Klanten die niet betalen? Zo los je het op

21 februari 2025 14:00

Klanten die niet betalen? Zo los je het op

Het is erg vervelend als klanten niet betalen. Om te beginnen voelt het niet goed om niet beloond te worden voor je harde werk. Nog vervelender wordt het als je zelf in de financiële problemen komt, puur omdat facturen niet betaald worden. Nu kun je meteen een deurwaarder op late betalers afsturen, maar dit is het laatste redmiddel. Het ideale scenario is op een constructieve manier met elkaar in gesprek blijven en oplossingen vinden, zodat de relatie goed blijft. Dat is met het oog op de toekomst alleen maar beter. In dit artikel staan tips om niet meer op betalingen te hoeven wachten.

Factuur verkopen

Dit is de snelste manier om je facturen betaald te krijgen, niet alleen bij openstaande facturen, maar ook bij je trouwe betalers. Je factuur verkopen zorgt ervoor dat je binnen 24 uur betaald krijgt. Dat werkt als volgt. Een gespecialiseerd bedrijf neemt jouw facturen over. Stel dat je facturen op 31 maart de deur uit gaan, dan heb je op 1 april je geld. Zeg nu zelf, dat is toch heerlijk ondernemen. Je kunt meteen verder met de orde van de dag en hebt de financiële zekerheid dat je kunt investeren. Door je factuur te verkopen, voorkom je dat je in de problemen komt.

 Blijf in gesprek

Vooropgesteld, het is niet leuk als klanten niet betalen. Zonder voorkennis zou je het zelfs asociaal kunnen noemen. Je hebt je best gedaan om een klant tevreden te maken en krijgt er niks voor terug. Het is echter mogelijk dat er een goede reden is waarom de klant niet betaalt. Misschien lukt dat op dit moment niet, bijvoorbeeld omdat hij zelf nog wacht op de betaling van meerdere facturen. Niet dat dit het volledig goedpraat, maar het zorgt wel voor begrip. Om de relatie met je klanten goed te houden, is het dan ook zaak om in gesprek te blijven. Dit kan zelfs zorgen voor een snellere betaling.

Verkort de betaaltermijn

Een andere manier om late betalers te voorkomen, is het verkorten van de betaaltermijn. 30 dagen is helemaal niet gek, maar kan er wel voor zorgen dat de klant de factuur vergeet te betalen. Probeer de termijn eens op 14 dagen te zetten en kijk wat er gebeurt. Maak er gerust dikke letters van, zodat het extra goed opvalt dat de betalingstermijn maar 14 dagen bedraagt. Wil je de kans op een snelle betaling nog groter maken? Stuur dan een betaallink mee.

Stuur meteen de rekening

Veel ondernemers sturen hun facturen op de laatste dag van de maand. Of op de eerste dag. Dat kan bij vaste klanten, maar als je losse klussen doet, is het beter om meteen na het beëindigen van de werkzaamheden de rekening te sturen. Anders krijg je weer het probleem van de factuur die vergeten wordt door klanten. Natuurlijk, je stuurt deze nog wel, maar je klant is met zijn hoofd alweer bij heel andere zaken. En dan zit jij met de gebakken peren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.