Moeite met het binnenhouden van vaste klanten?
21 februari 2018 15:37
Conclusie (Ja, al voordat we alles op een rijtje hebben beginnen we met de conclusie.)
Je doet alle moeite om nieuwe klanten aan te trekken tot jouw bedrijf. Logisch, elk bedrijf heeft tenslotte klanten nodig. Klinkt heel simpel, maar waarom vergeten we die essentie toch soms? Tuurlijk beweer je nu dat je dat niet vergeet, je staat ‘s ochtends tenslotte op voor die klanten. Maar als we al die moeite doen om die klanten binnen te krijgen, waarom laten we ze zo makkelijk dan weer vertrekken via de achterdeur?
We zijn zo druk met de groei waardoor we telkens nieuwe klanten willen aantrekken dat we soms vergeten dat we daarmee de belangrijkste (lees: terugkerende) klanten dreigen kwijt te raken. (Nog niet helemaal duidelijk? Lees je dan eerst in op het aankoopproces See, Think, Do, Care. Hierin valt op te maken dat de belangrijke Care-fase te vaak vergeten wordt.)
Oorzaak
Tuurlijk, goed werk en goede service vergroten de kans op herhaalaankoop. Maar is dat genoeg? Het antwoord weet je waarschijnlijk al; Nee, dat is niet genoeg! Winkeliersloyaltiteit is anno 2017 een onbekend begrip. Niemand kent het, laat staat dat iemand zich eraan houdt. Daar kun je over in gaan zitten, maar je kunt het ook als een kans zien;
Oplossing
Iedereen houdt op z’n tijd van een schouderklopje, een complimentje of misschien gewoon een groet van een collega of buurman. Voor klanten werkt dat net zo. Laat zien dat je aan ze denkt, dat je om ze geeft, dat je ze waardeert en dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen binnen je eigen branche waarmee je aangeeft wat je ervoor over hebt om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Grote kans dat je klant aan jou zal denken wanneer hij iets nodig heeft wat jij biedt. Misschien niet gelijk, maar straks wel. Hoe maak je deze boodschap duidelijk? E-mail.
De Feiten
In 2017 heeft 85% van de Nederlanders zich ingeschreven voor 1 tot 5 nieuwsbrieven. Dat zijn dus meer dan 14 miljoen (!) mensen die aangeven interesse te hebben om een nieuwsbrief te ontvangen. E-mail wordt beschouwd als het meest vertrouwelijke communicatiekanaal. 55% Van de Nederlanders heeft in 2016 een aankoop gedaan als direct gevolg van een nieuwsbrief. Voor het gemak, van de 14 miljoen mensen die nieuwsbrieven ontvangen, zijn er meer dan 9 miljoen DIRECTE aankopen gedaan.
Bedankt
Bedankt grote topbedrijven die rijmen op vol.com, ralando.nl, boolclue en zo door. Jullie hebben namelijk de stap durven zetten om te experimenteren met deze soort van e-mailmarketing. Jullie hebben de data verzameld welke ons doet beseffen dat wij MKB’ers op deze trein moeten stappen, welke van jullie station komt. Wat ontzettend fijn dat we bij jullie in de coupé mogen naar één gezamenlijke bestemming; Online succes, en het behoud daarvan.
Wilt u ook beginnen met e-mailmarketing? Voor advies kunt u contact opnemen met Willem Hut op 0512-745 237 of w.hut@ondernemersbelang.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.