Internationaal gaan als bedrijf? Handige checklist
16 december 2021 09:58
Heb je het gevoel dat je in Nederland je plafond bereikt hebt als ondernemer? Dan is internationaal zaken doen een logische volgende stap. Het buitenland biedt veel mogelijkheden om als bedrijf te groeien. Dit kun je op verschillende manieren doen: je kunt natuurlijk een bedrijf starten buiten Nederland, maar je kunt ook importeur of exporteur worden van producten of diensten in het buitenland. Waar je ook voor kiest: ondernemen over de grens is een uitdaging. En zoals bij alle uitdagingen het geval is, zul je wanneer je internationaal gaat als bedrijf ongetwijfeld tegen een aantal obstakels aan lopen. Ben je goed voorbereid, dan kun je deze obstakels met zekerheid tackelen. Omdat het toch lastig kan zijn om door de bomen het bos te blijven zien, stelden we een handige checklist voor je op. Zo weet je meteen waar je in ieder geval aan moet denken voordat je aan je nieuwe ondernemingsavontuur begint.
1. Verdiep je in de lokale markt
Voordat je begint aan je zakelijke activiteiten over de grens moet je goed weten hoe de lokale markt in elkaar zit. Zo kun je erachter komen of jouw idee überhaupt kans van slagen heeft in het buitenland. Duik in de gewoontes en behoeften van jouw potentiële klanten en breng je concurrenten in kaart. Dit kun je zelf doen, maar je kunt zo’n marktonderzoek ook uitbesteden aan een marketingprofessional die de lokale markt al goed kent.
2. Ken de regels en wetten in het buitenland
De regels rondom import en export zijn in ieder land anders. Dat geldt zowel voor landen in de EU als daarbuiten. Je zult bijvoorbeeld te maken krijgen met invoerrechten, verzekeringen en producteisen die per land verschillen. Wees daarom goed voorbereid en verdiep je op voorhand in de lokale regelgeving. Kies je ervoor om zaken te doen buiten de EU, dan moet je daarnaast rekening houden met het aanvragen van een werkvergunning of verblijfsvergunning. Ook hierbij komt het nodige papierwerk kijken.
3. Schrijf een ondernemingsplan of exportplan
Waar een ondernemingsplan onmisbaar is voor een bedrijf in Nederland, geldt dit ook voor jouw zakelijke activiteiten in het buitenland. Neem dan ook de tijd om kansen, eventuele valkuilen en mogelijkheden voor financiering op papier te zetten. Ga je producten of diensten importeren of exporteren, dan helpt het schrijven van een exportplan je om overzicht te krijgen. Dit overzicht is niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor potentiële klanten, mogelijke investeerders, opdrachtgevers en partners. In je exportplan ga je dieper in op de afzetmarkt, het product dat je wilt verkopen en de doelen die je voor ogen hebt.
4. Vertaal je boodschap
Ga je in het buitenland ondernemen, dan heb je in de meeste gevallen ook te maken met een andere taal. Je kunt ervoor kiezen om je boodschap letterlijk vanuit het Nederlands te vertalen, maar de kans dat deze goed overkomt op je potentiële klanten is dan kleiner. Dit komt omdat je te maken hebt met culturele verschillen en nuances in de taal. Dit vertaalbureau (gespecialiseerd in beëdigde vertalingen) kan je helpen bij het goed overbrengen van je boodschap in een andere taal.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.