Wat maakt jouw webshop onderscheidend van die van de concurrentie?

18 november 2024 09:10

Wat maakt jouw webshop onderscheidend van die van de concurrentie?

Steeds meer bedrijven zijn online actief. Niet alleen met een gewone website, maar ook met een online webwinkel waar een bezoeker direct een bestelling kan plaatsen. Een webshop maken kan zeer lucratief zijn. Hiermee bereik je immers niet alleen klanten in je eigen regio maar ook in de rest van Nederland en misschien wel van daarbuiten. Maar hoe zorg je er nu voor dat iemand die naar een bepaald product op zoek is, bij jou koopt en niet bij de concurrent?

Hoe moet je webshop eruit zien?

Het begint al bij het ontwerpen van een lay-out. Een webwinkel ontwikkelen is meer dan even een website in elkaar draaien en daar wat artikelen op plaatsen en een betaalpakket installeren. Als je er echt een succes van wilt maken, dan bereid je de lancering van je webshop goed voor. Je verdiept je in de doelgroep die je wilt gaan aanspreken, besteedt aandacht aan veilige betaalopties en zorgt voor duidelijke productomschrijvingen. Dat is heel wat werk, maar als het goed is, werpt het op een zeker moment wel zijn vruchten af. Een bezoeker vindt het vaak prettig als er voldoende informatie is over de producten of diensten. Ook is het aan te raden om verschillende mogelijkheden te bieden om contact op te nemen met de klantenservice. Niet iedereen houdt van chatten, er zijn ook mensen die liever bellen of een e-mail sturen.

Kies je assortiment met zorg

Als je voor het eerst een webshop start, begin dan klein. Je kunt beter alleen maar sokken aanbieden en dat goed doen, dan dat je er ook meteen lingerie en T-shirts bij doet. Als je webshop goed gaat lopen kun je altijd nog overwegen om het assortiment uit te breiden. Wil je toch meer producten, let er dan op dat die bij elkaar passen. In een webshop voor schoonmaakproducten verwachten mensen geen kattenspeeltjes en in een winkel met tuingereedschap wordt meestal geen snoep verkocht. Bedenk ook dat als je gaat voor kwaliteit dat daar een prijskaartje aan hangt. Daar is zeker een markt voor. Lang niet iedereen gaat voor het goedkoopste alternatief. Als jouw webshop producten aanbiedt die duurder zijn dan gemiddeld dan moet dat wel duidelijk blijken uit de kwaliteit.

Houd je webshop veilig

Klanten van webwinkels stellen hoge eisen aan hun privacy. Schakel CCV Shop in bij het bouwen van je webwinkel. Zij kunnen adviseren over veilig online shoppen met goede bescherming van de persoonlijke gegevens van de klanten. Zeker het betalingsverkeer moet veilig en dus versleuteld worden gedaan. Laat je webshop ook regelmatig controleren op mogelijke data lekken, zodat er indien nodig tijdig kan worden ingegrepen. Als je eenmaal slechte reviews hebt, dan kom je vaak nooit meer af van de imagoschade die dat veroorzaakt. Bedenk dat mensen bij een slechte ervaring eerder geneigd zijn om daar een review over te schrijven dan wanneer ze wel tevreden zijn.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.