Jij wilt starten met Google Ads, maar hoe moet je beginnen?

7 december 2023 08:38

Jij wilt starten met Google Ads, maar hoe moet je beginnen?

Jij wilt starten met Google Ads, maar je weet niet precies hoe je moet beginnen. Google Ads is een krachtig kanaal om nieuwe klanten te bereiken. Het is daarom van groot belang dat je goed moet nadenken hoe je de campagnes moet gaan opzetten. In dit artikel leggen wij waar je aan moet denken om te starten met Google Ads

Doelstellingen bepalen

Voordat je begint met het maken van advertenties, moet je duidelijk weten wat je wilt bereiken. Of het nu gaat om het verhogen van websiteverkeer, het genereren van leads, het stimuleren van online verkopen of het vergroten van merkbekendheid, het definiëren van je doelstellingen is essentieel. Op basis van deze doelstellingen ga jij namelijk bepalen met welke campagne types, zoals Search, Shopping, Display en YouTube,  jij gaat adverteren.

Onderzoek

Een gedegen onderzoek doen naar het potentieel is van cruciaal belang. Dit onderzoek ligt in het verlengde of gaat grotendeels samen met het bepalen van de doelstellingen. Wie is nu jouw doelgroep en op welke zoektermen gebruiken zij? Dit kan je doen door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit geeft jou inzicht welke zoekwoorden er worden gebruikt, hoe vaak en wat dit ongeveer gaat kosten.

Opzetten

Zodra het onderzoek is afgerond en de doelstellingen zijn bepaald, is het nu om te bepalen welke campagnes jij gaan opzetten. Wat belangrijk is om te bepalen wat de structuur wordt. Organiseer je advertenties in campagnes op basis van thema's, producten of doelstellingen. Het belangrijkste onderdeel van het opzetten van de Google Ads account is het opzetten van conversie tracking. Oftewel, wat zijn voor jou de belangrijkste conversies? Zijn dat aankopen, contactformulier, winkelwagen bezoekt etc.

Zodra je de campagne hebt aangemaakt, ga je advertentiegroepen aanmaken. In een campagne kan je meerdere advertentiegroepen aanmaken. Heb jij bijvoorbeeld een campagne aangemaakt voor sneakers, dan kan je verschillende advertentiegroepen aanmaken voor Adidas sneakers, witte sneakers etc.

In iedere advertentiegroep adverteer je op relevante zoekwoorden en maak je advertenties. Deze advertentie moet relevant zijn aan het zoekwoord en naar een pagina verwijzen die relevant is. Relevante zoekwoorden en advertenties kunnen namelijk jouw CPC verlagen.

Monitoren en Optimaliseren

De campagnes staan live en de eerste bezoekers komen nu naar jouw site. Nu begint pas het moeilijkste van allemaal, de campagnes verder optimaliseren. Ten eerste kan je kijken naar welke biedstrategie jij gebruikt. Blijf je handmatig bieden of ga je over op een automatische biedstrategie?

Andere belangrijke optimalisaties zijn: zoekwoorden aanpassen, experimenteer met nieuwe advertentieteksten, voeg uitsluitingszoekwoorden toe en pas biedingen aan om je campagnes te verbeteren.

Dit zijn een aantal belangrijke stappen om te gaan starten met Google Ads. Vind jij dit te veel en wil jij liever Google Ads uitbesteden, dan kan dat natuurlijk ook.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.