Je website overtuigend maken door middel van het MBTI-model
26 oktober 2021 08:53
Eén van de grootste doelen van jouw website is natuurlijk dat je zo veel mogelijk bezoekers naar je website krijgt. Hiervoor maak je waarschijnlijk al veelvuldig gebruik van onder andere zoekmachine optimalisatie en Google Ads. Maar als deze bezoekers op je website zijn, wil je ze ook overtuigen van jouw producten of diensten. Maar hoe spreek je deze mensen van achter hun laptop of smartphone aan? Geen enkele bezoeker van jouw website is namelijk hetzelfde.
In dit artikel geven we je daarom tips om deze verschillende persoonlijkheden online aan te spreken. Dit doen we aan de hand van het MBTI-model.
Wat is het MBTI-model?
Ieder bezoeker, en daarmee potentiële klant, heeft iets anders nodig om overtuigd te worden. Voor de een zijn dat bijvoorbeeld uitstekende service voorwaarden, terwijl de ander liever de beste deal scoort. Om deze verschillende persoonlijkheden aan te spreken, kun je gebruikmaken van het MBTI-model, de Myer-Briggs Type Indicator.
Het MBTI-model verdeelt websitebezoekers in vier verschillende typen:
- de competitieve bezoeker
- de methodische bezoeker
- de spontane bezoeker
- de humanistische bezoeker
Maar wat willen deze bezoekers?
Competitieve bezoeker
Deze bezoeker maakt snelle beslissingen die zijn gebaseerd op feiten. Hij/zij beslist door middel van een goede intuïtie en handelt snel. Door de belangrijkste feiten zo direct en kort mogelijk weer te geven, kun je deze bezoeker overtuigen. Denk aan een lijstje met de belangrijkste specificaties bovenaan de pagina.
Methodische bezoeker
Deze bezoeker richt zich op de feiten, neemt weloverwogen besluiten en komt hier niet snel op terug. Hij/zij zoekt alles tot in de detail uit voordat er conversie plaatsvindt. Je speelt op deze bezoeker in door op de pagina ook een samenvatting van het product of dienst te tonen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide omschrijving van de pasvorm van een kledingstuk.
Spontane bezoeker
Deze bezoeker oordeelt snel, maar neemt beslissingen op basis van een gevoel en emotie in plaats van te kijken naar de feiten. Voor kortingen en speciale acties is deze bezoeker bijvoorbeeld gevoelig, maar tevens is hij/zij eerder geneigd om een product te kopen als deze populair is. Deze bezoeker kun je overtuigen door bepaalde acties aan te bieden. Denk aan gratis verzending, gratis retournering, positieve reviews, een laagste prijsgarantie, etc.
Humanistische bezoeker
Ook deze bezoeker maakt keuzes op basis van gevoel. Maar, in tegenstelling tot de spontane bezoeker, doet hij of zij hier wel uitgebreid research naar. De keuze wordt vaak overwogen en er wordt pas iets gekocht als hij/zij er 100% achter staat. Voor deze humanistische bezoeker gaat ook eerder over tot conversie als het bedrijf een ‘expertstatus’ heeft. De humanistische bezoeker wordt gestimuleerd door positieve reviews, een bekend keurmerk (zoals Thuiswinkelwaarborg) of een gewonnen award.
Hoe spreek je ze állemaal aan?
Verschillende persoonlijkheden hebben ook verschillende behoeften. Dat is hierboven wel gebleken. Maar hoe kun je ze allemaal aanspreken? Hiervoor is een goede balans van groot belang en het is iets dat iedere conversie optimalisatie specialist veel bezig houdt.
De tip die we je in ieder geval kunnen meegeven, is om bepaalde elementen op jouw aanbodpagina terug te laten komen:
- Maak een concreet overzicht van jouw aanbod, waarbij je producten of diensten goed worden uitgelicht.
- Zorg voor positieve reviews van klanten, testimonials van bedrijven of succesvolle cases van je klanten op je website.
- Toon bekende logo’s, keurmerken en awards die zorgen voor herkenning.
- Beloon je bezoekers regelmatig met speciale acties die passen bij jouw bedrijf.
- Zorg voor een plek op je website met uitgebreide informatie over jouw producten of diensten. En zorg hierbij voor een duidelijk overzicht van productspecificaties en -verschillen.
- Geef je bezoekers de mogelijkheid om via verschillende manieren snel contact met je op te nemen. Denk hierbij aan een goede contactpagina, snelle chatfunctie of duidelijke contactformulieren.
Hopelijk heb je wat aan deze tips gehad om jouw websitebezoekers te overtuigen van het aanbod op jouw website!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.