Hoe houdt u uw horecabedrijf relevant tijdens alle seizoenen?
26 maart 2025 14:02
Voor veel horecaondernemers zijn seizoenswisselingen een uitdaging. In de zomer lopen de terrassen vol, terwijl in de winter klanten liever binnenblijven. Idealiter is uw horecabedrijf relevant in ieder seizoen zodat het bedrijf het hele jaar door aantrekkelijk blijft voor uw doelgroep. Dat vraagt om strategie, flexibiliteit en de juiste investeringen. In deze blog leest u hoe u dat aanpakt.
Begrijp het gedrag van de klant en speel erop in
Ieder seizoen brengt unieke uitdagingen met zich mee. In de lente genieten mensen graag van de zon die zich steeds vaker laat zien, maar kan het weer nog erg onvoorspelbaar zijn. In de zomer willen klanten tijdens lange zomeravonden graag op het terras zitten. In de herfst begint het kouder te worden, maar kunnen er nog lekkere dagen tussen zitten waarop de dappere klant het terras nog graag wil benutten. Tijdens de winter is het buitenterras meestal onbruikbaar. Dan is de warmte en gezelligheid binnen te vinden, zeker tijdens de feestdagen.
Om relevant te zijn in ieder seizoen is het belangrijk om het gedrag van uw klanten te begrijpen. Op die manier kunt u gericht inspelen op de wensen en behoeftes van de klant. U kunt hierbij denken aan het introduceren van seizoensgebonden aanbiedingen en aangepaste menukaarten of het organiseren van evenementen die passen bij de tijd van het jaar.
Optimaliseer uw buitenruimte
Voor horecabedrijven is een comfortabele buitenruimte onmisbaar, zeker in de warmere maanden. Om ervoor te zorgen dat klanten graag op uw terras zitten, moet u met een paar dingen rekening houden bij de inrichting van uw buitenterras. Denk aan comfortabele zitplekken, sfeervolle verlichting en beschutting tegen zon en regen.
Om klanten te faciliteren tijdens periodes van regen of felle zon kunt u investeren in grote zonneschermen voor in de horeca. Deze bieden niet alleen bescherming tegen felle zon of een zomerse bui, maar kunnen ook bijdragen aan de uitstraling van uw terras. Met zonneschermen zorgt u ervoor dat uw gasten comfortabel op het terras kunnen zitten, waardoor de kans groter is dat ze langer blijven zitten en op een later moment ook terugkomen naar uw horecazaak. Bovendien zijn veel moderne zonneschermen uit te breiden met verwarming en verlichting, waardoor uw terras ook in de koudere maanden aantrekkelijk blijft.
Zorg voor een flexibele inrichting
Een flexibele inrichting helpt u om snel in te spelen op seizoensveranderingen. Denk aan meubilair dat makkelijk verplaatst of opgeborgen kan worden en decoratie die eenvoudig verwisselbaar is. Zo kunt u makkelijk variëren in uw inrichting op basis van het seizoen. Het kan daarbij ook helpen neutraal meubilair aan te schaffen, zodat toevoegingen op basis van het seizoen altijd passen bij de meubels die het hele jaar door gebruikt worden.
Verander uw communicatie mee met het seizoen
Uw marketingstrategie moet ook zeker mee veranderen met de seizoenen. Door uw marketing en communicatie aan te passen op de seizoenen, bent u eerder relevant voor klanten. Het kan uw bedrijf enorm in de weg staan als u het ene seizoen heel actief bent en het andere nauwelijks communiceert met uw klanten. U kunt relevant blijven door middel van seizoenscampagnes, tijdelijke acties en inspirerende content op sociale media. Denk bijvoorbeeld aan een zomerse cocktailactie of een driegangenmenu in het thema van de herfst. Zo blijft u relevant én laat u zien dat u betrokken bent.
Investeer in duurzaamheid
Om met de seizoenen mee te bewegen, hoeft u niet telkens nieuwe spullen aan te schaffen. Door te investeren in duurzame oplossingen – zoals energiezuinige terrasverwarming, herbruikbare decoraties of kwalitatieve zonneschermen – bespaart u op de lange termijn kosten én bent u milieuvriendelijk bezig. Klanten waarderen duurzaamheid steeds meer en een bedrijf dat daar actief mee bezig is, wint harten. Wees creatief en beweeg op een duurzame manier mee met de verschillende seizoenen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.