappelijke en politieke vraagstukken, moet je natuurlijk wel weten wat er gaande is en hoe ze relevant kunnen zijn voor je bedrijf. Houd de media nauwlettend in de gaten en lees de stukken die overheden zelf naar buiten brengen.
- Heb geduld. Een goede public affairs-strategie kost tijd: je bereikt je doelen niet in één dag. Succes is vaak pas na een langere periode zichtbaar.
- Stem je public affairs-strategie af op je PR-strategie. Maatschappelijke onderwerpen zijn voor de media uiteraard erg van belang, dus dit kan elkaar enorm versterken.
- Mocht je niemand in huis hebben die een public affairs-strategie op touw kan zetten, dan kun je overwegen om het (deels) uit te besteden aan een professional. Hoewel public affairs een onderdeel is van de communicatie, is het een specifieke tak van sport waarbij de nodige kennis en ervaring meer dan gewenst is.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.