Nieuwe visuele identiteit en merkcampagne voor Nederlands Openluchtmuseum

27 maart 2024 14:03

Nieuwe visuele identiteit en merkcampagne voor Nederlands Openluchtmuseum

Het Nederlands Openluchtmuseum lanceert 29 maart een nieuwe visuele identiteit en merkcampagne. De nieuwe identiteit is geïnspireerd op de kleurrijke en veelzijdige rol van het museum. Logo, lettertype en kleuren zijn aangepast en er is een prominente rol voor de vele patronen die het museum rijk is. Patronen die terugkomen in gebouwen, streekdracht en collectie-items. De stijl is dynamisch, wat zorgt voor een speelse en unieke vormgeving. De nieuwe visuele identiteit is al zichtbaar en wordt de komende tijd verder doorgevoerd. De geheel nieuw vormgegeven website is woensdag 27 maart live.  
Ontwerpbureau DIEP Arnhem ontwikkelde de nieuwe visuele identiteit. 

Campagne Waar kom jij vandaan?

Joe Public Amsterdam ontwikkelde de campagne ‘Waar kom jij vandaan?’ 
Hierin staat de geschiedenis die we met elkaar delen centraal.  

We kijken samen terug naar het dagelijks leven in ons land. Met een meer of minder recent verleden, waarin je jezelf kunt herkennen. Maar waarin je ook anderen beter leert kennen. Je ouders en grootouders, buren, klasgenoten. Nederlanders die overal vandaan komen. Met een historie.

In onze samenleving gaan die achtergronden elkaar onherroepelijk kruisen. Dat maakt ons land juist zo mooi, veelzijdig en veelkleurig. Daardoor heb je als Nederlander niet één bepaalde achtergrond. Maar heb je altijd wel wat gemeen met iemand anders. En dat schept een band.

Het is een campagne met een milde toon: met respect voor het verleden en de gevoeligheden die soms achter de verhalen schuilen. In het Openluchtmuseum is er ruimte en erkenning voor zowel de mooie als de minder mooie kanten van onze geschiedenis.

De nieuwe merkidentiteit sluit beter aan bij de verschillende doelgroepen en de veranderende rol van het museum. Hoofd Marketing & Communicatie, Carola van der Woude: “Geschiedenis kun je van veel kanten bekijken. Wij geloven in de verbindende kracht van gedeelde geschiedenis. Omdat het ons meer inzicht geeft in wie we vandaag zijn en ons laat leren van én over elkaar. Zo krijgen we meer begrip voor elkaar en bouwen we samen aan een mooiere toekomst waarin iedereen kan meedoen.”

Al meer dan honderd jaar krijg je in het Nederlands Openluchtmuseum een inkijkje in het dagelijks leven van inwoners van Nederland. Je staat stil bij de grote gebeurtenissen uit onze geschiedenis. En bij de ‘kleine’ momenten uit het dagelijks leven. Maar ook herinneringen aan je eigen jeugd. Je verdiept je in complexe conflicten uit onze historie. In dit museum ontdek je waar jij én anderen vandaan komen, van Baarn tot Bali. En denk je na over waar het naartoe gaat.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.