Olympia realiseert betekenisvolle matches tussen werkzoekende en werkgever
12 oktober 2023 11:48
De dienstverlening van uitzendbureau Olympia in Arnhem gaat verder dan alleen kandidaten plaatsen. De medewerkers matchen kandidaten aan vacatures waar ze écht energie van krijgen. Werk van betekenis, noemen ze dat bij Olympia. Alleen dan, zo is hun overtuiging, ontstaat er een productieve, betekenisvolle en langdurige relatie tussen kandidaat en bedrijf.
“Kandidaten komen langs met hun cv, maar dat papiertje schuiven we aan de kant. Natuurlijk zegt dat iets over hun werkervaring en dat is belangrijk, maar wat iemand drijft en gelukkig van wordt, dat is veel belangrijker. De sleutel voor een duurzame match”, vertelt Esther Gietemans, franchise ondernemer bij Olympia Arnhem. “Wij willen dat onze flexkrachten de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Daar gaat niet alleen hun hart harder van kloppen, dat van ons ook. Hiervoor komen wij elke dag graag ons bed uit. Kortom, wij hebben de leukste baan van Nederland”, vult vestigingsmanager Letty Mons aan.
Beiden zien ze voor zich dat de juist geplaatste kandidaat op verjaardagen welgemeend kan zeggen dat hij of zij het leukste werk van de wereld heeft. Olympia gelooft en werkt vanuit de gedachte dat werk op verschillende niveaus van betekenis is. Eigenlijk betekent werk voor iedereen iets anders. Van het hebben van een inkomen en structuur aan je dag, zelfontplooiing en ontwikkeling tot iets bijdragen via je werk aan de maatschappij. Uit onderzoek (Bain & Company) blijkt dat als je betrokken en geïnspireerd je werk doet, je meer geluk ervaart. En dat levert bedrijven meer productiviteit op. “Geïnspireerd aan het werk ben je als je voelt en weet dat je met jouw werk een positieve bijdrage levert aan de wereld om je heen”, weet Letty. Ze ziet dat dat laatste steeds belangrijker wordt. Met name jonge mensen zoeken werk dat ertoe doet.
Werkfit
Werkgevers zijn onophoudelijk op zoek naar het schaap met de vijf poten, maar dat bestaat nu eenmaal niet. Daar zijn Esther en Letty eerlijk in. Ook tegen de klant. Maar dat hoeft een goede plaatsing niet in de weg te staan. Want talent is er voldoende en als je het aanwezige talent kent, herkent en faciliteert te ontwikkelen, kun je iedereen inzetten in de juiste rol. Je moet dus anders kijken naar je doelgroep en naar je vacature-eisen. Olympia spant zich bijvoorbeeld in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer ‘werkfit’ te maken. Ze onderzoeken wat er nodig is om de kandidaat geschikt te maken voor een vacature en omgekeerd. Olympia biedt scholing aan, als dat nodig is. Bij Oekraïense vluchtelingen gebeurt dat bijvoorbeeld door taalonderwijs te bieden. Of ze stellen een kandidaat voor om een half jaar klantenservicemedewerker te worden om ‘vlieguren’ aan de telefoon op te doen. Vervolgens kan de kandidaat solliciteren naar een passende baan als bijvoorbeeld telefoniste of receptioniste bij een groot bedrijf.
Meedenken
Olympia Arnhem is sterk in bemiddeling voor de sectoren logistiek, klantcontact en administratief. Steeds telt de menselijke aanpak, meedenken met de organisatie en doen wat je zegt. Snelheid van handelen is ook een kracht. Soms zien Esther en Letty dat bedrijven eisen stellen, die minder relevant zijn. “Zo kunnen ze op zoek zijn naar een kandidaat met een rijbewijs. Dat is handig om op het werk te komen, motiveren ze. Maar voor bijvoorbeeld productiewerk is zo’n rijbewijs helemaal niet nodig. De verantwoording om op tijd op het werk te komen, kan je gerust bij de gemotiveerde werknemer laten rusten”, vindt Letty. De medewerkers van Olympia beoordelen kritisch vacature-eisen en gaan hierover in gesprek met werkgevers.
“We laten graag zien wat we kunnen”, zegt Esther tegen MKB-ondernemers, “En we denken graag (vrijblijvend) mee over hoe we jouw vacatures het beste kunnen aanpassen op werkzoekenden, voor een duurzame match met een betrokken medewerker.” «
Olympia Arnhem
Willemsplein 3
6811 KA Arnhem
Tel. 026 351 4110
www.olympia.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.