Maak jezelf zichtbaar met PR

14 maart 2022 08:32

Maak jezelf zichtbaar met PR

Public relations zinloos of oubollig? Integendeel. Een geïntegreerde PR-aanpak levert meer naamsbekendheid en on- en offline zichtbaarheid. Dit geldt voor zowel een autoriteit binnen de branche, als voor een goed draaiende MKB’er of startup die het veld net ontdekt.

Bij de term PR heeft niet iedereen meteen een concreet beeld voor ogen. Veel mensen denken dat het alleen gaat om het versturen van persberichten naar een grote groep journalisten en redacties in ruil voor free publicity. Zo is het misschien ooit begonnen. Maar het PR-vak heeft zich ontwikkeld en draait tegenwoordig om een geïntegreerde mix van PR-acties gebaseerd op het PESO-model (paid, earned, shared en owned media), waarbij gratis publiciteit (earned) nog steeds het belangrijkste uitgangspunt is. Een artikel waar niet voor is betaald is goud waard. Het vergroot de zichtbaarheid, maar ook zien lezers deze ’verdiende’ content - in tegenstelling tot paid (betaalde) media - als onafhankelijk en betrouwbaar.

Pak je podium

Iedere ondernemer heeft een goed verhaal en verdient een podium. Ga op zoek naar de beste insteek voor hét verhaal dat voor de (vak)media die jouw doelgroep leest interessante content oplevert. Denk eens aan jouw visie op een specifiek thema dat trending is in de markt, het succesverhaal van een klant of schuif aan als expert bij een rondetafelgesprek over jouw branche. Veel redacties staan open voor redactionele content voor hun off- en online publicaties, als het voldoende nieuwswaarde heeft en aansluit bij de interesses van hun lezerspubliek (jouw doelgroep). Voldoet je content aan de redactionele formules, dan is de kans op publicatie groot.

Win-win voor de lange termijn

Een win-win dus: jouw bedrijf de exposure, het (vak)blad sterke content. Realiseer je wel dat PR geen quick fix is. Het levert niet altijd direct publicaties op en juist hier wringt het soms voor ondernemingen die snel willen scoren. Feit is dat earned aandacht er niet zomaar is. De Engelse term zegt het al: je moet het verdienen. Wil je ook op de langere termijn profiteren van PR, dan is het opbouwen én onderhouden van een relevant medianetwerk essentieel. En dat kost tijd.

Zet ook je eigen kanalen in

Verspreid interessante, aansprekende content niet alleen richting journalisten en redacties. Zet ook owned kanalen in, zoals de eigen website, nieuwsbrieven en social media. Allemaal bedoeld om bestaande klanten, prospects en volgers op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen je organisatie. Ook dit levert meer zichtbaarheid op. Tot slot kan je denken aan een PR-boost door het toevoegen van paid media (advertenties of betaalde partnerships) of shared media waarbij derden jouw online content liken, delen, retweeten of erop reageren. Dit zorgt al vrij snel voor het vergroten van je online scope op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Instagram.

Hoe je PR ook inricht, het heeft enorm veel potentieel om je naamsbekendheid, zichtbaarheid en expertstatus te vergroten en bij journalisten top of mind te komen én te blijven.

Influx PR & Communicatie
Het Rietveld 55a
7321 CT Apeldoorn
Tel. 055 3663034
E-mail info@influx-pr.com
www.influx-pr.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.