Main Gear Supply: van winkel naar ‘experience store’
4 december 2024 12:00
Bob Offenbach is al meer dan twee decennia actief in de entertainmentbranche. In 2010 startte hij met het verkopen van DJ gear, speakers, verlichting en aanverwante producten onder de naam Main Gear Supply. Een bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot een toonaangevende ‘experience store’. Bob besloot om uit te breiden met de B2C-webshop Lightandsound.store. Hoe transformeerde hij zijn visie naar een groeiend, succesvol bedrijf? Dit is zijn verhaal.
Wat was de weg naar het ondernemerschap?
“Ik was al bijna 20 jaar actief in de entertainmentbranche voordat ik mijn ondernemersdroom waar maakte. Ik ben begonnen met het organiseren en ondersteunen van evenementen in de breedste zin van het woord. Vanuit deze ervaring startte ik in 2010 met Main Gear Supply, dat al snel een vaste waarde werd in de markt voor dj-gear, professioneel licht en geluid. De eerste vijf jaar richtte ik het bedrijf in als wederverkoper en winkel. Maar ik wilde méér dan een standaardwinkel zijn. Ik verdiepte me verder in de markt en trok nieuwe merken aan. Zo hebben we uiteindelijk de exclusieve verkooprechten gekregen voor merken zoals Wharfedale Pro, Next Pro Audio, BSL-Lighting en Earth Works in Nederland en soms zelfs daarbuiten.”
Hoe sta je er nu voor?
“Ik kan niet anders zeggen dan dat het heel goed gaat. We hebben meer dan 1.000 tevreden klanten die bij ons terechtkomen voor zowel advies als de verkoop van professioneel licht en geluid. Voor retailers en verhuurbedrijven hanteren we een transparante en duidelijke kortingsstructuur, wat onze diensten extra interessant maakt.”
Hoe kwam je op het idee voor een ‘experience store’?
“Door de veranderingen in de markt zijn veel kleine en grotere winkels gesloten, of hebben zij hun focus verlegd naar andere businessonderdelen. Dat vind ik jammer, want daardoor is er lokaal nauwelijks nog vertegenwoordiging. Consumenten, dj’s en beginnende verhuurders hebben geen plek meer om te leren, producten te proberen en aan te schaffen. Ik besloot daarop in te spelen met een ‘experience store’: een showroom waar consumenten en bedrijven producten kunnen zien, testen én begrijpen. Dit unieke concept wordt aangevuld door de webshop Lightandsound.store, met de focus op consumenten.”
Welke ondernemers zijn jouw inspiratiebron?
“Daar hoef ik niet lang over na te denken: de tomeloze energie van Pieter Zwart (Coolblue) en het ongelofelijke doorzettingsvermogen van Elon Musk (Tesla). Beiden laten zien hoe belangrijk het is om altijd vooruit te blijven kijken.”
Bob’s gouden tips voor ondernemers
Met meer dan 1.000 tevreden klanten op zijn naam weet Bob als geen ander hoe je een bedrijf naar succes leidt. Zijn adviezen zijn direct toepasbaar:
- Speel in op de kracht van je team: maak van een 7 een 10, in plaats van te vechten met een 4 om er een 6 van te maken.
- Leer van je omgeving: iedereen heeft iets te bieden, of ze nu op de werkvloer staan of aan de top.
- Houd je doelen scherp: de stip op de horizon geeft richting. Laat je daar nooit van afleiden.
Met zijn ervaring, visie en passie voor het vak heeft Bob Offenbach niet alleen een succesvolle onderneming opgebouwd, maar ook een inspirerend voorbeeld neergezet. Zijn verhaal laat zien hoe innovatie, toewijding en het luisteren naar de markt de sleutel kunnen zijn tot succes.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.