Ondernemen met seizoensproducten: een ervaring uit de praktijk

1 juni 2023 15:38

Ondernemen met seizoensproducten: een ervaring uit de praktijk

Er zijn producten die niet ieder seizoen gewild zijn. Denk aan specifieke winterproducten of zomerproducten. Hoe pak je dat aan met de verkoop van deze producten? Milo Baum is eigenaar van de winkel en webshop Baumsport.nl, gespecialiseerd in wintersportproducten. Daarnaast heeft hij meerdere webshops met slippers, waaronder Slippery.nl. In dit artikel lees je meer over zijn ervaring met het verkopen van seizoensproducten.

Hoe het begon

Milo Baum werkte ruim 20 jaar in loondienst bij een sportwinkel in Hengelo. Hij besloot zijn stoute schoenen aan te trekken en startte zijn eigen winkel met wintersport producten, waar hij de meeste ervaring mee had. Hij richtte zich op het hogere segment met luxe merken zoals Peak Peak Performance, Toni Sailer, Lacoste, Oakley en Burton. Maar hij wist ook dat een webshop een goede aanvulling zou zijn op de fysieke winkel. De concurrentie was er nauwelijks en dat zorgt online al snel voor een groot succes.

Van wintersportproducten naar slippers

Het eerste seizoen liep boven verwachting goed, maar dan breekt de zomer aan en zijn er minder verkopen, wat logisch is met winterproducten. Tijd om te starten met een nieuwe artikelgroep die is gericht op de zomer! Milo vertelt: “Ik startte met de verkoop van slippers en beachwear op Baumsport.nl. Mijn grootste concurrent was Slippery.nl en verder waren er nog weinig concurrenten op dit gebied. In 2013 stond Slippery.nl in de etalage en besloten wij deze over te nemen. Zo beheersten wij de gehele slippermarkt.” Later zijn nog meer webshops in het leven geroepen, waaronder Slipperworld.nl en Ipanemashop.nl in samenwerking met het bekende slippermerk Ipanema uit Brazilië.

De concurrentie neemt toe

De webshops lopen nog steeds heel goed. Zo verkoopt Slippery.nl tussen de 150 en 200 slippers per dag in het zomerseizoen en die aantallen lopen nog steeds op. Voor zowel de wintersportproducten als de slippers is de concurrentie flink toegenomen, waardoor bijvoorbeeld de klikprijzen voor online advertenties ook gestegen zijn. Maar door de goede SEO rankings is het niet meer nodig om extra hoog in te zetten op bijvoorbeeld Google Shopping. Naast Google zetten we ook Bol.com en Marktplaats in voor het verkopen van onze producten.

Een blik op de toekomst

Milo geeft ook zijn visie op de toekomst: “Voor de komende 5 jaar verwacht ik een stabiele markt in de sportbranche. Mensen blijven sporten en op vakantie gaan. De online markt komt wel steeds meer onder druk te staan door kortingen die worden gegeven in de B2C-markt. Daardoor denk ik dat er een kleine verschuiving plaats zal vinden naar het kopen van producten in fysieke winkels. Klanten hechten waarde aan service en uitleg over de producten. De producten zien én voelen. De prijs staat niet meer op nummer één, zolang deze maar redelijk is.”

Samenwerken in de markt

Milo heeft een paar keer per jaar tijdens de inkoopperiode contact met andere ondernemers in de branche. Ze delen hun ervaringen en bespreken de verschillende merken. Ook helpen ze elkaar met het doorsturen van producten. Milo geeft de volgende tip voor het starten of continueren van een winkel: “Sluit je aan bij een inkooporganisatie. Doordat wij aangesloten zijn bij zo’n organisatie kunnen we met 4% betalingskorting binnen 30 dagen de facturen betalen. Deze korting zorgt ervoor dat het resultaat beduidend beter is.”   

Zo zie je dat er wat verschuivingen hebben plaatsgevonden in de wintersport- en slipperbranche, dat het belangrijk is om de online marketingstrategie scherp in de gaten te houden en dat een goede samenwerking met andere ondernemers en inkooporganisaties ook bijdraagt aan het succes van je onderneming.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.